اولین سمی که با هدف قرار دادن «مستقیم» RNA، باکتری‌ها را به راحتی نابود می‌کند

اولین سمی که با هدف قرار دادن «مستقیم» RNA، باکتری‌ها را به راحتی نابود می‌کند

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

دانشمندان دانشگاه مک مستر سمی را شناسایی کرده‌اند که توسط باکتری‌ها برای کشتن سایر باکتری‌ها از طریق مکانیسمی که قبلاً شناخته نشده بود، استفاده می‌شود.

این سم اولین ماده‌ای است که مستقیماً مولکول‌های RNA را هدف قرار می‌دهد، چیزی که این تیم به عنوان “حمله کامل به سلول” توصیف می‌کند. پس با این مکانیسم می‌توان نسل جدیدی از آنتی بیوتیک‌ها را در آینده ساخت.

میکروب‌ها برای منابع با یکدیگر می‌جنگند، و گاهی اوقات سلاح‌هایی که آن‌ها علیه یکدیگر استفاده می‌کنند می‌تواند برای تولید آنتی بیوتیک‌ها استفاده شود. بیشتر این سموم پروتئین‌ها یا مولکول‌های DNA را هدف قرار می‌دهند و با ایجاد اختلال در عملکرد‌های حیاتی، باکتری‌ها را از بین می‌برند.

اما حالا سمی به نام RhsP2 پیدا شده که توسط سودوموناس آئروژینوزا تولید می‌شود. در طول سه سال، محققان اثرات سم را بر روی  اهداف رایج بررسی کردند، اما هیچ فایده‌ای نداشت.

در نهایت، آن‌ها RhsP2 را در برابر RNA – مولکول‌های حیاتی که DNA را برای تولید پروتئین رونویسی می‌کنند – آزمایش کردند و دریافتند که هدف سم همینRNA است .

در حالی که سایر آنتی‌بیوتیک‌ها با هدف قرار دادن پروتئین‌های درگیر در سنتز RNA تولید آن را مختل می‌کنند،این سم ضد باکتریایی مستقیماً روی مولکول‌های RNA اثر می‌کند.

ناتان بولن، نویسنده ارشد این تحقیق گفت: «[این] یک حمله کامل به سلول است. این سم وارد هدف خود می‌شود، یک مولکول ضروری مورد نیاز برای زندگی را ربوده و سپس از آن مولکول برای مختل کردن فرآیند‌های طبیعی استفاده می‌کند.»

تحقیقات پیرامون RhsP2 هنوز در مراحل اولیه است، اما محققان می‌گویند با کار بیشتردر نهایت راهی را برای نسل جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌ها هموار می‌شود، که بسیار مهم است، زیرا ما به شدت به آنتی‌بیوتیک‌های جدید نیاز داریم.

این تحقیق در مجله Molecular Cell منتشر شد.

منبع: دانشگاه مک مستر

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 13 =