فضاپیمای فینیکس روی مریخ فرود آمد

فضاپیمای فینیکس روی مریخ فرود آمد

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

۲۵ مه ۲۰۰۸، فرودگر فینیکس ناسا به مریخ رسید. این ششمین مأموریت ناسا بود که با موفقیت روی مریخ فرود آمد و اولین مأموریتی بود که نزدیک قطب شمال این سیاره به زمین نشست.

هدف فینیکس

هدف این مأموریت جستجوی شواهدی از یخ آب در زیر سطح مریخ بود. این کشف به دانشمندان کمک می‌کند تا تاریخچه تغییرات آب‌وهوایی در مریخ را مطالعه کنند. مأموریت همچنین به‌دنبال سرنخ‌هایی درمورد اینکه آیا سیاره سرخ در گذشته قابل سکونت بوده یا حتی میزبان نوعی حیات بیگانه است، می‌گردد.

فضاپیما توسط لاکهید مارتین ساخته شده‌ است.

ابزار و ادوات موجود در فینیکس براساس همین استراتژی ساخته‌شده و نخستین ابزارهای کاوشی بودند که به مطالعه ویژگی‌های زمین‌شناسی و زیست‌شناسی در منطقه قطبی مریخ می‌پرداختند.

فینیکس تقریباً ده ماه را صرف پرواز به مریخ کرد تا اینکه با سرعت سیزده هزار مایل در ساعت در جو فرو رفت. چترها سرعت آن را تا حدود پنج مایل در ساعت کاهش دادند و فضاپیما پس از هفت دقیقه به آرامی فرود آمد.

دستاوردها و پایان مأموریت

فضاپیمای فینیکس بینش بی‌سابقه‌ای در مورد سرخ‌ترین همسایه زمین ارائه کرد و این مأموریت موفقیت‌آمیز تلقی شد.

قبل از فینیکس، ما نمی‌دانستیم که آیا بارش در مریخ رخ می‌دهد یا خیر. ما می‌دانستیم که کلاهک یخی قطبی در زمستان تا جنوب منطقه فینیکس پیشروی می‌کند، اما نمی‌دانستیم که چگونه بخار آب از جو به سمت یخ روی سطح حرکت می‌کند. اکنون، می‌دانیم که برف می‌بارد و این بخشی از چرخه هیدرولوژیکی در مریخ است.

فرودگر پس از فرود در سال ۲۰۰۸ چندین سنگر در سطح مریخ حفر کرد.

اگرچه این مأموریت به پایان رسیده‌ است، اما میراث فینیکس همچنان ادامه دارد؛ زیرا محققان چندین سال آینده را صرف کشف اسرار بیشتری از مریخ با کاوش در انبوه داده‌های فضاپیما خواهند کرد.

با وجود اینکه فینیکس برای سه ماه طراحی شده‌ بود، فضاپیما بیش از پنج ماه به کار خود ادامه داد. سپس در تلاش خود در میان سرما و تاریکی فزاینده زمستان مریخ، آخرین پیغام کوتاه خود را در ۲ نوامبر به زمین فرستاد. در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۰۸، ناسا این مأموریت را پایان یافته‌ اعلام نمود.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 4 =