این ایالت با مساحت یک‌میلیون و چهل و چهار هزار کیلومترمربع چهارمین ایالت بزرگ استرالیا محسوب می‌شود این ایالت یکی از مناطقی در استرالیا است که بیشتر زمین‌های بایر و خشک را پوشش می‌دهد. مرکز ایالت استرالیای جنوبی، شهر آدلاید است. این ایالت دارای یکی از معطوف‌ترین جمعیت در میان همه ایالات استرالیا است به‌طوری‌که ۷۵ درصد جمعیت استرالیای جنوبی در پایتخت این ایالت زندگی می‌کنند.

استرالیای جنوبی ایالتی در قسمت مرکزی جنوب استرالیا است که خشک‌ترین بخش‌های این کشور را پوشش می‌دهد. این ایالت چهارمین ایالت بزرگ استرالیا است. درمجموع ۱.۷ میلیون نفر جمعیت دارد که بسیاری از آن‌ها در پایتخت آن آدلاید زندگی می‌کنند و بقیه مکان‌ها جمعیت کمتری دارد.

استرالیای جنوبی در غرب با استرالیای غربی، از شمال با قلمرو شمالی، از شرق با کوئینزلند، در شرق با ویکتوریا و نیو ساث ولز و از جنوب با خلیج بزرگ استرالیا هم‌مرز است. این ایالت با حدود یک‌میلیون و هفتصد هزار نفر، کمتر از ۸ درصد جمعیت استرالیا را تشکیل می‌دهد و در این عرصه رتبه پنجم را در بین ایالت‌های استرالیا به خود اختصاص می‌دهد.

اقتصاد ایالت استرالیای جنوبی بر بنیان کشاورزی، باغبانی، آبزی‌پروری و تولیدات معدنی پایدار است. آب‌وهوای ایالت استرالیای جنوبی در جنوب به‌صورت آب‌وهوای مدیترانه‌ای و در بقیه قسمت ها به‌صورت آب‌وهوای خشک یا نیمه‌خشک است.

موقعیت جغرافیایی ایالت استرالیای جنوبی

ایالت استرالیای جنوبی در جنوب کشور استرالیا استقراریافته است. این ایالت با همه ایالت‌های استرالیا به جز از تاسمانی مرز مشترک دارد و از جنوب به خلیج بزرگ استرالیا، از غرب به ایالت استرالیای غربی، از شمال به سرزمین شمالی، از شمال شرق به کوئینزلند و از شرق به ایالت ویکتوریا و نیو ساث ولز منتهی می‌شود.

مساحت تقریبی ایالت استرالیای جنوبی در حدود یک‌میلیون و چهل و چهار هزار کیلومترمربع است. زمین‌های ایالت استرالیای جنوبی دارای حجم بسیاری از مراتع خشک و نیمه‌خشک و اندازه کوهستان‌هایی با کوه‌های کوتاه است.

شبیه بسیاری از ایالت‌های استرالیا، نواحی نزدیک به دریا (در جنوب این ایالت) سرسبز و آباد است و نیمه شمالی آن خشک و کم‌وبیش خالی از جمعیت است. بلندترین نقطه این ایالت Mount Woodroffe با ارتفاع ۱۴۳۵ متر و پست‌ترین نقطه آن Lake Eyre با ۱۵ ارتفاع از سطح دریا است.

شهرهای ایالت استرالیای جنوبی

ایالت استرالیای جنوبی ایالت وسیع و بزرگی است که شهرهای زیادی هم دارد. به راین اساس این ایالت دارای یکی از معطوف جمعیت در میان همه ایالات استرالیا است به‌طوری‌که ۷۵ درصد جمعیت استرالیای جنوبی در پایتخت این ایالت زندگی می‌کنند؛ پس دیگر شهرهای این ایالت دارای جمعیت اندکی هستند.

در ادامه لیست برخی از شهرهای مهم ایالت استرالیای جنوبی را مشاهده می‌کنید:

  • آدلاید Adelaide
  • مونت گمبیر Mount Gambier
  • بندر آگوستا Port Augusta
  • بندر پیری Port Pirie
  • بندر لینکُلن Port Lincoln

جمعیت ایالت استرالیای جنوبی

ایالت استرالیای جنوبی یک‌میلیون و هفتصد هزار نفر جمعیت دارد که تقریباً ۵.۸ درصد از جمعیت استرالیا را متحمل می‌شود. بدین‌سان، حدود یک‌میلیون و سیصد هزار نفر در شهر آدلاید و مناطق اطراف آن زندگی می‌کنند.

