لوگوی دیجیاتو

تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین ابرنواختر خود را رصد کرد

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

تلسکوپ فضایی جیمز وب به شکلی غیرمنتظره دانشمندان را غافلگیر و اولین ابرنواختر خود را شناسایی کرد. این شناسایی احتمالا می‌تواند آغازگر مباحث جدیدی برای تحقیق و مطالعه باشد. ابرنواختر به انفجار ستاره‌های در حال مرگ گفته می‌شود و یکی از جالب‌ترین پدیده‌هاست.

دوربین نزدیک به فروسرخ تلسکوپ جیمز وب تنها چند روز پس از آغاز عملیات‌های علمی یک شیء پرنور غیرمنتظره را در کهکشانی به نام SDSS.J141930.11+5251593 در فاصله ۳ تا ۴ میلیارد سال نوری زمین مشاهده کرد. نور این شیء ظرف پنج روز کاهش یافت تا دانشمندان را با این نظریه روبرو سازد که با یک ابرنواختر مواجه هستند. آن‌ها با مقایسه این نور با داده‌های آرشیوی تلسکوپ هابل تایید کردند که این شیء جدید است.

این اکتشاف از آن جهت اهمیت دارد که تلسکوپ فضایی جیمز وب برای شناسایی ابرنواخترها ساخته نشده است. رصد این پدیده‌ها معمولا با تلسکوپ‌های غول‌پیکر انجام می‌شود که می‌توانند در فواصل زمانی کوتاه فضای بزرگی از آسمان را رصد کنند. در نقطه مقابل، جیمز وب به بخش‌های بسیار کوچکی از کیهان نگاه می‌کند.

تلسکوپ جیمز وب به رصد ابرنواخترها ادامه می‌دهد؟

رصد این ابرنواختر می‌تواند از امکان رصد ابرنواخترهای دیگر در آینده خبر بدهد. این مسئله به خصوص با توجه به این که جیمز وب احتمالا به سراغ مشاهده اولین کهکشان‌های شکل‌گرفته در جهان خواهد رفت، بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. این تلسکوپ شاید بتواند انفجار یکی از ستاره‌های نسل اولی جهان را ببیند که به باور دانشمندان ترکیبات شیمیایی بسیار ساده‌تری داشتند.

ابرنواختری که اکنون توسط جیمز وب مشاهده شده، مرگ ستاره‌ای با عمر ۳ تا ۴ میلیارد ساله را نشان می‌دهد، اما در آینده می‌توان به رصد ستاره‌های قدیمی‌تر امیدوار بود. «مایک وب»، رهبر تیم این تلسکوپ درباره رصد این ابرنواختر گفت: «فکر می‌کنیم که ستارگان در چند میلیون سال اول جهان، برخلاف ستارگانی که الان داریم، تقریبا به‌طور کامل از هیدروژن و هلیوم ساخته شده بودند. اندازه آن‌ها غول‌آسا بوده – ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر خورشید ما – و مطمئنا زندگی کوتاهی داشته‌اند.»

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 10 =