مهم ترین دستور العمل‌ها و اطلاعات جهانی درباره پوکی استخوان

مهم ترین دستور العمل‌ها و اطلاعات جهانی درباره پوکی استخوان

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

باربارا ‌هانا گروفر من، یک مدافع مشهور و بین‌المللی تبلیغ زندگی سالم است که تمام استعداد، انرژی و شهرت خود را برای ترویج زندگی سالم بویژه در مورد پوکی استخوان و اهمیت داشتن استخوان‌های قوی در راستای یک زندگی سالم اختصاص داده است.

او با حضور در رسانه‌های گروهی مانند تلویزیون و شبکه‌های رادیویی و سایر اشکال رسانه‌ای به عنوان نخستین سفیر سلامت استخوان در موسسه معتبر Bone Health & Osteoporosis Foundation که به اختصار BHOF نامیده می‌شود، ماموریت ویژه‌ای برای خود تعریف کرده است که ایجاد انگیزه و آگاهی لازم در افراد برای ساختن استخوان‌های قوی و سالم است؛ به گونه‌ای که تا انتهای عمر هر کسی محکم و با دوام باقی بمانند.

باربارا علاوه بر فعالیت‌های رسانه‌ای خود با نوشتن کتاب پرفروشی به نام The Best of Everything After 50 مهم‌ترین پیام‌های سلامت را برای افراد ۵۰ سال به بالا در اختیار همگان قرار داده است که مهم‌ترین بخش آن‌ها مربوط به ترویج اهمیت سبک زندگی سالم برای جلوگیری از پوکی استخوان و نوع تغذیه و دریافت کلسیم کافی است.

مثال بالا فقط یکی از نمونه‌های بسیار شایع و گسترده‌ای است که در سال‌های گذشته از سوی کنشگران اجتماعی و بهداشتی جامعه جهانی برای توسعه هر چه بیشتر آگاهی درباره پوکی استخوان شروع شده است.

علاوه بر این، سازمان‌های مردم نهاد (NGO) و تشکل‌های غیردولتی نقش عمده‌ای در این اطلاع رسانی برعهده گرفته اند و تلاش می‌کنند با ایجاد پل ارتباطی بین موسسات تحقیقاتی و انتقال یافته‌های علمی به مردم این روند را بهینه سازی کنند.

ماه می ماه آگاهی از پوکی استخوان

در همین راستا، علاوه بر این که سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز ۲۰ اکتبر برابر با ۲۸ مهر ماه را به عنوان روز جهانی پوکی استخوان نام گذاری کرده، مرکز کنترل بیماری‌های موسوم به CDC یک گام فراتر نهاده و ماه می را به عنوان ماه اطلاع رسانی درباره پوکی استخوان اعلام کرده است.

این مرکز در اهمیت این مسئله و لزوم آگاهی از عوارض و راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان اعلام کرده است که هر سال در آمریکا یک میلیون استخوان به خاطر عدم آگاهی و سهل انگاری در تغذیه می‌شکند و بیش از ۱۰ میلیون آمریکایی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر این بیماری قرار دارند.

همچنین به گفته این بنیاد، تخمین زده می‌شود نیمی از آمریکایی‌های بالای ۵۰ سال در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند.

علل و عوامل خطر پوکی استخوان

این مساله بسیاری از مردم را شگفت زده می‌کند که بدانند استخوان نیز مانند پوست و مو یک بافت زنده است. این بدان معناست که استخوان جدید در طول عمر جایگزین استخوان قدیمی می‌شود و این امر باعث می‌شود که استخوان قوی‌تر و متراکم‌تر شود. با شروع حدود ۳۵ سالگی، برخی از افراد در تولید استخوان جایگزین به همان سرعتی که استخوان قدیمی خراب می‌شود، مشکل دارند. برای افرادی که توده استخوانی قوی دارند، از بین رفتن تدریجی مواد معدنی از استخوان‌ها معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال، برای افرادی که قبلا توده استخوانی ضعیفی دارند، می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود.

مهم ترین مطالبی که باید درباره پوکی استخوان بدانیم

تقریبا مرور تمام ژورنال‌های پزشکی، نتایج تحقیقات و توصیه‌های بهداشتی و آموزشی به موارد مشخصی اشاره می‌کنند که بد نیست در ادامه به طور فهرست‌وار به این موارد اشاره شود تا اطلاعات عمومی شهروندان و هموطنان نسبت به این بیماری و روش‌های پیشگیری ساده آن بیشتر شود.

این اطلاعات به طور اجمالی شامل این موارد هستند که براساس اطلاعات ارائه شده توسط بنیاد ملی پوکی استخوان امریکا نقل می‌شود:

  • سالخورده با پوکی استخوان مرتبط است.
  • مصرف الکل باعث پوکی استخوان می‌شود.
  • برخی از داروهای خاص در صورت تداوم مصرف باعث پوکی استخوان می‌شوند.
  • دیابت، بیماری کلیوی، اختلال تیروئید، و سایر مشکلات سلامتی خاص، ممکن است به پوکی استخوان هم کمک کند.
  • چربی بیش از حد در اطراف شکم برای سلامت به طور کلی و سلامت استخوان‌ها مفید نیست.
  • سابقه خانوادگی در زمینه پوکی استخوان باید کنترل شده و به این مسئله توجه شود.
  • دریافت ناکافی ویتامین D و کلسیم مهم ترین عامل و زمینه ایجاد پوکی استخوان است که در بهترین حالت باید تا دهه سوم زندگی به طور مستمر مصرف شود و سپس ادامه یابد.
  • شیوه زندگی ناسالم و کم تحرکی می‌تواند بر سلامت استخوان‌های شما تاثیر بگذارد.
  • سیگار کشیدن از رفتارهای پرخطر در زمینه سلامت استخوان‌هاست.
  • تیپ بدنی کم وزن یا با استخوان‌های کوچک به معنای ریسک استخوان‌های شکننده است. استروژن
  • هورمونی ضروری برای ساخت استخوان‌ها در بدن زنان است که با رسیدن به سن یائسگی ترشح آن متوقف و تحلیل استخوانی شروع می‌شود.
  • مقدار کافی کلسیم مصرف کنید؛ محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست منبع خوبی از کلسیم هستند. شما همچنان می‌توانید آرد سویا، دانه‌های کنجد، لوبیای خشک، سبزیجات با برگ سبز تیره، کنسرو ساردین یا کنسرو ماهی آزاد را هم به عنوان منابع کلسیم در نظر داشته باشید. اما ساده ترین راه دریافت میزان کافی کلسیم و ویتامین دی، گنجانیدن ماست غنی شده با این دو ماده است که در ایران محصول انحصاری کلسیویتا از برند کاله کاملا به این منظور تولید شده است.
  • وزنتان را متعادل نگه دارید. همچنان که اشاره شد وزن کم و چاقی مفرط هر دو برای استخوان‌ها مضر بوده و احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهند.

بی اطلاعی مردم جهان از پوکی استخوان شگفت انگیز است

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که حتی بسیاری از مردم با اطلاع از این که استخوان نیز مانند پوست و مو یک بافت زنده است تعجب می‌کنند.

هم ازین روست که کاتلین مورگان، استاد دپارتمان علوم بهداشت خانواده و جامعه در راتگرز، ضمن اشاره به این مسئله که عوامل خطر پوکی استخوان هم قابل پیش گیری و هم غیر قابل پیشگیری هستند، به عنوان عضو هیات اجرایی بنیاد ملی پوکی استخوان، از تمام متخصصین کشورهای جهان می‌خواهد که هرچه سریع تر با پیوستن به یک کمپین جهانی، آگاهی مردم را نسبت به پوکی استخوان افزایش داده و برای پیشگیری از پوکی استخوان در جوامع خود دست به اقدام بزنند.

لزوم مشارکت همگانی

بنیاد سلامت استخوان و پوکی استخوان آمریکا BHOF که یکی دیگر از سازمان‌های بهداشتی پیشرو این کشور است. این بنیاد در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی استخوان‌ها، و داشتن استخوان‌های قوی برای زندگی سالم و کاهش درد و رنج انسان از طریق برنامه‌های آگاهی عمومی فعالیت می‌کند. این بنیاد اعتقاد دارد که با یک برنامه همگانی اطلاع رسانی می‌توان در یکی دو دهه آینده گستره این بیماری را به مراتب کاهش داد.

فعالیت این بنیاد که با همکاری گسترده پزشکان به زمینه‌های آموزشی، حمایتی و پژوهشی اختصاص دارد و بزرگترین سازمان بهداشتی کشور آمریکاست، صرفاً به پوکی استخوان و سلامت استخوان اختصاص دارد.

منابع:

 

Break Free from Osteoporosis Building Awareness

https://b2n.ir/f13730

Osteoporosis Awareness

https://b2n.ir/r34369

MAY IS NATIONAL OSTEOPOROSIS MONTH

Awareness of osteoporosis and its relationship with calcaneus quantitative ultrasound in a large Chinese community population. The University of Montana

https://b2n.ir/p00835

Raising Awareness About Osteoporosis and Bone Health to Mark World Osteoporosis Day October 20

https://b2n.ir/w81152

Awareness of Osteoporosis among 368 Residents in China: A Cross-Sectional Study

https://b2n.ir/g04543

Osteoporosis Awareness Month 2022

https://b2n.ir/n85840

Dr. Cummings recognized for Practice-changing Osteoporosis Research

https://b2n.ir/k72306

Pathophysiology and treatment of osteoporosis: challenges for clinical practice in older people

https://b2n.ir/k83273

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =