دستکش‌های دارای حسگر فشار ممکن است به کاهش مرده‌زایی جنین در کشورهای در حال توسعه کمک کنند

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

بر اساس گزارش یونیسف، اکثریت قریب به اتفاق موارد مرده‌زایی در کشورهای فقیر رخ می‌دهد. اما یک دستکش جراحی جدید با ویژگی داشتن حسگر فشارممکن است میزان این موارد را کم کند و به پزشکان اجازه دهد راحت‌تر متوجه جهت‌گیری نوزاد در رحم شوند.

بسیاری از موارد مشکلات زایمان به علت جهت‌گیری نامطلوب جنین در رحم است، طوری که جنین نمی‌تواند از کانال زایمان عبور کند.

در کشورهای ثروتمندتر، از سونوگرافی و سایر فناوری‌ها می‌توان برای تشخیص درستی وضعیت جنین استفاده کرد. متأسفانه، کلینیک‌ها در کشورهای در حال توسعه اغلب فاقد چنین دستگاه های تصویربرداری گران قیمتی هستند. اینجاست که دستکش وارد می‌شود!

این دستکش که توسط دانشمندان دانشگاه کالج لندن ساخته شده است، در واقع فقط یک دستکش جراحی استاندارد با حسگرهای فشار است که روی نوک انگشتان آن چاپ شده است.  هزینه تولید آن تنها ۱ دلار آمریکا است.

حسگرها از نانوکامپوزیت‌های اکسید فلزی ساخته شده‌اند که هنگام لمس یا مالش اشیاء، جریان الکتریکی تولید می‌کنند. نکته مهم این است که آن‌ها به اندازه‌ای نازک و حساس هستند که حتی زمانی که دستکش دوم بالای آن‌ها پوشیده می‌شود، همچنان کار می‌کنند.

ایده این است که اگر زنی زایمان سختی را تجربه می‌کند، پزشک بالینی که معاینه واژینال را انجام می‌دهد، می‌تواند با دستکش متوجه شود که سر نوزاد در کجا قرار دارد و به چه سمتی است و جهت گیری او را مشخص کند. علاوه بر این، حسگرها به کاربر می‌گویند که چقدر نیرو وارد شود تا از آسیب رساندن به کودک جلوگیری کند.

دستکش به پزشک نشان می‌دهد که با توجه به تماس با سوچورهای جمجمه کودک (مفاصلی که استخوان های سر را به هم چسبانده‌اند)، کدام سمت سر نوزاد حس شده است.

نمونه اولیه دستکش قبلاً با موفقیت برای شناسایی سوچورهای سر نوزاد مدل سیلیکونی استفاده شده . آزمایشات بالینی مربوط به تولد واقعی انسان در حال حاضر در حال برنامه ریزی است.

این تحقیق در نشریه Frontiers in Global Women’s Health منتشر شده.

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + سیزده =