هلیکوپتر نبوغ ناسا رکورد خود در رسیدن به بالاترین ارتفاع در مریخ را شکست

هلیکوپتر نبوغ ناسا رکورد خود در رسیدن به بالاترین ارتفاع در مریخ را شکست

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

هلیکوپتر «نبوغ» ناسا در جدیدترین پرواز خود بر فراز سیاره سرخ دوباره رکورد جدیدی را به‌ثبت رسانده است. این بالگرد کوچک در سی‌وپنجمین پروازش تا ارتفاع ۱۴ متری از سطح مریخ بالا رفت تا به بالاترین ارتفاع در طول مأموریت‌های پروازی خود رسیده باشد.

صفحه رسمی آزمایشگاه پیشران جت ناسا در توییتی اعلام کرد که هلیکوپتر نبوغ در جدیدترین مأموریت خود ۵۲ ثانیه پرواز کرد و ۱۴ متر از سطح مریخ فاصله گرفت. نبوغ در این پرواز حدود ۱۵ متر جابه‌جا شد و حداکثر سرعت آن به ۳ متر بر ثانیه رسید.

بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی ناسا در اکثر پروازهای خود تا ارتفاع ۱۰ متری بالا می‌رفت، ولی پرواز سی‌وپنجم رکورد قبلی را که در سه پرواز به حدود ۱۱.۸ متر رسیده بود، شکست و آن را به سطح جدیدی ارتقا داد. این هلیکوپتر در پرواز شماره ۳۴ صرفاً ۵ متر از جای خود بلند شده و دوباره فرود آمده بود.

شکستن رکوردهای متعدد توسط هلیکوپتر نبوغ ناسا

ناسا در ماه فوریه ۲۰۲۱ هلیکوپتر نبوغ را به مریخ رساند. دو ماه بعد، به‌دنبال تکمیل آزمایش‌های سطحی، این بالگرد بالاخره اولین پرواز خود را طی ۳۹ ثانیه در ارتفاع سه متری انجام داد. ناسا همچنین در ماه آوریل ۲۰۲۲ با طی ۷۰۴ متر رکورد طولانی‌ترین مسافت طی‌شده در یک پرواز نبوغ را شکست.

هرچند این هلیکوپتر صرفاً برای آزمایش انجام پروازها در مأموریت‌های آتی ناسا به مریخ فرستاده شد، اما عملکرد آن فراتر از انتظارات بود و این سازمان حالا از نبوغ برای کمک به اکتشافات کاوشگر «استقامت» استفاده می‌کند. این بالگرد با دوربین روبه‌پایین خود به‌دنبال مناطقی می‌گردد که می‌توانند برای کندوکاو «استقامت» مناسب باشند.

این تصویربرداری‌های هوایی همچنین به ناسا اجازه می‌دهد تا ایمن‌ترین مسیر را برای حرکت مریخ‌نورد خود پیدا کند و این کاوشگر را از بهینه‌ترین راه‌ها به سمت اهداف تحقیقاتی بفرستد. سازمان فضایی آمریکا همچنان به استفاده از هلیکوپتر نبوغ ادامه خواهد داد.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − یک =