ربات مخصوص توانبخشی محققان MIT با انگشتان موزی [تماشا کنید]

توانبخشی دست با ربات جدید دانشمندان MIT – تنظیم و تغییر شکل دست‌ها

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

محققان MIT‌ در آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی (CSAIL) دستکش رباتیکی به نام «انگشت‌های موزی» (Banana Fingers) توسعه داده‌اند که با پمپاژ هوا می‌تواند به افرادی که از ضعف ماهیچه‌های دست رنج می‌برند کمک کند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، یکی از نکات بسیار جالب این پروژه استفاده از نخ رسانا است که نوعی حس لامسه داخلی برای دستکش فراهم می‌کند. دانشمندان CSAIL همچنین برای پروژه خود از سیستمی با نام «PneuAct» بهره برده‌اند که از دستورات رایانه‌ای و فرآیند بافندگی خاصی برای طراحی و تغییر شکل محرک‌های پنوماتیکی نرم خود استفاده می‌کند.

کمک به توانبخشی دست با تنظیم نرم‌افزاری حرکات

کار محققان در نهایت می‌تواند منجر به تولید دستگاه‌های کمکی و توانبخشی جدیدی شود.

محققان در بیانیه خود یادداشت کرده‌اند که PneuAct از فرآیند بافندگی ماشینی استفاده می‌کند که به شیوه‌های سنتی چندان شباهتی ندارد و به طور مستقل کار می‌کند. برای استفاده از این محصول، ابتدا طراح باید الگوهای حرکتی موردنظر خود را در نرم‌افزار آن مشخص کند تا حرکات محرک آن برنامه‌ریزی شود.

محرک‌ها برای حس کردن از نخ رسانا استفاده می‌کنند، بنابراین هرچیزی که کاربران لمس می‌کنند، توسط این ربات احساس شده و نسبت به آن پاسخی ارائه می‌شود. همانطور که در ویدیوی بالا نشان داده می‌شود، محققان برای نمایش مفهوم خود، چندین نمونه اولیه از این دستگاه را توسعه داده‌اند.

«یییو لو» محقق اصلی این پژوهش می‌گوید:

«محرک‌های پنوماتیکی نرم ذاتا سازگار و منعطف هستند و با مواد هوشمند ترکیب شده‌اند و به ستون اصلی بسیاری از روبات‌ها و فناوری‌های کمکی تبدیل شده‌اند. و ساخت سریع با ابزار طراحی ما می‌تواند باعث افزایش سهولت و حضور همه جانبه شود.»

در نهایت، این تیم قصد دارد محرک‌هایی با اشکال مختلف را بررسی کرده و با استفاده از همین طریق آن‌ها را تولید کند.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + دو =