اولین آزمایش تنفسی کرونا COVID-19 در آمریکا مجوز استفاده گرفت

اولین آزمایش تنفسی کرونا COVID-19 در آمریکا مجوز استفاده گرفت

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

اولین آزمایش کرونا COVID-19 به صورت تنفسی، توانست مجوز استفاده اضطراری توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را دریافت کند. این دستگاه سه دقیقه طول می‌کشد تا نتایج را اعلام کند و مشخص شده است که میزان دقت آن بیش از ۹۰ درصد در تشخیص موارد مثبت COVID-19 است.

دستگاه جدید تست تنفسی را شرکتی به نام InspectIR ساخته و از طیف سنجی جرمی کروماتوگرافی گازی (GC-MS) برای تجزیه و تحلیل نمونه‌های تنفسی استفاده می‌کند. مانند نمونه‌های اولیه تشخیص تنقسی کووید، این دستگاه وجود ذرات ویروسی خاص را شناسایی نمی‌کند بلکه برای انتخاب الگوهایی از ترکیبات آلی فرار (VOCs) طراحی شده است که با عفونت SARS-CoV-2 همراهی دارند. شرکت سازنده می‌گوید که با یک الگوی متشکل از ۵ ترکیب عالی خاص می‌تواند به طور موثر موارد مثبت COVID-19 را شناسایی کند.

بیانیه FDA نشان می‌دهد که مجوز استفاده اضطراری از این روش تشخیصی به دنبال نتایج خوب یک مطالعه بزرگ روی ۲۵۰۰ نفر صادر شده است. این تحقیق نشان داده که این آزمایش ۹۱.۲ درصد از موارد مثبت COVID-19 را به درستی تشخیص می‌دهد، معیاری که در پزشکی به آن حساسیت آزمایش گفته می‌شود.

ویژگی تست حتی بالاتر است و ۹۹.۳ درصد موارد منفی را به درستی شناسایی کرد. (ویژگی یعنی اینکه یک آزمایش وقتی کسی را منفی اعلام کرد، واقعا آن شخص از نظر یک بیماری خاص، منفی باشد.)

مجوز FDA برای دستگاه تنفس سنج InspectIR بدون شک یک نقطه عطف است، اما استفاده از دستگاه مستلزم  اپراتورهای آموزش دیده است.

هنوز قیمتی برای این دستگاه مشخص نشده است، در ماه‌های آینده این دستگاه به صورت محدود تولید خواهد شد. این شرکت ظرفیت تولید حدود ۱۰۰ دستگاه در هفته را اعلام کرده. گفته می‌شود که هر دستگاه، قادر به پردازش حدود ۱۶۰ نمونه در روز است.

بنابراین، به طور واقع بینانه، نفس سنجی InspectIR احتمالاً در چند ماه آینده فقط به صورت پراکنده در بیمارستان‌ها یا سایت‌های سیار تست COVID-19 استفاده خواهد شد.

البته در ماه فوریه، تیمی از محققان در سنگاپور هم یک دستگاه کوچک آزمایش تنفسی COVID-19 ساخته بودند. این دستگاه هم ترکیبات آلی را برای شناسایی ویروس تحلیل می‌کرد. اما اولین بار است که یک دستگاه ساخته شده مشابه در آمریکا مجوز FDA گرفته است.

منبع: FDA

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =