مردان متاهل و تحصیلکرده بیشتر از زنان عمر می‌کنند

مردان متاهل و تحصیلکرده بیشتر از زنان عمر می‌کنند

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

تحقیق پژوهشگران دانمارکی که به تازگی نتایج آن منتشر شده، به بررسی این مسئله پرداخته که آیا طول عمر زنان بیشتر از مردان است یا خیر. آن‌ها در پایان کار به این نتیجه رسیده‌اند که اگرچه امید به زندگی در مردان پایین‌تر است، اما مردان متاهل و دارای تحصیلات دانشگاهی معمولا شانس بیشتری برای زنده ماندن نسبت به جنس مخالف دارند.

این مطالعه که روی داده‌های موجود در دو قرن اخیر در تمامی قاره‌ها انجام گرفته، نشان می‌دهد که مردان امید به زندگی کمتری نسبت به زنان دارند، اما شانس زنده ماندن آن‌ها نسبت به جنس مخالف بسیار بیشتر است. محققان می‌گویند مردان بین ۲۵ تا ۵۰ درصد بیشتر از زنان زنده مانده‌اند. این واقعیت نشان می‌دهد که تفاوت بزرگی که در امید به زندگی وجود دارد، گاهی اوقات موجب نادیده گرفته شدن طول عمر واقعی افراد می‌شود.

این پژوهش که نتایجش در مجله BMJ Open منتشر شده، طول عمر زنان و مردان در حدود ۲۰۰ سال اخیر را در ۱۹۹ کشور بررسی کرده است. نتیجه این بود که مردان، به‌ویژه آن‌هایی که متاهل یا دارای مدرک دانشگاهی بودند، شانس بالاتری داشتند تا بیشتر از زنان، به‌ویژه آن‌هایی که مجرد بودند و مدرک دیپلم داشتند، زنده بمانند.

نرخ امید به زندگی با طول عمر واقعی تفاوت دارد

محققان همچنین دریافته‌اند که شانس بقای بیشتر مردان نسبت به زنان در کشورهای توسعه‌یافته تا دهه ۱۹۷۰ نزولی بود اما رفته‌رفته رو به افزایش گذاشت. افزایش و کاهش تفاوت در بحث امید به زندگی هم عمدتا تحت تاثیر مصرف دخانیات و دیگر تفاوت‌های رفتاری است.

پژوهشگران می‌گویند: «اگرچه امید به زندگی به‌طور کلی در مردان کمتر از زنان است و نرخ مرگ و میر در مردان معمولا در تمامی سنین بالاتر است، ولی جنس مذکر شانس بسیار بالاتری برای بقای بیشتر نسبت به جنس مونث دارد. این یافته‌ها تصور عمومی مبنی بر این که مردان به اندازه زنان عمر نمی‌کنند را زیر سوال می‌برد و نابرابری ظریف‌تری را میان طول عمر مردان و زنان نشان می‌دهد.»

البته محققان می‌گویند برای بررسی دقیق‌تر این مسئله بهتر است طول عمر هر دو جنس در کشورهای مختلف بررسی شود.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =