تصفیه هوا با استفاده از ذرات نانو؛ معرفی سیستم تهویه هوای لکسوس

تصفیه هوا با استفاده از ذرات نانو؛ معرفی سیستم تهویه هوای لکسوس

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

با افزایش آلودگی هوا در سراسر جهان، خودروسازان به‌دنبال توسعه سیستم‌های تصفیه هوا هستند تا هوای پاک‌تری را نصیب سرنشینان خودرو کنند. لکسوس نیز در این زمینه فعالیت می‌کند و سیستم تصفیه هوا را با استفاده از ذرات نانو در اتومبیل‌هایش به کار خواهد گرفت.

فناوری تصفیه هوا توسط ذرات نانو در خودروهای لکسوس، توسط دیگر شرکت ژاپنی مشهور، یعنی پاناسونیک ایجاد شده است. ذرات نانو در سیستم تهویه لکسوس همانند یک مانع نامرئی عمل می‌کنند. وظیفه آن‌ها ازبین‌بردن ذرات آلاینده معلق و مهارکردن باکتری‌ها، ویروس‌ها، گرده‌ها و سایر آلرژن‌هاست.

فناوری تصفیه هوا توسط ذرات نانو تا پیش از این نیز توسط لکسوس مورد استفاده قرار می‌گرفت، بااین‌حال نسل جدید این فناوری در نسل جدید خود ده برابر کارآمدتر شده است. میزان هوای تصفیه‌شده توسط این سیستم اکنون از ۴۸۰ میلیارد به ۴.۸ تریلیون مولکول در هر ثانیه ارتقا یافته است.

پاناسونیک فناوری تصفیه هوا توسط ذرات نانو را nanoe X نامیده است. این فناوری در جریان رونمایی از نسل جدید لکسوس ES معرفی شد. لکسوس این فناوری را با نام آپشن Climate Concierge در خودروهایش عرضه می‌کند. مدل‌‌هایی همچون لکسوس RZ، لکسوس RX و لکسوس UX به این سیستم تصفیه هوا مجهز شده‌اند.

ذرات نانو چگونه هوای پاکیزه تولید می‌کنند؟

فناوری تصفیه هوا توسط ذرات نانو مولکول‌های آب حاوی رادیکال‌های هیدروکسیل را آزاد می‌کند. این مولکول‌ها اکسیدان‌های قوی هستند که به‌صورت طبیعی در بدن انسان نیز تولید می‌شوند. این اکسیدان‌ها از رشد آلاینده‌ها در فضای پیرامون خود جلوگیری می‌کنند و حتی قادر به خنثی‌سازی ذرات PM2.5 هستند.

تمامی مدل‌های لکسوس که به این فناوری مجهز هستند، حتی در آلوده‌ترین شهرهای جهان نیز هوای پاکیزه‌ای را برای تنفس سرنشینان فراهم خواهند کرد. همچنین این سیستم می‌تواند تبخیر رطوبت را متوقف کند؛ بنابراین پوست و موی سرنشینان از خشکی شدید در امان خواهد بود.

فناوری nanoe X یا تصفیه هوا توسط ذرات نانو توسط مؤسسات و دانشگاه‌های مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است. این فناوری قادر است تا ۹۹ درصد از باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در هوا را طی یک ساعت مهار کند. انتظار می‌رود با توجه به گسترش همه‌روزه ویروس‌ها و ذرات آلاینده، این فناوری به یک آپشن معمول در صنعت خودروسازی جهان تبدیل شود.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =