خدمات شرکتهای گروه مهندسین مشاور معماری و شهرسازی

برای آنکه مقدمه ای از خدمات و فعالیت های گروه مهندسین مشاور معماری و شهرسازی داشته باشید این زمینه ها را به شما معرفی می نماییم:

  • همکاری در زمینه های مختلف طراحی و برنامه ریزی شهری
  • طراحی تخصصی پروژه های شهرک های مسکونی، صنعتی و مکان یابی اراضی درشت دانه
  • جانمایی، طراحی و امکانسجی پروژه های گردشگری متنوع (تفریحی، تفرجی، پذیرایی و اقامتی)
  • انجام طرح های شهری و پروژه های ساماندهی
  • آموزش تحصیلات تکمیلی
  • آموزش و برگزاری سمینار ها و ورکشاپ های تخصصی مرتبط با این رشته

طرح جامع شهری

طرح جامع شهری نوعی برنامه ریزی شهری است که به توسعه فیزیکی یک شهر در دراز مدت مربوط می شود و معمولا بازه زمانی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آینده را پوشش می دهد. قالب طرح جامع شهری می تواند متفاوت باشد، اما اساسا یک سند برنامه ریزی بلند مدت پویا است که چارچوبی برای رشد آینده فراهم می کند.

این طرح بر تعیین اهداف سطح بالا و تعیین مناطق رشد مطلوب برای یک شهر یا منطقه شهری تمرکز دارد. اهداف طرح جامع شهری ممکن است شامل تسهیل حمل و نقل در سراسر شهر، ایجاد فضاهای اجتماعی بیشتر، بهبود کیفیت زندگی شهروندان، یا تشویق مردم به بازدید یا نقل مکان باشد

این طرح ها به شما کمک می کند به توسعه بیشتر فکر کنید. برای مثال، اگر می‌ خواهید منطقه ‌ای در مرکز شهر را بازسازی کنید، به برنامه‌ ای نیاز دارید که ۱۰ تا ۱۵ سال آینده را در نظر بگیرد تا ثبات در رشد در طول زمان حفظ شود. این طرح ها به عنوان مثال شامل این است که چگونه می ‌خواهید جاده‌ ها را باز طراحی یا تعریض کنید تا از ساخت و ساز در مسیر جاده جدید جلوگیری ‌شود.

توسعه یک شهر باید خواسته ها و ارزش های جامعه گسترده تر را در نظر بگیرد. یک طرح جامع خوب باید ایده ‌ها را از منابع مختلفی مانند مردم، شورای شهر، سهامداران کلیدی (مانند گروه‌ های تاریخی، محیطی یا فرهنگی)، پیمانکاران خصوصی و غیره جذب کند بنابراین توسعه آینده منعکس‌ کننده بسیاری از دیدگاه ‌ها است.

مهم است که به یاد داشته باشید که طرح های جامع آرمانی هستند. آنها آنچه را که ممکن است تصور می کنند و مسیری را برای دستیابی به آن اهداف پیشنهاد می کنند. اما این بدان معنا نیست که آنها صد درصد تصویری از آینده را نشان دهند. زیرا شرایط ممکن است با گذشت زمان تغییر کند و برنامه ‌ها ممکن است نیاز به تعدیل داشته باشند.

خدمات شهرسازی  

شهرسازی را می توان تلفیقی از معماری ها و برنامه ریزی های مربوط به روابط اجتماعی دانست که طی آن مطالعات گسترده ای برای طرح ریزی و توسعه شهرها صورت می گیرد. توجه داشته باشید این دسته تلاش ها برای برآووردن نمودن نیازهای انسانی و با توجه به احتیاجات آن ها در حوزه های مختلفی همچون اجتماعی و اقتصادی صورت می پذیرند تا به این طریق بتوان بخش بزرگی از مشکلات آن ها را پاسخ داد و شرایطی بسیار عالی تر را پیش رویشان قرار داد.

کاربردهای عمومی شهرسازی

حال که با تکنیک ها و تعاریف اصلی شهرسازی آشنا شدید قصد داریم تا به بررسی مهم ترین کاربردهای این علم بپردازیم. در علم مهندسی شهرسازی تمام تدابیرها و تلاش ها به کار گرفته می شوند تا زمینه های لازم برای تردد مردم، آرامش، سرگرمی، برقراری ارتباط و معاشرت آن ها، پیشگیری از افسردگی، خشونت و گوشه گیری فراهم گردد و این ها را می توان از مهم ترین کاربردهای این علم دانست.

جالب است بدانید تمام مهندسین این حوزه فضاهای شهری را نمایشگاه هایی می دانند که در درون این نمایشگاه ها فردی با عنوان شهرساز فعالیت دارد تا بتواند از علم و تکنیک های شهرسازی بیشترین بهره برده و یک فضای شهری مناسب تر و مطلوب تر را در اختیار مردم قرار دهد. نکته ای که وجود دارد این است علم این فرد در به کارگیری این تکنیک ها و ساختن فضایی بهتر می تواند به انسان های جامعه کمک کند تا رفتارهای مطلوب تر را با یک دیگر داشته باشند.

شهرسازی چیست

همان گونه که می دانید ذات انسان ها تمایل به زیبایی دارد و همین موضوع موجب شده تا سعی بر ایجاد شهرهایی داشته باشند که قادرند تا نیازمندی های آن ها را به خوبی تامین کنند. کاربردهای شهرسازی نباید تنها در رفع نیازهای عملکردی انسان تعریف شوند بلکه نیاز است تا پاسخگوی حواس آن ها نیز باشند و از نظر احساسی به خوبی انسان ها را ارضاء کنند.

طراحی محوطه سازی باغ

در طراحی محوطه‌سازی باغ، تلفیق هنر طراحی و لنداسکیپ از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم است یک طراح، همانند طراحی هر فضای معماری دیگری مراحل زیر را طی نمایند :
• طراحی پلان اولیه از محوطه‌سازی باغ
• طراحی نقشه های فاز یک و دو محوطه باغ
• طراحی سر در اصلی و طراحی مسیرهای دسترسی در باغ
• طراحی دسترسی آبی، مکانیکی و الکترونیکی
• طراحی امکانات باغ همچون طراحی تم پارک آلاچیق، مسیرهای آبی و آبنما، استخر و …
• طراحی طرحی برای کاشن گل و گیاهان
• طراحی فضای مناسب برای پارکینگ باغ
• طراحی منحصر به فرد برای سیستم نورپردازی باغ
• طراحی امکانات تفریحی و بازی در داخل باغ

در طراحی محوطه‌سازی باغ لازم است که به نقطه کانونی و مرکز گرایی توجه گردد؛ در واقع اگر طراح نقطه کانونی را در نظر داشته باشد، نوع آراستن و مرکزیت باغ مشخص خواهد شد و سپس بر اساس همین مرکزیت می توان از دیگر المان ها شامل آبراه ها یا آبنما، آلاچیق، نورپردازی و … برای محوطه سازی باغ استفاده کرد.

محوطه سازی باغ

طرح محوطه‌ سازی باغ

طرح محوطه سازی باغ در واقع تلفیقی از علم مهندسی معماری و طراحی منظر می باشد؛ طراح برای اینکه طرح محوطه‌سازی باغ را ترسیم کند، لازم است که نقاط نشانه و مبدا را مشخص کند.
طراح باید تلاش کند در تمامی قسمت های ترسیم طرح محوطه‌سازی باغ در جهت سبک معماری باغ پیش برود؛ برای درک این موضوع توجه داشته باشید که در طرح محوطه‌سازی باغ ایرانی، حتما باید نقطه کانونی مشخص شود و اصل تقارن نیز بر اساس این نقطه کانونی رعایت گردد.همینطور در طرح محوطه سازی باغ، به ریتم و تکرار نیز باید توجه شود؛ به این معنی که گل و گیاهان باید در ردیف های مجزا و با توجه به ریتم رنگی مشخصی در کنار یکدیگر کاشته شوند. با توجه به سلیقه ایرانیان، طرح محوطه‌سازی باغ به سبک ایرانی، بسیار محبوب شده است.

منبع : گروه مهندسین مشاور معماری و شهرسازی پردیس نصیری

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + یازده =