با تحقیق جدید، مکانیسم کلیدی که باعث ضخیم شدن راه‌های هوایی می‌شود، آشکار شد - امید به درمان‌هایی جدید در آسم مزمن و شدید

با تحقیق جدید، مکانیسم کلیدی که باعث ضخیم شدن راه‌های هوایی می‌شود، آشکار شد – امید به درمان‌هایی جدید در آسم مزمن و شدید

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

تحقیقات جدید مؤسسه ایمونولوژی لا جولا، یک درمان جدید برای آسم شدید را یک گام به استفاده بالینی همگانی نزدیک‌تر کرده است .پس از یک دهه پژوهش، تحقیق جدید، راهی بالقوه برای جلوگیری از ضخیم شدن بافت عضلانی راه هوایی که در بیماران مبتلا به آسم مزمن رخ می‌دهد، پیشنهاد کرده است.

یک مطالعه بنیادی منتشر شده در سال ۲۰۱۱ نشان داد که یک مولکول ایمنی خاص، نقش مهمی در ضخیم شدن مجاری هوایی بیماران آسم ایفا می کند. این پروتئین که LIGHT نام دارد توسط سلول های T به میزان بیش از حد تولید می شود و بدن را با یک آلرژن مواجه می‌کند.

در بیمارانی که از آسم مزمن رنج می‌برند، ضخیم شدن پیشرونده ماهیچه صاف مجاری هوایی رخ می‌دهد. این فرآیند که از آن به عنوان “بازسازی بافت” tissue remodeling یاد می‌شود، به مرور زمان به مشکلات تنفسی بیمار اضافه می کند و آسم آنها را بدتر و بدتر می‌کند.

درمان های فعلی آسم عمدتاً برای سرکوب علائم و فروکش کردن التهاب آلرژیک است. هیچ درمانی برای درمان اساسی آسم پیدا نشده. حتی زمانی که التهاب با درمان‌های فعلی سرکوب می‌شود، واکنش بیش از حد راه هوایی و تغییرات بافت راه هوایی (بازسازی راه هوایی) اغلب باقی می‌ماند، به خصوص در آسم شدید.

به مدت چندین سال تیم موسسه پژوهشی La Jolla می‌دانست که پروتئین LIGHT اساساً در این تغییرات بافت راه هوایی نقش دارد. اما مکانیسم‌های دقیق  نامشخص بود.

در این مطالعه جدید که در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی منتشر شده، محققان دو گیرنده کلیدی بیان شده در سلول‌های ماهیچه صاف در راه هوایی را بررسی کردند. این دو گیرنده محل اتصال مولکول های LIGHT به سلول های ماهیچه ای راه هوایی هستند.

کشف بزرگ در اینجا این بود که یکی از گیرنده ها (LTβR) برای انجام بازسازی بافت حیاتی است.

مطالعات روی موش نشان داد که مولکول‌های LIGHT که به گیرنده‌های LTβR متصل می‌شوند، باعث ضخیم شدن راه هوایی می‌شوند که در آسم مزمن مشاهده می‌شود.

پس اگر سلول‌های ریه نتوانند گیرنده LTβR را بیان کنند، اساساً تمام علائم بارز پاسخ عضله صاف مرتبط با آسم شدید یا از بین می‌روند یا به شدت محدود می‌شوند.

اگرچه این کشف به این معنی نیست که بی‌درنگ  درمان جدیدی برای آسم شدید طی یکی دو سال آینده پیدا خواهد شد، اما پایه‌های درمانی کاملاً جدیدی را ایجاد می‌کند که برای رفع مشکلات ساختاری راه هوایی مرتبط با این بیماری مزمن می‌توانند طراحی شوند.

اگر بتوان درمانی پیدا کرد که LIGHT را از اتصال به LTβR بازدارد یا میزان LTβR سلول های راه هوایی را کاهش دهد، می توان از یکی از ویژگی‌های فیزیولوژیکی اصلی آسم مزمن جلوگیری کرد. 

تیم La Jolla در حال حاضر با یک شرکت داروسازی کار می کند تا این یافته‌ها را به یک درمان دارویی آینده تبدیل کند.

مطالعه جدید در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی منتشر شده.

منبع: موسسه ایمونولوژی لا جولا

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =