امید تازه‌ای برای درمان سرطان سلول کوچک: درمان ترکیبی با سیکلوفسفامید و مهارکننده SMYD3

امید تازه‌ای برای درمان سرطان سلول کوچک: درمان ترکیبی با سیکلوفسفامید و مهارکننده SMYD3

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

سرطان ریه سلول کوچک (SCLC) یکی از کشنده ترین اشکال این بیماری است، اما اکنون دانشمندان ممکن است راه جدیدی برای درمان آن پیدا کرده باشند. یک  تیم تحقیقاتی با ترکیب یک داروی جدید با داروی قدیمی دریافتند که می توانند رشد تومورها را در موش‌ها متوقف کنند.

سرطان ریه سلول کوچک بیشتر در افراد سیگاری اتفاق می‌افتد، شکل تهاجمی این بیماری میزان بقای پایینی دارد.  شیمی درمانی در ابتدا موثر است، سرطان می‌تواند به سرعت در برابر داروها مقاومت کند و منجر به عود و پیشرفت بیماری شود.

در تحقیق جدید، محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، دانشگاه گرنوبل آلپس و دانشگاه تگزاس بررسی کردند که چگونه سلول های SCLC در برابر آسیب ناشی از شیمی درمانی مقاومت می کنند و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد.

در کار قبلی، دانشمندان دریافتند که پروتئینی به نام RNF113A در توانایی سلول‌های سرطانی برای ترمیم آسیب آلکیلاسیون، که شیوه حمله داروهای رایج شیمی درمانی است، نقش دارد. با بررسی دقیق‌تر، تیم دریافتند که RNF113A توسط پروتئین دیگری به نام SMYD3 تنظیم می‌شود که در مقادیر بالاتری در سلول‌های SCLC و سایر سرطان‌ها بیان می‌شود. به طور خاص، سطوح بالاتر SMYD3 با سرطان تهاجمی‌تر و مقاومت دارویی قوی‌تر مرتبط است.

با توجه به این هدف جدید، دانشمندان بررسی کردند که آیا مسدود کردن SMYD3 می‌تواند اثرات داروهای شیمی درمانی را بهبود بخشد یا خیر. این تیم سلول‌های SCLC انسانی را به موش‌ها پیوند زدند و منتظر ماندند تا در ریه‌هایشان تومور رشد کنند. سپس، برخی از موش‌ها را با دارویی به نام سیکلوفسفامید، برخی با مهارکننده SMYD3، و به برخی دیگر فقط دارونمای دادند.

در موش‌هایی که به تنهایی تحت شیمی درمانی قرار گرفتند، رشد تومورها برای حدود دو هفته قبل از شروع مجدد متوقف شد، که نشان می‌دهد مقاومت دارویی ایجاد شده است. اما در موش‌هایی که هم سیکلوفسفامید و هم مهارکننده SMYD3 دریافت کردند، رشد تومورها در طول چند ماه آزمایش متوقف شد. جالب اینجاست که این درمان روی تومورهای رشد یافته از یک بیمار انسانی که سرطانش قبلاً در برابر داروهای شیمی درمانی مقاومت نشان داده بود، به خوبی جواب داد.

استفاده از سیکلوفسفامید در دهه‌های اخیر به دلیل عوارض جانبی قوی‌تر آن در مقایسه با عوامل شیمی‌درمانی مبتنی بر پلاتین، تا حدودی از کم شده، اما مطالعه جدید شاید آن استفاده از آن را احیا کند. این تیم امیدوار است که این تحقیق بتواند به درمان‌های جدیدی برای نوعی سرطان تهاجمی که در حال حاضر گزینه‌های کمی برای آن وجود دارد، منجر شود.

نیما مصمما پرست، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، گفت: «ما در حال صحبت با تعدادی از گروه‌های دیگر در مورد شروع فاز ۱ کارآزمایی بالینی در اسرع وقت هستیم. “افراد مبتلا به سرطان ریه سلول کوچک نیاز مبرمی به درمان های بهتر دارند و من در مورد احتمالات اینجا بسیار هیجان زده هستم.”

این تحقیق در مجله Cancer Discovery منتشر شده است.

منبع: دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 3 =