ناسا تصویری عجیب و متفاوت از سطح مریخ منتشر کرد + عکس

ناسا تصویری عجیب و متفاوت از سطح مریخ منتشر کرد + عکس

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

مناظر مریخ در مقایسه با زمین زیبایی متفاوتی دارند. سیاره سرخ ممکن است اقیانوس‌های خیره‌کننده و فضاهای سبز بزرگ نداشته باشد، اما سطح آن تنوع خیره‌کننده‌ای دارد که گاهی اوقات تصاویر شگفت‌انگیزی از آن‌ها منتشر می‌شود. حالا جدیدترین تصویر توسط مدارگرد شناسایی مریخ منتشر شده است که «سطح یخبندان عجیب‌و‌غریب» آن را نشان می‌دهد.

دوربین HiRise مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) توسط تیمی در دانشگاه آریزونا مدیریت می‌شود. MRO این تصویر را در نوامبر ۲۰۲۲ گرفت و اکنون آن را به نمایش گذاشته شده است.

تیم HiRise از این تصویر به‌عنوان زمین‌چهرهای گردی یاد می‌کند که از اطراف توسط چندین گودال به شکل چندضلعی پوشش داده شده است. اگر از تصویر اطلاعی نداشته باشید، در نگاه اول ممکن است تصور کنید که درحال تماشای تصویری از یک تخت گِلی در ال خشک‌شدن یا یک تصویر بزرگنمایی‌شده با زاویه دید بالا به پایین از یک قارچ پفی هستید.

تصویری متفاوت از سطح مریخ

این ساختارهای غیرمعمول در عرض‌های جغرافیایی میانی مریخ قرار دارند. تیم HiRise نوشته است:

«این عرض جغرافیایی جایی است که روی آن یخ قابل‌توجهی تشکیل شده و ممکن است هنوز هم وجود داشته باشد. همچنین گاهی اوقات دما در گذشته نزدیک این منطقه به‌اندازه کافی بالا بوده تا یخ‌ها آب شوند.»

اشکال جالب و سرگرم‌کننده‌ای که در این تصویر روی سطح مریخ دیده می‌شوند، طی برخی فرایندهای طبیعی تشکیل شده‌اند. تیم HiRise در این رابطه توضیح می‌دهد:

«ترکیبی از انبساط و انقباض یخ، تصعید و جریان ممکن است این چشم‌انداز را ایجاد کرده باشد.»

تصعید زمانی اتفاق می‌افتد که یک ماده جامد مستقیماً به گاز تبدیل می‌شود. این فرایند به تشکیل برخی از سازه‌های هیجان‌انگیز روی مر‌یخ، مانند دهانه صورت خندان کمک کرده است. مدارگرد شناسایی ناسا تنوع مناظر مریخ را به‌خوبی روشن کرده است. این ابزار علمی از سال ۲۰۰۶ در مدار سیاره سرخ قرار دارد و همچنان اطلاعات علمی خیره‌کننده‌ای درباره آن منتشر می‌کند.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + یک =