محققان ارتباط بین نیترات موجود در سوسیس و کالباس با سرطان روده را تایید کردند

محققان ارتباط بین نیترات موجود در سوسیس و کالباس با سرطان روده را تایید کردند

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

با استناد به یک گزارش منتشر شده توسط آژانس ملی امنیت سلامت فرانسه (ANSES)، دانشمندان توانسته‌اند ارتباط میان نیترات موجود در سوسیس، کالباس و سایر غذاهای نیم‌پز با ابتلا به سرطان روده را اثبات کنند.

نیتریت‌ها و نیترات‌ها نوعی ماده افزودنی هستند که به شکل گسترده برای نمک‌سود کردن انواع گوشت، سوسیس و کالباس به کار می‌روند تا تاریخ انقضای آنها در قفسه فروشگاه‌ها افزایش یابد. این ماده ممکن است انواع E249 ،E250 و E251 به همراه E252 را شامل شود.

این امر در حالی است که سازمان جهانی بهداشت طی سال ۲۰۱۵ گوشت فرآوری شده را در رده غذاهای سرطان‌زا قرار داد زیرا مواد افزودنی نیتریت یا نیترات به کار رفته در آنها جهت نمک‌سود کردن، می‌تواند موجب شکل‌گیری مواد شیمیایی در بدن شود که به شکل بالقوه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

 ماجرا در ادامه به حدی شدت یافت که فوریه گذشته پارلمان فرانسه لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن تولید‌کنندگان این دسته از مواد غذایی ملزم می‌شدند تا استفاده از نیتریت را به تدریج کاهش دهند. علاوه بر این مورد، دولت همچنین دستور داد که تا پایان ژوئن گزارشی هم از خطرات احتمالی این ماده برای سلامتی تدوین و منتشر شود.

نتایج تحقیقات در خصوص تاثیرات نیتریت

اکنون پس از گذشت حدود ۵ ماه گزارش مذکور سرانجام توسط سازمان ANSES در روز سه‌شنبه منتشر شد و ارتباط میان استفاده از نیتریت و خطر ابتلا به سرطان روده را تایید کرد. این گزارش به شکل ویژه روی این مورد تاکید داشت که بیش از ۵۰ درصد موارد نیتریت از طریق مصرف مواد غذایی سرد و نیم‌پز (سوسیس و کالباس) وارد بدن می‌شوند.

گزارش مذکور همچنین مشخصا عنوان کرده که هرچه افراد بیشتر در معرض این ماده باشند، خطر ابتلا به سرطان روده‌ در آنها بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر همینطور بیان شده فرقی ندارد که این مواد افزودنی مضر با گوشت مصرف شوند یا با آب نوشیده شوند زیرا آنها به هر شکلی زیان‌آور هستند.

ارتباط میان نیتریت و سرطان روده

البته با استناد به پژوهش صورت گرفته برای این گزارش، استفاده از مواد افزودنی مذکور ممکن است ابتلا به سایر گونه‌های سرطان را هم به دنبال داشته باشد اما فعلا به دلیل کمبود اطلاعات نمی‌توان با قطعیت در این باره سخن گفت و باید مطالعات بیشتری جهت اثبات این امر انجام شود.

در پایان بد نیست به این مورد نیز اشاره کنیم که سازمان ANSES جهت کاهش زیان‌ها و خطرات این دسته مواد افزودنی، به مردم توصیه کرده که مصرف غذاهایی نظیر سوسیس و کالباس را تا حداکثر میزان ۱۵۰ گرم در هفته محدود نگاه دارند و در عوض میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنند.  

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 12 =