ایالت استرالیای غربی

ایالت استرالیای غربی بزرگ‌ترین ایالت استرالیا است که دربردارنده جغرافیای بسیار وسیعی می‌باشد. بیش از ۷۵ درصد از جمعیت ایالت استرالیای غربی در شهر پرت مرکز این ایالت زندگی می‌کنند و به خاطر همین اکثر نواحی این ایالت خالی از جمعیت است.

ایالت استرالیای غربی دارای یک اقتصاد قوی بر پایه کشاورزی، محصولات معدنی و گردشگری است.

موقعیت جغرافیایی ایالت استرالیای غربی

ایالت استرالیای غربی از شمال و غرب با اقیانوس هند، از جنوب با اقیانوس منجمد جنوبی و خلیج استرالیای بزرگ، در شمال شرقی با سرزمین شمالی و در جنوب شرقی با استرالیای جنوبی هم‌مرز است. طول کل مرز شرقی این ایالت ۱۸۶۲ کیلومتر است و ۲۰،۷۸۱ کیلومتر نوار ساحلی برای این ایالت وجود دارد. بلندترین ناحیه در این ایالت نیز کوه مهاریبا ۱۲۴۹ متر ارتفاع از سطح دریا است.

آب‌وهوای ایالت استرالیای غربی

بسیار خب آب‌وهوای مناطق جنوبی و شمالی ایالت استرالیای غربی کلاً با یکدیگر گوناگون است. در مناطق شمالی ایالت ما ناظر آب‌وهوای استوایی هستیم که شامل بارش بسیاری در تابستان است درصورتی‌که مناطق جنوبی ایالت آب‌وهوا مدیترانه‌ای است. در مناطق شمالی ایالت ما شاهد شکل‌گیری طوفان‌های موسمی هستیم که در فصل تابستان در نواحی سواحل حرکت می‌کنند. برخی مواقع این طوفان‌ها تا شهر پرت هم حرکت می‌کنند. اگرچه طوفان‌های موسمی در بیشتر مواقع آزاردهنده هستند بااین‌حال به دلیل جابه‌جایی حجم بسیار بالای آب به مناطق خشک‌تر ایالت فواید زیادی دارند.

شهرهای ایالت استرالیای غربی

  • پرت Perth
  • آلبانی Albany
  • بانبری Bunbury
  • جرالدتون Geraldton
  • فرمانتل Fremantle
  • کالگوری Kalgoorlie
  • ماندورا Mandurah

شهر پرت پایتخت استرالیای غربی و پرجمعیت‌ترین شهر آن است، این شهر به نام شهر پرت اسکاتلند نام‌گذاری شده است و چهارمین شهر پرجمعیت استرالیا است که ۲.۱۴ میلیون نفر جمعیت در پرت بزرگ زندگی می‌کنند. شهر پرت در جنوب غربی ایالت استرالیای غربی واقع‌شده است.

جمعیت ایالت استرالیای غربی

اگرچه ایالت استرالیای غربی بزرگ‌ترین ایالت استرالیا به شمار می‌رود، در این صورت جمعیت زیادی در این ایالت زندگی نمی‌کنند و ازنظر جمعیت این ایالت چهارمین ایالت استرالیا به‌حساب می‌آید. جمعیت ایالت استرالیای غربی بر پایه آمار سال ۲۰۲۰، حدود دو میلیون و ششصد هزار نفر است. بر این اساس بیشتر جمعیت این ایالت در شهر پرت پایتخت آن زندگی می‌کنند و تنها حدود ۲۵ درصد جمعیت این ایالت در شهرهای دیگر اقامت دارند.

زبان‌های رایج در ایالت استرالیای غربی

بر اصل سرشماری سال ۲۰۱۶، حدود ۷۵ درصد ساکنین در ایالت استرالیای غربی تنها به زبان انگلیسی در منزل صحبت می‌کنند. پس از زبان انگلیسی، رتبه دوم به زبان چینی تعلق دارد که حدود ۲ درصد از ساکنین ایالت با این زبان در محل زندگی خود صحبت می‌کنند. زبان‌های ایتالیایی و ویتنامی در رتبه‌های آینده زبان‌های رایج در ایالت استرالیای غربی قرار دارند.

قلمرو مرکزی استرالیا

وقتی‌که حرف از معرفی ایالت‌های استرالیا به میان می‌آید، تصور ما ایالت‌هایی وسیع و بزرگ هستند که گاهی از خیلی کشورها هم بزرگ‌تر هستند. این حرف شاید درباره ایالت‌های دیگر استرالیا صادق باشد، اما قلمرو مرکزی استرالیا یا همان قلمرو پایتخت استرالیا کوچک‌ترین ایالت در بین ایالت‌های استرالیا به شمار می‌رود.

برعکس دیگر ایالت‌های استرالیا که گاهی تا بیش از دو میلیون کیلومترمربع مساحت دارند، مساحت قلمرو مرکزی استرالیا تنها ۲۳۵۸ کیلومترمربع است و منطقه‌ای کوچک در دل ایالت نیو ساث ولز است.

این قلمرو از قلمروی خودگردان دیگر یعنی قلمروی شمالی استرالیا کوچک‌تر بوده و فقط شهر مهم آن و پرجمعیت‌ترین شهر آن کانبرا پایتخت استرالیا است. قلمرو مرکزی استرالیا به جز شهر کانبرا، چند شهرک دیگر ازجمله هال و ساروا را در دل خود جای‌داده است که البته دارای جمعیت‌های بسیار کمی هستند.

آب‌وهوای قلمروی مرکزی استرالیا

آب‌وهوا یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای برگزیدن مقصد مهاجرتی به شمار می‌رود. دراین‌باره می‌توان گفت که قلمروی مرکزی استرالیا دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است و آب‌وهوای نسبتاً خشکی دارد.

همان‌طور می‌دانید، فصول نیم‌کره جنوبی برعکس نیم‌کره شمالی هستند و هنگامی‌که در نیم‌کره شمالی تابستان است، اهالی نیم‌کره جنوبی مثل استرالیا در فصل زمستان به سر می‌برند. براین‌اساس، گرم‌ترین ماه‌های سال در قلمرو مرکزی استرالیا ماه ژانویه تا مارس است و ماه جولای نیز سردترین ماه در این منطقه به شمار می‌رود. ونیز بیشترین بارش در این قلمرو، در ماه اکتبر صورت می‌پذیرد و کمترین میزان بارندگی نیز در ماه ژوئن ثبت‌شده است.

به خاطر وجود کوه‌های بسیاری در گوشه‌کنار شهر کانبرا، این شهر دارای بارش باران بسیاری نیست و همچنین بیشتر در نواحی مرتفع قلمرو مرکزی استرالیا ما ناظر بارش برف هستیم.

آشنایی با شهر کانبرا مرکز قلمرو

کانبرا پایتخت قلمرو مرکزی استرالیاست این شهر با جمعیت ۳۷۴۲۴۵ نفر، پایتخت کشور استرالیا و بزرگ‌ترین شهر درون‌خشکی آن و هشتمین شهر بزرگ این کشور شمرده می‌شود. این شهر در انتهای شمالی قلمروی مرکزی استرالیا (ACT) و ۲۸۰ کیلومتری جنوب غرب سیدنی و ۶۶۰ کیلومتری شمال شرق ملبورن واقع‌شده است. ساکنان کانبرا را کانبرایی (Canberran) می‌نامند.

شهر کانبرا همچون محل رسمی استقرار دولت استرالیا، پارلمان این کشور، دادگاه عالی و بسیاری از بخش‌ها و آژانس‌های دولتی می‌باشد؛ زیرا بیشتر مؤسسات اجتماعی و فرهنگی مهم از قبیل گالری ملی (National Gallery)، دانشگاه ملی استرالیا (Australian National University)، موزه یادبود جنگ استرالیا (Australian War Memorial) و کتابخانه ملی (National Library) در این شهر قرار دارند.

همچون محل استقرار دولت و وجود موقعیت‌های شغلی زیادی، نرخ بیکاری در این شهر پایین بوده و میانگین درآمد آن بالاتر از میانگین ملی است. قیمت ملک در شهر کانبرا بسیار زیاد است که این قضایا تا حدودی به خاطر قوانین توسعه محدود در این شهر می‌باشد. سطح تحصیلات عالی در کانبرا بالاست هنگامی‌که جمعیت آن جوان‌تر از بقیه ایالت‌های استرالیا می‌باشد.

کلام پایانی در مورد قلمروی مرکزی استرالیا

قلمرو مرکزی استرالیا همچون پایتخت این کشور یکی از بهترین مناطق استرالیا برای زندگی کردن گزینه مناسبی است که کیفیت بالای زندگی در کنار اقتصاد قوی ازقضا مزایای این منطقه به شمار می‌رود.

اگر با خواندن اطلاعات در مورد قلمروی مرکزی استرالیا، شما هم علاقه‌مند به بازدید از این قلمرو و یا مهاجرت به آن شده‌اید، توصیه می‌کنیم با گروه کانگروز ارتباط برقرار کنید تا راهنمایی‌های لازم را به شما عرضه کنند. برای این منظور کافی است فرم ارزیابی رایگان ما را تکمیل کنید تا کارشناسان ما دراسرع‌وقت با شما ارتباط برقرار کنند.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *