آیا موهای خود را به سختی شانه می‌زنید؟ ممکن است این دردسر به خاطر یک مشکل ژنتیکی باشد

آیا موهای خود را به سختی شانه می‌زنید؟ ممکن است این دردسر به خاطر یک مشکل ژنتیکی باشد

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

سر صبح برمی‌خیزید و با سختی و آب و شانه و برس و سشوار به سختی موهای خود را مرتب می‌کنید؟ و باز موهایتان هر کدام به یک سو روانه هستند؟

تا این مشکل را نداشته باشید نمی‌دانید که چقدر می‌تواند دردسرآفرین باشد. حتی برخی‌ها ممکن است از روی ظاهر شما قضاوت کنند و تصور کنند که آدم ذاتا نامرتبی هستید!

اما اکنون دانشمندان بر این باورند که شکل شدید این بیمار می‌تواند عامل ژنتیکی داشته باشد و ژن‌های مسئول «سندرم مو‌های غیر قابل شانه زدن» را یافته‌اند. بله، واقعاً چیز عجیبی است!

سندرم مو‌های غیرقابل شانه زدن چیزی بیش از مو‌های وزوزی است. همانطور که از نام آن پیداست، مو‌هایی هستند که در همه زوایا بیرون می‌آیند و مرتب کردن آن را تقریباً غیرممکن می‌کند، چه رسد به شانه زدن.

این مشکل معمولاً در کودکان بین سنین سه ماه تا ۱۲ سال شروع می‌شود و با مو‌های وزدار بلوند نازک یا بلوند نقره‌ای مشخص می‌شود. معمولاً موها مواج، خشک و شکننده است و به دلیل ظاهری که دارد، گاهی اوقات به آن مو‌های شیشه‌ای تابیده شده و به اصطلاح فرنگی pili trianguli et canaliculi یا cheveux incoiffables نیز می‌گویند.

ممکن است همین حالا به بوریس جانسون یا آلبرت انیشتین فکر کنید! اما این سندرم چندان هم شایع نیست. علاوه بر این، این وضعیت در بزرگسالی بهبود می‌یابد یا حتی ناپدید می‌شود.

تحقیقات زیادی در مورد این بیماری نادر، که برای اولین بار در مقالات منتشر شده در دهه ۱۹۷۰ ظاهر شد، انجام نشده است. از آن زمان، کمتر از ۷۰ مقاله در مورد آن منتشر شده که بیشتر آن‌ها گزارش‌های موردی هستند.

یکی از مطالعات اخیر این مشکل را ۱۱ کودک با مو‌های غیرقابل شانه زدن بررسی کرده. این تحقیق توسط متخصصان ژنتیک در دانشگاه بن آلمان انجام شده. آن‌ها دریافتند که به نظر می‌رسد این مشکل به خاطر جهش در سه ژن که پروتئین‌های شناخته شده در فولیکول مو را کد می‌کنند، رخ دهد.

از زمانی که این مسئله رسانه‌ای شد، خانواده‌های بیشتری در جریان قرار گرفتند و کودکان خود را برای بررسی معرفی کردند و اکنون همان دانشمندان ژنتیک‌دان تحقیق را روی بیش از ۱۰۰ کودک تکرار کرده‌اند. آن‌ها تأیید کرده‌اند که در ۷۶ نفر از این کودکان، علت به جهش در ژن PADI3 و همچنین دخالت دو ژن دیگر مرتبط است که هر سه آن‌ها پروتئین‌های مهمی را که در تشکیل فیبر مو نقش دارند، کد می‌کنند.

زمانی که یک جهش در یک ژن اتفاق می‌افتد، گاهی اوقات منجر به تغییر در عملکرد پروتئین می‌شود. اگر آن پروتئین در فولیکول مو باشد، به احتمال زیاد مو‌ها متفاوت می‌شوند و مثلا رنگشان قهوه‌ای، بور یا قرمز می‌شود یا مجعد، ضخیم و صاف می‌شوند یا در بدترین حالت شخص طاس می‌شود:)

چند تغییر ارثی شناخته شده در شکل فیبر و فر مو وجود دارد، اما به ندرت این‌ها با هر بیماری جدی مرتبط هستند. جالب اینجاست که اغلب پروتئین‌هایی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند در غلاف داخلی ریشه قرار دارند، یعنی سه لایه از فولیکول مو که به ایجاد شکل در فیبر مو کمک می‌کند.

برای اینکه کودکی مبتلا به این سندرم شود، هم پدر و هم مادرش باید ناقل ژن جهش یافته باشند، یعنی خود آنها ممکن است مشکلی نداشته باشند؛ اما چون فرزندشان یک نسخه از ژن مبتلا را از هر یک از والدین به ارث برده، به این سندرم مبتلا خواهد شد.

این نوع تحقیقات به جامعه تحقیقاتی زیست‌شناسی مو کمک می‌کند تا به درک بیشتری در مورد رشد طبیعی مو و اهمیت پروتئین‌های مختلف برای کنترل شکل و ظاهر مو  برسند.

مو یکی از متمایزترین و شخصی‌ترین ویژگی‌های فرهنگی است. سبک، شکل، رنگ و یا نبود آن چیزی است که همه هر روز به آن فکر می‌کنند. یک صنعت بزرگ مراقبت از مو در قرن گذشته توسعه یافته است تا به همه ما کمک کند مو‌های خود را شکل بدهند، آرایش کنند، تقویت کنند یا مو بکارند!

منبع: The Conversation

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − سه =