ساخت سلول خورشیدی نازکی که هر سطحی را به منبع انرژی تبدیل می‌کند

ساخت سلول خورشیدی نازکی که هر سطحی را به منبع انرژی تبدیل می‌کند

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

محققان MIT موفق به ساخت سلول خورشیدی فوق‌العاده نازک، انعطاف‌پذیر، بادوام و سبکی شده‌اند که می‌تواند روی هر سطحی بچسبد و آن را به منبع انرژی تبدیل کند.

این سلول‌های خورشیدی حدود یک‌صدم سلول‌های معمولی وزن دارند و در عین حال حدود ۱۸ برابر بیشتر در هر کیلوگرم انرژی تولید می‌‌کنند. همچنین گفتنی است این سلول‌های خورشیدی بادوام و انعطاف‌پذیر که بسیار نازک‌تر از موی انسان هستند، به پارچه‌ای محکم و سبک چسبانده شده‌اند که نصب آن‌‌ها روی هر سطحی را آسان می‌کند.

چنین فناوری می‌تواند برای تأمین انرژی در مکان‌های دورافتاده و شرایط اضطراری گزینه مناسبی باشد. وزن سبک و انعطاف‌پذیربودن این سلول‌های خورشیدی پارچه‌ای باعث می‌شود برای برخی شرایط انتخاب خوبی باشند.

ساخت سلول خورشیدی پارچه‌ای نازک و انعطاف‌پذیر

همان‌طور که گفته شد، سلول‌های خورشیدی پارچه‌ای وزن بسیار کمی و در حدود یک‌صدم پنل‌های خورشیدی معمول وزن دارند. انرژی تولیدشده توسط آنها نیز بیشتر از پنل‌های معمولی است. با توجه به اینکه دستاورد جدید پژوهشگران MIT بسیار نازک و سبک است، به راحتی روی سطوح مختلف لمینت می‌شود. برای مثال، می‌توان آن‌ها را به راحتی روی بادبان‌های قایق نصب کرد تا انرژی موردنیاز را تأمین کنند. همچنین این سلول‌های خورشیدی به راحتی می‌توانند روی بال‌های هواپیماهای بدون سرنشین چسبانده شوند.

یکی از موضوعات مهمی که در تولید سلول‌های خورشیدی مورد توجه قرار می‌گیرد، راندمان تولید انرژی و هزینه تولید آنهاست. سلول‌های خورشیدی پارچه‌ای ظاهراً می‌توانند راندمان انرژی بالاتری نسبت به نمونه‌های فعلی داشته باشند.

سلول های خورشیدی سیلیکونی سنتی شکننده هستند، لذا باید در شیشه محصور شوند و در قاب آلومینیومی سنگین و ضخیم بسته‌بندی شوند که مکان و نحوه استقرار آنها را محدود می‌کند.

شش سال پیش، این تیم تحقیقاتی سلول‌های خورشیدی را با استفاده از موادی نوظهور تولید کردند که آنقدر سبک بود که می‌توانست بالای حباب صابون قرار بگیرد. اما این سلول‌های خورشیدی فوق نازک با استفاده از فرآیندهای پیچیده و مبتنی بر خلاء ساخته می‌شدند و قیمت آنها نیز بسیار بالا بود.

در تولید سلول‌های خورشیدی جدید از نانومواد استفاده می‌شود که به شکل جوهر الکترونیکی قابل چاپ هستند. امید آن می‌رود چنین دستاوردهایی بتواند تولید انرژی ارزان با دسترسی ساده‌تر را فراهم کند.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + ده =