افسانه موتزارت: تحقیق جدید نشان می‌دهد موسیقی هیچ تاثیری بر کاهش علائم صرع ندارد!

افسانه موتزارت: تحقیق جدید نشان می‌دهد موسیقی هیچ تاثیری بر کاهش علائم صرع ندارد!

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

موسیقی چیز خوبی است، تا آن حد که موسیقی‌درمانی و کاهش استرس و اضظراب با موسیقی از قدیم استفاده می‌شد. حتی مدت زیادی است که تصور می‌شود سونات موتزارت برای دو پیانو در دو ماژور دارای اثرات مثبت بسیاری از جمله کاهش علائم صرع است.

اما یک متاآنالیز جدید در وین به این نتیجه رسیده است که هیچ مدرک علمی در مورد سودبخشی موسیقی موتزارت برای بیماران صرع وجود ندارد.

ولفگانگ آمادئوس موتزارت، سونات خود را در سال ۱۷۸۱ زمانی که ۲۵ سال داشت نوشت. این قطعه دارای سه موومان است، اما این اولین موومان، یغنی allegro con spirito به معنای بازی پر جنب و جوش، با روح است که محققان بر روی آن تمرکز کرده‌اند و ادعا می‌کنند که دارای خواص شگفت‌انگیز است.

به این اثر به اصطلاح “اثر موتزارت” می‌گویند و موضوع بحث علمی از سال ۱۹۹۳ بوده، در این زمان یک مقاله تحقیقاتی ادعا کرد که گوش دادن به آن عملکرد را در رابطه با وظایف فضایی مانند تا کردن کاغذ و حل کردن هزارتوها را بهبود می‌بخشد. مطالعات بعدی نشان داد که هر گونه بهبود عملکرد مغز، اگر اصلا وجود داشته باشد، اندک است.

اما این باعث نشد که رسانه‌ها از نتایج مطالعه ۱۹۹۳ استفاده نکنند. آنها به اشتباه ادعا کردند که گوش دادن به موتزارت باعث افزایش ضریب هوشی می‌شود. اثر موتزارت از آن زمان تا کنون بخشی در حافظه عمومی باقی مانده است، به طوری که ادعا شد که موسیقی توانایی‌های جهت‌یابی در هزارتو در موش ها و تولید شیر در گاوها را بهبود می‌بخشد و حتی باعث می شود که باکتری ها در کارخانه‌های فاضلاب به طور موثرتری زباله ها را تجزیه کنند!

اخیراً ادعای دیگری مطرح شده است: اینکه گوش دادن به سونات موتزارت علائم صرع را کاهش می‌دهد.

اما در یک متاآنالیز جدید، محققان دانشگاه وین تأثیر این موسیقی را بر صرع و شرایط پزشکی مرتبط بررسی کردند. علاوه بر این، آنها برای به اشتباه نیفتادن، سوگیری، میزان کفایت ارزش نمونه‌ها و روش‌های مختلف تجزیه و تحلیل و ارائه داده‌ها را در نظر گرفتند.

محققان به طور جامع هشت مطالعه قبلی را مورد بررسی قرار دادند که حجم نمونه کل آنها ۲۰۷ شرکت‌کننده بود. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، آنها دریافتند که شواهد کمی مبنی بر فواید معنی‌دار گوش دادن به سونات موتزارت (یا هر موسیقی دیگری در این زمینه) در صرع به‌طور خاص یا سایر بیماری‌های مرتبط با پزشکی به طور کلی وجود دارد.

برخی از مطالعاتی که بخشی از متاآنالیز را تشکیل می‌دادند، یک اثر درمانی قابل مشاهده را نشان دادند، اما بی‌اهمیت بودند و ارزش اثباتی یافته‌ها ناکافی بود. برخی از مطالعات ضعیف بودند. یعنی از حجم نمونه کافی برای پاسخ به سوال تحقیق مورد بررسی استفاده نکردند. مطالعات دیگر به طور انتخابی داده های خود را گزارش کرده بودند.

محققین تحقیق جدید – ساندرا اوبرلایتر و یاکوب پیشنیگ- می‌گویند: «به نظر می‌رسد که مطالعه‌های ضعیف و گزارش‌های غیرشفاف، محرک‌های اصلی افسانه اثر موتزارت هستند. هیچ پشتوانه معناداری برای تأثیر مفید گوش دادن به سونات موتزارت در هر شرایط پزشکی مرتبط وجود ندارد، چه رسد به یک اثر خاص موتزارت برای صرع.»

موسیقی موتزارت زیباست، اما متأسفانه، ما نمی‌توانیم از آن انتظار تسکین علائم صرع را داشته باشیم.

این مطالعه در Nature Scientific Reports منتشر شده است.

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 16 =