مریخ‌نورد استقامت در سیاره سرخ مواد آلی پیدا کرد

مریخ‌نورد استقامت در سیاره سرخ مواد آلی پیدا کرد

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

اگرچه مریخ‌نورد استقامت نسبت به مریخ‌نوردهای دیگر مدت نسبتا کمی را روی سیاره سرخ سپری کرده، اما در همین مدت هم دست به اکتشاف‌های زیادی زده است. حالا ناسا اطلاعاتی از دستاوردهای این مریخ‌نورد منتشر کرده که یکی از آن‌ها، کشف مواد آلی یا ارگانیک در مریخ است.

مولکول‌های آلی در Wildcat Ridge

سنگی به نام «Wildcat Ridge» در دلتای رود باستانی در دهانه جیزرو، یکی از سنگ‌های مورد اشاره ناسا بود. استقامت در گذشته توانسته بود دو نمونه از گل‌سنگ این ناحیه جمع‌آوری کند. سنگ Wildcat Ridge بخاطر وجود مولکول‌های آلی مورد توجه بیشتری قرار دارد.

به گفته ناسا این مولکول‌های آلی می‌تواند نشانه‌ای از حیات باستانی در مریخ باشد، با این حال باید به این موضوع هم اشاره کرد که تولید این مولکول‌ها بدون وجود حیات هم امکان‌پذیر است.

دانشمندان ناسا تایید کرده‌اند که پیدا کردن مواد آلی روی سیاره سرخ تضمین‌کننده وجود حیات باستانی در مریخ نیست. علاوه بر این، در گذشته هم شاهد پیدا کردن مواد آلی روی این سیاره بوده‌ایم و حتی خود استقامت هم موفق به چنین کاری شده بود.

با این حال به گفته یکی از دانشمندان پروژه استقامت به نام «کن فارلری»، شرایط Wildcat Ridge به گونه‌ای است که می‌تواند نشان‌دهنده حیات باستانی باشد:

«در گذشته‌های دور، ماسه، گل و نمکی که اکنون Wildcat Ridge را شکل داده‌اند، در شرایطی رسوب کرده‌اند که حیات می‌توانسته بطور بالقوه در آن رشد کند. این واقعیت که مواد آلی در چنین سنگ رسوبی که در زمین بخاطر حفظ فسیل‌های باستانی شناخته شده، پیدا شده، اهمیت بالایی دارد.»

اگرچه ابزار Sherloc استقامت این سنگ را بررسی کرده، اما این مریخ‌نورد به ابزار مخصوص برای یافتن شواهد قطعی از حیات مریخی در این سیاره مجهز نشده است. از آنجایی که پیدا کردن حیات در سیاره دیگری کار دشوار و البته بسیار مهمی به حساب می‌آید، نمونه‌ها برای بررسی دقیق‌تر به زمین فرستاده می‌شوند.

استقامت در حال حاضر دارای ۱۲ نمونه سنگ است که شامل Wildcat Ridge و همچنین یک سنگ رسوبی دیگر به نام Skinner Ridge می‌شود. این مریخ‌نورد همچنین در گذشته نمونه سنگ‌هایی جمع‌آوری کرده که از اثرات آتشفشان روی دهانه جیزرو حکایت داشت.

ناسا می‌خواهد با برنامه‌ای به نام «برگرداندن نمونه‌های مریخ» (MSR)، یک فرودگر یا سطح‌نشین به مریخ بفرست، نمونه‌ها را جمع‌آوری کند و به زمین برگرداند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، نمونه‌ها در سال ۲۰۳۳ به زمین می‌رسند. پس از رسیدن نمونه‌ها به زمین، می‌توان بطور دقیق وجود حیات باستانی در سیاره سرخ را مورد بررسی قرار داد.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − دوازده =