ارز دیجیتال

نهنگ ها در بازار ارز دیجیتال به چه کسانی می گویند؟

نهنگ ها در بازار ارز دیجیتال به چه کسانی می گویند؟

اگر در بازار ارزهای دیجیتال مشغول کار باشید یا در مورد اصطلاحات آن مطالعاتی کرده باشید، بی شک اسم نهنگ بازار را در جملاتی مانند یک نهنگ روند بازار را تغیر داد و یا نهنگ‌ها اقدام به فروش Bitcoin خود کردند و… به گوشتان خورده است. اما منظور از نهنگ ها در بازار ارز دیجیتال چیست؟

نهنگ ها در بازار ارز دیجیتال به چه کسانی نسبت داده می شود؟ رابطه نهنگ‌ها و بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ و… سؤالاتی است که بعد از شنیدن جملات بالا در ذهن شما نقش می‌بندد. درنتیجه اگر شما هم علاقه‌ مند به شناخت نهنگ‌ها در بازار ارزهای رمزنگاری شده هستید، تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

نهنگ بیت کوین چیست؟

نهنگ‌ها بزرگ‌ترین موجودات در اقیانوس‌ها هستند و در حیطه ارزهای رمزنگاری هم فرقی ندارد. این برچسب برای افراد یا نهادهایی اعمال می‌شود که بیشترین مقدار رمزنگاری را نگه ‌داشته یا از آن استفاده می‌کنند به گونه‌ای که با مقدار چشمگیری از ارز رمزنگاری که در دست دارند می‌توانند بازار را دست‌کاری کنند.

یک نهنگ بیت‌کوین اصولا به یک آدرس والت منفرد با بیش از هزار BTC اشاره دارد. از این رو، اشخاصی که مقادیر بسیاری ارز رمزنگاری شده دیگر دارند را می‌توان با اصطلاح عمومی‌تر “نهنگ رمزنگاری” نامید.

نهنگ در بازار ارز دیجیتال می‌تواند یک شخص بسیار ثروتمند، یک شرکت، نهاد و یا سازمان باشد که قسمت بسیاری از یک ارز رمزنگاری شده را در اختیار دارد به شکلی که قادر است بازار را به سمت بالا یا پایین جابه‌جا کند.

از نمونه‌های قدرتمند نهنگ‌ها در بازار ارز می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری PanteraCapital و Fortress Investment Group اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:بیت کوین چیست؟

نهنگ ها چه کسانی هستند؟

از آنجا که ارزهای رمز پایه به شکلی طراحی شده‌اند که حاوی سطح بالاتری از گمنامی هستند، پیوند مستقیم حساب‌ها با اشخاص یا نهادهای خاص سخت است. از این رو، با مشاهده داده‌های بلاک‌ چین کسانی که آدرس عمومی خود را اعلام کرده‌اند، می‌توانید حداقل بعضی از اشخاصی که مقادیرچشمگیری سکه‌های گوناگون دارند، شناسایی کنید. در اصل، بعضی از این نهنگ‌های بیت‌کوین بسیار شناخته شده هستند.

تصور می‌شود Satoshi Nakamoto، خالق بیت کوین حدود ۱ میلیون BTC را در اختیار داشته باشد. دوقلوهای وینکلووس، با بازی آرمی هامر در شبکه اجتماعی، در یک‌زمان مالک ۱٪ کل بیت‌کوین بودند.

همینطور صرافی‌هایی همانند Huobi ،Binance و Bitfinex به داشتن والت های بزرگ بیت‌کوین معروف هستند. اگرچه این وجوه بیشتر به کاربران آنها تعلق دارد و انتقال وجوه در مبادلات رمزنگاری تأثیر چندانی در بازار ندارد.

دلیل اهمیت نهنگ ها در بازار ارزدیجیتال

ارزش سکه‌های رمزنگاری شده از طریق عرضه و تقاضا به مقدار بسیتری تعیین می‌شود. به این معنی که اگر قسمت عمده‌ای از عرضه یک سکه خاص از گردش خارج شود، این موجب افزایش قیمت سکه‌های در گردش می‌شود.

از این رو می‌توان گفت که اگر تعداد بسیاری سکه به شکل ناگهانی منحل شود، ارزش آن سکه‌ها کاهش می‌یابد. به همین خاطر، نهنگ‌ها توانایی منحصربه‌ فردی دارند که اساساً بازار رمزنگاری را برای منافع خود دست‌کاری می‌کنند. برای درک بیشتر اهمیت نهنگ‌ها در بازار ارزهای رمزنگاری شده به نمونه زیر دقت کنید.

روند کار نهنگ‌ ها در بازار ارزهای رمزنگاری

به عنوان نمونه، اگر یک نهنگ بخواهد سکه‌های بیشتری را با قیمت ارزان‌تری به دست آورد، چه می‌شود؟ تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که اقدام به فروش قسمتی از سرمایه ها موجود در کیف پول خود کنند.

این موجب فشار نزولی بر بازار می‌شود و به احتمال زیاد فروش نقره‌ای را افزایش می‌دهد که سکه را با قیمت پایین‌تری افزایش می‌دهد. آنها سپس می‌توانند سکه‌های خود را به سادگی و با قیمت‌های دیگر پس بگیرند.

بعد می‌توانند این سکه‌ها را نگه‌داشته و عرضه را کاهش دهند. قیمت‌ها افزایش یافته و ارزش سکه‌هایی را که اخیراً خریداری کرده‌اند، افزایش می‌دهند. این یک نگرش ساده است از قدرت تأثیر نهنگ‌ها در بازار ارز دیجیتال است.

فواید و معایب وجود نهنگ ‌ها در بازار ارزدیجیتال

نهنگ‌ها در بلاک‌ چین‌هایی که مکانیزم اجماع آن‌ها گواه اثبات سهام است، به خاطر اینکه مقدار سرمایه در این مکانیزم اجماع بیشتر است و این افزایش سرمایه موجب بالاتر بردن قدرت رأی‌دهی آن‌ها می‌شود، نقش بیشتری ایفا می‌کنند. در اینجا وجود نهنگ‌ها هم حاوی فواید و هم حکاوی معایب است.

از فواید آن‌ها می‌توان به انگیزه بالای آن‌ها برای قدرت گرفتن شبکه و شرکت در رأی‌گیری‌ها اشاره کرد و در مقابل یکی از بزرگ‌ترین معایب آن‌ها بیش بردن بازار به سمت متمرکز بودن است که با فلسفه غیرمتمرکز بودن بلاک‌چین در تضاد است.

پیش‌بینی و کنترل رفتار نهنگ‌ ها در بازار ارزدیجیتال

خوشبختانه به خاطر وجود دفترهای عمومی و متن‌باز بیت کوین و دیگر بلاک‌چین‌ها، سایت‌هایی که به‌منظور ردیابی و تحلیل در این زمینه وجود دارند قادر هستند که عملکرد نهنگ‌ها را کنترل کنند و همین امر موجب می‌شود که شرکت‌های بزرگ و رهبران پروژه‌ای که در این زمینه فعالیت دارند بتوانند در مقابل مردم پاسخگو باشند و از بودجه خود درست استفاده کنند.

انواع نهنگ‌ ها در بازار ارزدیجیتال

آیا امکان نهنگ شدن برای همه وجود دارد؟

حتماً با خود فکر می‌کنید که برای نهنگ شدن باید ثروت زیادی داشته باشید. اما این شکل نیست و تنها لازم است در زمانی که بعضی توکن‌ها با قیمت بسیار کمی به فروش می‌رسند عاقلانه تصمیم بگیرید، چون در این شرایط امکان تبدیل‌شدن شما به‌عنوان یکی از نهنگ ها در بازار ارزدیجیتال زیاد است.

این نکته را هم به‌ یاد داشته باشید که همیشه پیش از سرمایه‌گذاری در هر پروژه به‌خوبی همه‌ی جوانب آن را بررسی کنید که از ارزش بالایی برخوردار باشند و پروژه‌های پانزی یا کلاهبرداری نباشند.

آیا پیگیری رفتار نهنگ ها در بازار ارزدیجیتال ضرورت دارد؟

پیگیری رفتار نهنگ ها در بازار ارز دیجیتال برای همه اشخاص ضروری نیست، چون اگر بخواهید رفتار همه‌ی نهنگ‌ها و موج‌هایی که توسط آن‌ها در بازار ایجاد می‌شود را بررسی کنید، زمان بسیاری از شما گرفته می‌شود؛ درنتیجه اگر می‌خواهید در این حیطه موفق عمل کنید در وهله اول مطمئن شوید که بازار را به شکل کامل تحت‌نظر دارید.

شما با یک استراتژی دراز مدت و معلوم ‌کردن حد سود و زیان خود در هر ترید یا به‌عبارت ‌دیگر معلوم ‌کردن اینکه چه زمانی وارد بازار شوید و چه وقتی از آن خارج شوید می‌توانید جلوی تصمیمات عجولانه خود را گرفته و بدون صرف وقت بر روی بررسی رفتار نهنگ‌ها درگیر دست‌کاری آن‌ها در بازار نشوید.

چگونه نهنگ ها در بازار ارزدیجیتال را از میان ببریم؟

دست‌کاری و کلاهبرداری در تمام بازارها وجود دارد و فقط به ارزهای دیجیتال اختصاص ندارد. خلاص شدن بازار ارزهای رمزنگاری شده از شر نهنگ‌ها فقط به ۲ عامل بستگی عرضه بیشتر و شناخت بستگی دارد. چگونه؟ ازآنجاکه دست‌کاری بازار ارتباط زیادی با بلوغ صنعت رمزنگاری دارد.

اگر شما درگذشته که قیمت بیت‌کوین ۲ دلار بود و اشخاص کمی آن را خریداری می‌کردند مقدار چشمگیری در آن سرمایه‌گذاری می‌کردید هم اکنون قسمت بزرگی ارز بازار را در دست داشتید. اما در آن زمان چه چیزی موجب قیمت پایین بیت‌کوین شده بود؟ پاسخ تقاضای کم است.

نهنگ‌ها با بازی کاهش عرضه و تقاضا قیمت بازار را به نفع خودشان دست‌کاری می‌کنند؛ درنتیجه شما همه با شناخت درست بازار می‌توانید در برابر نهنگ‌ها بایستید. چگونه؟ برای نمونه وقتی اشخاص بیشتری اقدام به خرید بیت‌کوین کنند، با کاهش نسبت نهنگ‌ها به کل دارندگان این ارز نقش نهنگ‌ها کمتر می‌شود؛ درنتیجه با اینکه ما نمی‌توانیم بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را از نهنگ‌ها بگیریم، اما با شناخت بازار و خریدوفروش به‌موقع در بازار می‌توانیم تعادل را در بازار برقرار کنیم.

مجله اینترنتی توزلو

بیت کویین به زبان ساده

چطوری بیتکوین بخریم

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 2 =