تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مخچه مغز عملکردی دارد که ما تا حالا از آن آگاهی نداشتیم

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مخچه مغز عملکردی دارد که ما تا حالا از آن آگاهی نداشتیم

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

با توجه به پیچیدگی بدن انسان، جای تعجب نیست که ما هنوز در حال بیشتر دانستن در مورد قسمت‌های مختلف آن هستیم. دانشمندان به تازگی کشف جدیدی در مورد مخچه که در پشت مغز قرار دارد، انجام داده‌اند.

تا حالا می‌دانستیم که منحچه برای کنترل صحیح حرکات ما لازم است، اکنون به نظر می‌رسد که این ناحیه مغز نیز نقش کلیدی در یادآوری تجربیات عاطفی مثبت و منفی دارد.

این نوع تجارب عاطفی به ویژه توسط مغز به خوبی به خاطر آورده می‌شود، تا به بقای گونه ما کمک می‌کند و بتوانیم زمان‌هایی را که در خطر بودیم و زمان‌هایی که موفق بودیم به خاطر بیاوریم.

آمیگدال و هیپوکامپ قسمت‌هایی از مغز هستند که تصور می‌شود بیشترین مسئولیت را برای تثبیت این خاطرات عاطفی دارند، اما از آنجایی که مخچه از قبل با شرطی‌سازی ترس در ارتباط است، محققان در تحقیق می‌خواستند ببینند آیا مخچه هم نقشی در ثبت خاطرات عاطفی دارد یا خیر.

محققان در مقاله منتشر شده خود می‌نویسند: “هدف مطالعه حاضر بررسی این موضوع بود که آیا مخچه و اتصالات مخچه-مغزی در پدیده حافظه اپیزودیک برتر برای تحریک عاطفی اطلاعات بصری نقش دارند یا خیر. ”

از طریق اسکن‌های مغزی ۱۴۱۸ فرد که با (fMRI) هنگام مشاهده تصاویر عاطفی – برخی مثبت، برخی منفی – و خنثی، این تیم توانست مشخص کند که مخچه واقعاً درگیر این کاراست.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه تصاویر مثبت و منفی را بسیار بهتر از تصاویر خنثی به خاطر می‌سپارند و این قابلیت ذخیره‌سازی افزایش یافته با زمان‌هایی که مخچه فعال‌تر بود مرتبط بود.

علاوه بر این، محققان همچنین سطح بیشتری از ارتباط بین مخچه و مخ، مشاهده کردند. مخچه اطلاعاتی را از قشر کمربندی قدامی (یک منطقه کلیدی برای درک و ارزیابی احساسات) دریافت می‌کرد. همچنین اطلاعات را به آمیگدال و هیپوکامپ منتقل می‌کرد.

دومینیک دو کورون، عصب‌شناس از دانشگاه بازل در سوئیس، می‌گوید: «این نتایج نشان می‌دهد که مخچه جزء جدایی ناپذیر شبکه‌ای است که مسئول ذخیره‌سازی بهتر اطلاعات احساسی است.»

مانند هر یافته جدید در مورد مدار‌های عصبی درون سر ما، این یافته‌ها می‌تواند به ما کمک کند که چگونه آن مدار را هنگامی که مشکلی پیش می‌آید تعمیر کنیم. مثلا زمانی که خاطرات به درستی ذخیره نمی‌شوند، یا زمانی که خیلی واضح بر روی ما حک شوند.

برای مثال، هنگامی که تجربیات دردناک یا ترسناک به راحتی به ذهن می‌رسد، می‌تواند منجر به مشکلات سلامت روان شود. به جای اینکه به نفع ما عمل کنیم، در واقع تأثیر منفی دارد، و این چیزی است که تحقیقات جدید در نهایت می‌تواند با آن مفید باشد.

محققان می‌نویسند: “این یافته‌ها دانش ما را در مورد نقش مخچه در فرآیند‌های شناختی و عاطفی پیچیده گسترش می‌دهند و ممکن است برای درک اختلالات روانپزشکی با مدار‌های عاطفی نابهنجار، مانند اختلال استرس پس از سانحه یا اختلال طیف اوتیسم مرتبط باشند. ”

این تحقیق در PNAS منتشر شده.

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هجده =