استزیونوروبلاستوما - تومور نادر بینی - علائم و نشانه‌های آن

استزیونوروبلاستوما – تومور نادر بینی – علائم و نشانه‌های آن

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

استزیونوروبلاستوما Esthesioneuroblastoma یک نوع سرطان نادر است که در قسمت بالایی حفره بینی شروع می‌شود.

ناحیه‌ای که استزیونوروبلاستوما شروع می‌شود توسط استخوانی که حاوی سوراخ‌های‌ریزی است از مغز جدا می‌شود که به اعصاب کنترل‌کننده بو (اعصاب بویایی) اجازه عبور می‌دهد. استزیونوروبلاستوما را نوروبلاستوم بویایی نیز می‌نامند.

استزیونوروبلاستوما، که می‌تواند در هر سنی در بزرگسالان رخ دهد، به طور کلی به عنوان یک تومور در حفره بینی شروع می‌شود و ممکن است رشد کند یا به سینوس، چشم و مغز گسترش یابد. افراد مبتلا به استزیونوروبلاستوما می‌توانند حس بویایی خود را از دست بدهند، خونریزی‌های مکرر بینی داشته باشند و با رشد تومور دچار مشکل در تنفس از طریق سوراخ‌های بینی شوند.

استزیونوروبلاستوما همچنین می‌تواند به غدد لنفاوی گردن و غدد پاروتید گسترش یابد. در موارد پیشرفته، استزیونوروبلاستوما می‌تواند به سایر قسمت‌های مغز و سایر قسمت‌های بدن مانند ریه‌ها، کبد و استخوان‌ها گسترش یابد.

درمان استزیونوروبلاستوما معمولاً شامل جراحی است. اغلب، پرتودرمانی و شیمی درمانی نیز توصیه می‌شود.

علائم

علائم استزیونوروبلاستوما عبارتند از:

  • از دست دادن حس بویایی
  • خونریزی‌های مکرر بینی
  • مشکل در تنفس از طریق بینی

با رشد، سرطان ممکن است باعث درد چشم، از دست دادن بینایی، گوش درد و سردرد شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در صورت داشتن هر گونه علائم و نشانه‌های مداوم که نگران شما هستند، با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

علل

علت دقیق استزیونوروبلاستوما یافت نشده است. به طور کلی، سرطان با یک جهش ژنتیکی شروع می‌شود که به سلول‌های سالم و سالم اجازه می‌دهد بدون پاسخ به سیگنال‌های توقف، به رشد خود ادامه دهند، که برخلاف آنچه سلول‌های طبیعی انجام می‌دهند. سلول‌های سرطانی بدون کنترل رشد و تکثیر می‌شوند. سلول‌های غیرطبیعی تجمع یافته یک توده (تومور) تشکیل می‌دهند.

عوارض

عوارض استزیونوروبلاستوما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرطانی که رشد می‌کند تا به ساختار‌های مجاور حمله کند. استزیونوروبلاستوما پیشرفته اگر به اندازه کافی بزرگ شود که به ساختار‌های مجاور مانند چشم و مغز حمله کند، می‌تواند عوارض ایجاد کند.
  • گسترش سرطان (متاستاز). استزیونوروبلاستوما ممکن است به سایر قسمت‌های بدن مانند غدد لنفاوی، مغز استخوان، ریه‌ها، کبد، پوست و استخوان‌ها گسترش یابد (متاستاز).
  • از دست دادن حس بویایی. تومور می‌تواند راه بینی را مسدود کند، که می‌تواند جریان هوا را از طریق بینی مسدود کند.
  • عوارض ناشی از جراحی. این عوارض می‌تواند شامل نشت مایع نخاعی، عفونت، مشکلات بینایی و آبسه باشد.

تشخیص

تشخیص استزیونوروبلاستوما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • معاینه . تاریخچه دقیق علائم و نشانه‌ها و معاینه چشم‌ها، بینی، سر و گردن اطلاعات مهمی را برای درک وسعت تومور و کمک به تشخیص به پزشک می‌دهد.
  • با استفاده از یک دوربین کوچک و منعطف برای دیدن در بینی خود. در طول معاینه آندوسکوپی، یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر (آندوسکوپی) در بینی شما قرار می‌گیرد. این لوله به دوربینی متصل شده است که به پزشکان اجازه می‌دهد تا به وسعت تومور در بینی، پشت بینی (نازوفارنکس) و در ناحیه سینوسی حفره بینی نگاه کنند.
  • تست‌های تصویربرداری تست‌های تصویربرداری مانند MRI و توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) به تعیین محل و وسعت استزیونوروبلاستوما کمک می‌کند و به تشخیص اینکه آیا گسترش یافته است یا خیر.
  • برداشتن یک نمونه از بافت برای آزمایش. بیوپسی روشی برای برداشتن نمونه‌ای از بافت تومور برای تجزیه و تحلیل پاتولوژیک است. بیوپسی ممکن است با وارد کردن ابزار خاصی از طریق بینی برای برداشتن یک قطعه کوچک از سرطان انجام شود. این روش اغلب در مطب پزشک قابل انجام است.
  • آزمایش نمونه بافت در آزمایشگاه آزمایش و تجزیه و تحلیل دقیق نمونه بیوپسی برای تشخیص استزیونوروبلاستوما از سایر تومور‌هایی که ممکن است شبیه به نظر به نظر برسند ضروری است. تشخیص استزیونوروبلاستوما دشوار است زیرا بسیار نادر است و می‌تواند ظاهری مشابه سایر سرطان‌هایی که در سر، گردن یا نواحی بینی ایجاد می‌شوند داشته باشد. تجزیه و تحلیل پاتولوژیک همچنین تهاجمی (درجه) تومور را تعیین می‌کند.

درمان

درمان استزیونوروبلاستوما معمولاً شامل جراحی برای برداشتن سرطان است. درمان‌های دیگر شامل پرتودرمانی با پرتو‌های انرژی پرقدرت و شیمی درمانی با دارو‌های قوی است.

عمل جراحی

تکنیک‌های جراحی بسته به محل تومور متفاوت است و به طور کلی شامل روش‌هایی است که توسط:

  • برداشتن قسمت بینی تومور. این معمولا به عنوان جراحی آندوسکوپی انجام می‌شود. جراح از یک لوله بلند و نازک (اندوسکوپ) مجهز به دوربینی که از طریق بینی وارد می‌شود، برای ارزیابی سرطان استفاده می‌کند. ابزار‌های جراحی ویژه‌ای از داخل آندوسکوپ عبور داده می‌شود تا ناحیه را تجسم کرده و به برداشتن سرطان و بافت اطراف آن کمک کند.
  • باز کردن جمجمه برای دسترسی به تومور. کرانیوتومی روشی برای برداشتن بخش کوچکی از جمجمه به منظور برداشتن تومور و جداسازی آن از مغز است.

درمان استزیونوروبلاستوما معمولاً شامل متخصصانی از چندین تخصص، مانند جراحان مغز و اعصاب، جراحان سر و گردن، انکولوژیست‌های پرتودرمانی و انکولوژیست‌های پزشکی است.

پرتو درمانی

پرتودرمانی از پرتو‌های پرانرژی مانند اشعه ایکس یا پروتون برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. افراد مبتلا به استزیونوروبلاستوما اغلب پس از جراحی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی میکروسکوپی که ممکن است در سر و گردن باقی مانده باشد، تحت پرتودرمانی قرار می‌گیرند.

پرتودرمانی همچنین می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با شیمی درمانی مورد استفاده قرار گیرد، اگر جراحی به دلیل سایر نگرانی‌های سلامتی گزینه‌ای نباشد یا اگر سرطان بسیار پیشرفته باشد که نمی‌توان از طریق یک عمل جراحی برداشت.

شیمی درمانی

درشیمی درمانی دارو‌هایی استفاده می‌شود که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. در افراد مبتلا به استزیونوروبلاستوما، شیمی درمانی پس از جراحی با پرتودرمانی ترکیب می‌شود تا سلول‌های سرطانی باقیمانده را از بین ببرد، به ویژه برای سرطان‌هایی که بسیار تهاجمی یا گسترده هستند.

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =