محققان از شناسایی نوع جدیدی از نورون‌ها که در ثبت خاطرات نقش دارند خبر می‌دهند

نقشه‌برداری از مغز نورون با نام TORO را به اثبات رساند که در ثبت خاطرات نقش دارد

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

محققان با مطالعه روی مغز موش‌ها و نقشه‌برداری مداری آن نشان دادند نورون‌هایی با نام «TORO» در ثبت خاطرات نقش دارند. این نورون در بخش «CA3» هیپوکامپ فعال می‌شود و در زمان بیداری به بیشترین فعالیت خود می‌رسد.

با وجود تقریبا ۹۰ میلیارد نورون در مغز ما، جای تعجب نیست که ما هنوز در مورد چگونگی نحوه کار آن‌ها اطلاعات کاملی نداریم. اکنون تیمی از عصب‌شناسان نورون‌های جدیدی را در مغز موش‌ها و جایگاه آن در مدار پیچیده مغزی پستانداران شناسایی کرده‌اند که در ثبت خاطرات نقش دارند.

این سلول‌ها در «هیپوکامپ» – بخشی از مغز که به شدت درگیری یادگیری و ثبت خاطره است – قرار دارند. محققان این نورون را براساس الگوی فعالیت آن در مغز «Theta-Off Ripple-On» یا به اختصار (TORO) نامگذاری کرده‌اند.

«مارکو کاپونیا» عصب‌شناس دانشگاه «آرهوس» می‌گوید: « نورون‌های TORO اطلاعات را به طور گسترده در مغز منتشر می‌کنند و سیگنال می‌دهند که یک رویداد در حافظه رخ داده است.»

این اطلاعات به صورت امواج در مغز منتشر می‌شوند و در ثبت خاطرات نقش دارند. این امواج به صورت امواج الکتریکی با فرکانس بالا در ضبط‌های الکتروگرافی ظاهر می‌شوند.

نورون

«گرگل زابو» عصب‌شناس دانشگاه «استنفورد» و همکارانش با استفاده از تکنیک‌های الکتروفیزیولوژی، مدار سلول‌های مغزی را که شامل فعالیت نورون TORO است، ترسیم کردند.

نقشه‌برداری مدار نشان داد که TOROها توسط نورون‌های هرمی در بخش CA3 هیپوکامپ فعال می‌شوند – منطقه‌ای که پیش از به دلیل نقشش در ثبت خاطرات شناخته شده است – و در زمان بیداری به حداکثر فعالیت خود می‌رسند.

کاپونیا می‌گوید: «TOROها با ورودی‌هایی که از دیگر نواحی مغز می‌آیند، مهار می‌شوند. آن‌ها به نوبه خود نورون‌های بازدارنده‌ای هستند که انتقال‌دهنده عصبی «GABA» را آزاد می‌کنند.»

درحالیکه مطالعات روی مغز موش‌ها را نمی‌توان مستقیما به انسان ارتباط دارد، دانشمندان عقیده دارند این نوع از نورون‌ها با چنین نقش موثری در مغز در بین موجودات زنده مشترک هستند.

اما تحقیقات بیشتری برای درک نقش آن در مغز ما و اینکه چگونه ممکن است در بیماری‌های حافظه مانند آلزایمر نقش داشته باشد، مورد نیاز است. با این‌حال، این یافته‌ها در کنار هم نشان می‌دهند که سلول‌های TORO نقش بزرگی در پردازش حافظه دارند و ممکن است به صورت خاص در تنظیم حافظه نیز نقش داشته باشند.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + هفده =