همبستگی بیت کوین چیست؛ هر آنچه باید بدانید

همبستگی بیت کوین چیست؛ هر آنچه باید بدانید

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

منظور از همبستگی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، وابسته بودن قیمت این ارز و سایر کریپتوکارنسی‌ها با قیمت‌های بازار است. در این مطلب قصد داریم این موضوع را از ابعاد مختلف بررسی کنیم تا ببینیم عوامل تأثیرگذار روی قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها، به غیر از نوسان دائمی خود آن‌ها، چه عواملی هستند؟

بسیاری از عوامل تأثیرگذار روی قیمت‌های بازار بورس، قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. رفتار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با ارز دیجیتال همانند رفتار آن‌ها با سایر دارایی‌های عرضه‌شده در بازار بورس است.

همبستگی بیت کوین (Bitcoin correlation) یا به بیان دقیق‌تر همبستگی قیمت بیت کوین (Bitcoin price correlation) با سایر دارایی‌های عرضه‌شده در بازار سهام (بورس) در پنج سال اخیر افزایش یافته است. بیت کوین در مقایسه با تورم در ۵ تا ۱۰ سال همبستگی منفی داشته است.

از سال ۲۰۰۹ تا اواخر سال ۲۰۱۰ عدم همبستگی بیت کوین با اقتصادی گسترده، هم پیامدهای مثبت و هم پیامدهای منفی داشت. ارزهای دیجیتالی به محلی برای سرمایه‌گذاری افرادی تبدیل شده است که به سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی علاقه‌مند هستند که تحت تأثیر آشفتگی‌های تأثیرگذار روی بازار بورس نباشند؛ البته نباید فراموش کنیم آگاهی افزایش‌یافته و در حال رشد سرمایه‌گذاران خرد و سازمانی، از سال ۲۰۱۷ باعث ایجاد رابطه‌ای شده است که به نظر می‌رسد همبستگی بین قیمت‌ها در بازارهای سهام و بازارهای ارز دیجیتال باشد. در ادامه این مطلب عوامل تأثیرگذار روی بازار ارز دیجیتال و بازار سهام را بیان خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد رابطه همبستگی بین این بازارها چگونه است؟

اجازه دهید قبل از ورود به بحث به برخی از نکات کلیدی مرتبط با این موضوع را در همین ابتدای مقاله بیان کنیم:

  • قیمت ارزهای دیجیتال تنها تحت تأثیر نوسان ارزش آن‌ها نیست و یک رابطه همبستگی بین قیمت‌های بازار سهام (بورس) و قیمت‌های بازار ارز دیجیتال نیز وجود دارد. این رابطه پس از نوسان دائمی ارزش ارزهای دیجیتال که مهم‌ترین عامل تغییر قیمت این ارزها است، دومین عامل مهم تأثیرگذار روی قیمت آن‌ها محسوب می‌شود.
  • بسیاری از عوامل تأثیرگذار روی قیمت‌های بازار سهام، قیمت‌های بازار ارز دیجیتال را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  • رفتار سرمایه‌گذاران و معامله گران با ارزهای دیجیتال درست مانند رفتار آن‌ها با سهام‌ها است؛ بنابراین گرایش قیمتی هر دو بازار یک سمت‌وسو دارد.
  • در مورد سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو باید با احتیاط عمل کنید؛ زیرا هنوز بازار نوپایی محسوب می‌شود و فراز و نشیب‌های محتمل بسیار زیادی دارد.

عوامل تأثیرگذار روی قیمت‌های بازار بورس و بازار ارز دیجیتال

سال‌ها است که سرمایه‌گذاران متمایل به سرمایه‌گذاری در بازار بورس هستند. به همین دلیل عوامل تأثیرگذار روی قیمت‌های این بازار و همچنین عملکرد آن به‌صورت گسترده موردمطالعه قرار گرفته است.

عوامل تأثیرگذار روی قیمت‌های بازار بورس به شرح زیر هستند:

  • عرضه
  • تقاضا
  • احساسات سرمایه‌گذاران
  • شرایط اقتصادی
  • سیاست‌های پولی
  • سیاست‌های جغرافیایی (ژئوپلیتیک‌ها)
  • تغییرات مرتبط با قانون‌گذاری
  • سلامت مالی صادرکننده سهام

عوامل مؤثر روی قیمت‌های بازار ارز دیجیتال نیز به شرح زیر است

  • عرضه
  • تقاضا
  • احساسات سرمایه‌گذاران
  • شرایط اقتصادی
  • سیاست‌های جغرافیایی
  • تغییرات مرتبط با قانون‌گذاری
  • تغییرات مرتبط با توسعه ارزهای دیجیتال

همان‌طور که می‌بینید عوامل تأثیرگذار روی قیمت‌های هر دو بازار تقریباً یکسان هستند و تنها یک مورد تفاوت بین این گروه از عوامل دیده می‌شود.

عرضه و تقاضا

تقریباً هر کسی می‌داند که میزان عرضه و تقاضا به شکل قابل‌توجهی روی قیمت کالاها و خدمات تأثیر می‌گذارد و این دو عامل روی قیمت‌های بازار بورس نیز تأثیرگذار هستند؛ به نظر می‌رسد قیمت‌های بازار بیت کوین نیز تحت تأثیر این دو عامل هستند.

تعداد کوین‌های قابل‌استخراج یا همان سکه‌های قابل‌استخراج شبکه بلاکچین بیت کوین، محدود و تنها ۲۱ میلیون سکه است و پس از استخراج این تعداد بیت کوین، استخراج بیت کوین‌های بیشتر دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود؛ بنابراین طبیعتاً در آینده با نزدیک شدن تعداد بیت کوین‌های استخراج‌شده به سقف سکه‌های قابل‌استخراج این کریپتوکارنسی، عرضه این ارز دیجیتال کمتر می‌شود و در مقابل تقاضا برای خرید آن افزایش می‌یابد.

لازم به ذکر است هرچقدر تعداد بیت کوین‌های استخراج‌شده به سقف تعداد قابل‌استخراج این ارز دیجیتالی نزدیک‌تر شود، فرایند استخراج سکه‌های باقی‌مانده استخراج‌نشده دشوارتر و رقابت برای دستیابی به هر یک از بیت کوین‌های باقی‌مانده، سخت‌تر، پرهزینه‌تر و طولانی‌تر می‌شود؛ زیرا باید برای استخراج آن‌ها، از دستگاه‌های استخراج (ماینرها) قدرتمندتر استفاده شود که هم گران‌قیمت و هم پرمصرف هستند.

در ضمن هرچقدر رقابت برای دست یافتن به بیت کوین‌های باقی‌مانده، به خط پایان نزدیک‌تر شود، تعداد بیشتری از این دستگاه‌ها باید محاسبات لازم را انجام دهند یا سطح میزان محاسبات در حال انجام توسط دستگاه‌های در حال استفاده باید افزایش یابد که افزایش مصرف برق و درنتیجه افزایش هزینه برق مصرفی را به دنبال دارد.

کاهش عرضه و افزایش تقاضا نیز طبیعتاً باعث افزایش قیمت هر کالا یا خدماتی می‌شود. تعداد کوین‌های قابل‌استخراج بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر نیز محدود است؛ بنابراین درصورتی‌که سرمایه‌گذاران به سمت خریدوفروش آن‌ها نیز گرایش پیدا کنند، ممکن است پدیده کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت آن‌ها را نیز افزایش دهد.

احساسات و انتظارات سرمایه‌گذاران

احساسات سرمایه‌گذاران یکی از عوامل بسیار مهم تأثیرگذار روی قیمت‌ها است. احساسات سرمایه‌گذاران در بازار بورس به معنای انتظارات آن‌ها از بازار است. سرمایه‌گذاران از این منظر به دو دسته تقسیم می‌شود که شامل افرادی که انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند و در مقابل افرادی که انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند، می‌شود؛ طبیعتاً هر دو گروه از سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری خود را بر اساس انتظاراتشان انجام می‌دهند.

شرایط اقتصادی

شرایط و رفتار اقتصادی نیز تأثیر بسزایی روی قیمت‌ها دارد. شرایط اقتصادی بر مبنای میزان تولید ناخالص داخلی که همیشه در حال افزایش یا کاهش است، سنجیده می‌شود. افزایش یا کاهش این پارامتر چرخه طبیعی خود را دارد؛ اما اتفاقات مهم و تأثیرگذار می‌توانند روند تغییر میزان تولید ناخالص داخلی را تحت تأثیر قرار دهند؛ به‌عنوان‌مثال پاندمی کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ رکود اقتصادی بزرگی را رقم زد که موجب رکود شدید و سقوط شدید قیمت‌های بازار بورس شد.

سیاست پولی

تغییرات سیاست پولی مثل کاهش میزان سود می‌تواند باعث کاهش بازده اوراق قرضه شود که می‌تواند از یک سو به کاهش تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید آن‌ها و از سوی دیگر به متمایل شدن سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی منجر شود که بازگشت سرمایه در آن‌ها بهتر و تضمین‌شده‌تر است.

علاوه بر این، آن دسته از اقدامات مرتبط با سیاست پولی که برای مقابله با آثار اقتصادی ناشی از تورم انجام می‌شود، می‌تواند به رشد اقتصادی نیز منجر شود و به‌نوبه خود قیمت‌های بازار بورس و بازار ارز دیجیتال را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

سیاست‌های جغرافیایی

تصمیمات سیاسی در میان رهبران کشورهای مختلف نیز روی قیمت‌های بازار بورس و ارز دیجیتال تأثیرگذار است؛ زیرا محدودیت‌های معاملاتی و سایر اقدامات سیاسی می‌توانند روی عواملی مثل منابع تأمین مواد اولیه، نیروی کاری، حمل‌ونقل کالاها و سایر موارد تأثیر بگذارند؛ درنتیجه افرادی که روی دارایی‌هایی که تحت تأثیر اقدامات و تصمیمات سیاسی هستند، سرمایه‌گذاری می‌کنند، همیشه در مورد نوسان قیمت‌ها و ناپایداری آن‌ها نگران هستند؛ بنابراین خریدوفروش خود را بر اساس انتظارات و نظرات خود انجام می‌دهند/

قانون‌گذاری

تغییرات مرتبط با قانون‌گذاری نیز به میزان قابل‌توجهی روی قیمت‌های بازار بورس و ارز دیجیتال مؤثر است؛ به‌عنوان‌مثال در سال ۲۰۲۱ دولت چین با تحمیل فشار به صاحبان مزارع استخراج ارز دیجیتال، این افراد را وادار به توقف فعالیت این مزارع و جمع‌آوری تجهیزات آن‌ها کرد.

در اواخر می ۲۰۲۱ عملیات گسترده استخراج در این کشور آغاز شد؛ اما در ماه ژوئن مقامات مسئول سیچوآن (Sichuan) با شرح اقدامات مجازات‌کننده خود، استخراج بیت کوین را در این استان ممنوع اعلام کردند و به همین دلیل قیمت بیت کوین در پایان ماه جولای، از حدود ۵۳ هزار دلار به ۳۲ هزار دلار کاهش یافت و دولت چین استخراج بیت کوین را در ماه سپتامبر به شکل مؤثری متوقف کرد.

البته پس از جابجا شدن افراد فعال در حوزه استخراج رمزارز در استان مذکور، قیمت بیت کوین دوباره رشد کرد؛ اما تا ماه اکتبر به سطوح قیمت قبلی بازنگشت.

مسائل مرتبط با توسعه نرم‌افزاری

تمام ارزهای دیجیتال در واقع یک سری داده هستند. این داده‌ها با استفاده از یک سری نرم‌افزار ایجاد شده‌اند و توسعه‌دهندگان از آن‌ها نگهداری می‌کنند. مسائل مرتبط با توسعه در رابطه با توسعه نرم‌افزارها یا اختلاف‌نظرها بین توسعه‌دهندگان می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد نگرانی برای سرمایه‌گذاران شود.

به‌عنوان‌مثال زمانی که ارز بیت کوین کش در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان یک ارز دیجیتال مشتق‌شده بیت کوین، ایجاد شد (که در حقیقت نتیجه اختلاف بین توسعه‌دهندگان بیت کوین بود)، واکنش سرمایه‌گذاران به ایجاد این ارز دیجیتال جدید، به کاهش قیمت بیت کوین در حدود ۶۰۰ دلار منجر شد.

مقایسه قیمت‌های بازار ارز دیجیتال و بازار بورس

علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در حوزه خریدوفروش بیت کوین و روند پیدایش حوزه ارز دیجیتال به‌عنوان یک حوزه سرمایه‌گذاری جدید از اواخر سال ۲۰۱۶ شروع شد و از آن زمان شاهد روند افزایشی آهسته اما پیوسته قیمت‌ها در بازار بیت کوین بودیم.

این روند افزایش باعث شد قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ وارد کانال ۱۰۰۰ هزار دلار شود. رسانه‌ها این اتفاق را پوشش دادند و پوشش رسانه‌ها باعث شد قیمت بیت کوین در همان سال به کانال ۱۷ هزار دلار برسد که بیشترین میزان قیمت این ارز از زمان ایجاد آن تا آن زمان بود؛ اما این خوش‌اقبالی بیت کوین چندان دوام نیاورد و قیمت آن پس از سقوط شدید، بین کانال ۳۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار در نوسان باقی ماند.

آغاز پاندمی کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ باعث ایجاد نگرانی بزرگی برای سرمایه‌گذارانی شد که به دلیل به خطر افتادن کسب‌وکارها و اقتصاد و نابودی آن‌ها، هراسان شده بودند.

لازم به ذکر است بسیاری از سرمایه‌گذاران در طول دوران پاندمی کرونا، از سرمایه‌گذاری در بورس فاصله گرفتند و سرمایه‌های خود را به بازار بیت کوین منتقل کردند، این اتفاق باعث چهار برابر شدن قیمت این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ شد؛ اما مدتی بعد باز هم قیمت آن روند کاهشی پیدا کرد و تا می ۲۰۲۱ در اطراف کانال ۳۰ هزار دلار دائماً در حال نوسان بود و قیمت آن در ژوئن ۲۰۲۱ برای نخستین بار به زیر ۳۰ هزار دلار رسید.

در طول دوران پاندمی شاخص S&P 500 که در آن زمان شاخص سهام مورداستفاده توسط اکثر سرمایه‌گذاران برای سنجش وضعیت بازار بورس بود، بیش از ۱۱۰ پوینت (منظور از پوینت کوچک‌ترین تغییر قیمتی در سمت چپ اعشار است) را از دست داد.

سرمایه‌گذاران در واکنش به‌ این اتفاق سرمایه‌های خود را به منابع سرمایه‌گذاری جایگزین منتقل کردند. در آن زمان اقتصاد آمریکا با دوره رکود کوتاه‌مدتی دست‌وپنجه نرم کرد و دوباره احیا شد. این احیا منجر به رشد دو برابری قیمت‌های بازار بورس در پایان دوران رکود شد.

در آن زمان هم شاخص بورس و هم اقتصاد دوباره احیا شدند و به سطوح قبل از آغاز پاندمی کرونا بازگشتند. در ضمن سرمایه‌گذاران نیز متقاعد شدند که بیت کوین یک کلاس دارایی جدید است که می‌تواند بازگشت سرمایه در برخی از سخت‌ترین شرایط بازار را تضمین کند.

همچنین در آن زمان بسیاری از شرکت‌ها قبلاً سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتوکارنسی آغاز کرده بودند. این اقدام شرکت‌ها آن‌ها را در اوج دوران پاندمی از نابودی اقتصادی نجات داد؛ زیرا ثبات ارزش بیت کوین و عملکرد خوب آن در طول این دوران، موقعیت شرکت‌ها و چشم‌انداز آن‌ها را تقویت کرد. این اتفاق موجب شد جذب سرمایه در حوزه بیت کوین آغاز شود و سرمایه‌های عظیمی از سوی سرمایه‌گذاران، مؤسسات و سازمان‌ها به سمت این حوزه روانه شود.

مدتی بعد معامله بیت کوین که تا چند سال در نخستین صرافی‌های ارز دیجیتال نخستین معامله گران آن مانند سهام معامله می‌شد، همچون معامله سهام به دست معامله گران و سرمایه‌گذاران بزرگ آغاز شد و این اتفاق تثبیت جایگاه این رمزارز به‌عنوان یک حوزه سرمایه‌گذاری جدید را به دنبال داشت.

همبستگی قیمت ارز دیجیتال

همبستگی قیمت ارز دیجیتال

با تبدیل‌شدن بیت کوین به یک حوزه سرمایه‌گذاری جدید، سرمایه‌گذاران بیشتر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در آن شدند. در ضمن کارگزاری‌ها و مؤسسات فعال در حوزه معامله بیت کوین نیز نظر قانون‌گذاران را به خود جلب کردند و یکسری فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به آن‌ها پیشنهاد کردند و سرمایه‌گذاری با بیت کوین در این حوزه‌ها را برای آن‌ها امکان‌پذیر کردند.

سرمایه‌گذاری در حوزه منابع مالی معامله‌شده در صرافی‌های پشتیبان‌کننده از بیت کوین و همچنین سرمایه‌گذاری در طرح‌های (k)401 (طرح‌های ایجادشده برای حمایت از کارفرمایان با اقداماتی نظیر معافیت‌های مالیاتی قابل‌توجه برای آن‌ها و همچنین کمک به آن‌ها جهت برنامه‌ریزی برای آینده) نمونه‌هایی از این فرصت‌های سرمایه‌گذاری پیشنهادی بودند.

به نظر می‌رسید سرمایه‌گذاران در آینده به‌تدریج با ارزهای دیجیتالی راحت‌تر شوند؛ زیرا مؤسسات در حال ارائه ابزارهای آشنا برای آن‌ها بودند. در اواخر ۲۰۲۱ و اواسط ۲۰۲۲، روند افزایش و کاهش قیمت ارزهای دیجیتال درست مانند شیب قیمت‌های بازار بورس شده بود.

نمودار زیر نشان‌دهنده قیمت بیت کوین در مقایسه با قیمت شاخص S&P 500 (که با عنوان شاخص SPX نیز شناخته می‌شود) و شاخص نزدک ۱۰۰ یا Nasdaq 100 (که با عنوان شاخص NDX نیز شناخته می‌شود) است. لازم به ذکر است در این نمودار هر یک از آیتم‌ها برای مقایسه میزان بازگشت سرمایه در آن‌ها در یک دوره زمانی مشخص، با یکدیگر همپوشانی شده‌اند.

نمودار قیمت بیت کوین
مقایسه قیمت بیت کوین با قیمت شاخص SPX و شاخص NDX

شاخص SPX در حقیقت سنجش عملکرد سهم‌های دارای سرمایه زیاد است. شاخص NDX عملکرد ۱۰۰ مورد از بزرگ‌ترین شرکت‌های غیرمالی فهرست‌شده در صرافی نزدک را می‌سنجد. بیشتر این شرکت‌ها جزو شرکت‌های فناوری هستند. نمودار بالا نشان‌دهنده تاریخچه قیمت بیت کوین و همچنین شاخص‌های SPX و NDX از نوامبر ۲۰۲۱ تا می ۲۰۲۲ است.

در این نمودار می‌توانید افزایش و کاهش قیمت این سه آیتم را در کنار یکدیگر ببینید. همان‌طور که در نمودار می‌بینید میزان نوسان قیمت بیت کوین بسیار بیشتر از SPX و NDX است. این موضوع نشان می‌دهد بیت کوین در مقایسه با دو شاخص مذکور، توجه معامله گران و سرمایه‌گذاران را بسیار بیشتر به خود جلب می‌کند و به میزان بسیار بیشتری توسط این افراد مانند سهام معامله می‌شود.

به نظر می‌رسد عامل همبستگی قیمت بیت کوین به‌هیچ‌وجه نشان‌دهنده رابطه بین بیت کوین با سهم‌ها نیست؛ اما در مقابل نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ناخواسته باعث ایجاد یک همبستگی شده‌اند.

معنی همبستگی بیت کوین برای سرمایه‌گذاران چیست؟

همبستگی بیت کوین چیست؟

همبستگی قیمت بیت کوین با قیمت‌های بازار سهام می‌تواند به‌نوعی نشان‌دهنده مطابقت بین دو پارامتر باشد یا می‌تواند نشان دهد که قیمت‌های ارز دیجیتال گرایش‌های قیمت‌های بازار سهام را دنبال می‌کند؛ اما معنا و مفهوم همبستگی بیت کوین برای سرمایه‌گذاران چیست؟

به دلیل اینکه به نظر می‌رسد معامله‌گران با ارز دیجیتال هم مانند سهام رفتار می‌کنند، ممکن است واکنش دارایی‌های دیجیتال به عوامل تأثیرگذار روی بازار درست مانند همان واکنش سهام‌ها به این عوامل باشد؛ به‌عنوان‌مثال در ۴ می ۲۰۲۲ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱) فدرال رزرو (Federal Reserve) یا همان بانک مرکزی آمریکا، اعلام کرد قصد دارد بودجه اختصاصی فدرال را بین ۰.۷۵ تا ۱ درصد افزایش دهد. یک روز پس از اعلام این خبر قیمت بیت کوین به حدود ۳۱ هزار دلار کاهش یافت و شاخص NDX در حدود ۱۴۰۰ پوینت و شاخص SPX در حدود ۱۵۰ پوینت خود را از دست داد.

اگرچه افت قیمت بیت کوین نسبت به ارزش شاخص‌ها بسیار بیشتر به چشم می‌خورد، اما میزان تأثیر تصمیم بانک مرکزی آمریکا روی افت ارزش بیت کوین و شاخص‌های یکسان بود.

باز هم خاطرنشان می‌کنیم که ممکن است رفتار معامله گران با ارز دیجیتال درست مانند رفتار موقت آن‌ها با سهم‌ها باشد. ارزهای دیجیتال هنوز در فاز احیای قیمت خود هستند و در این فاز نقشی که آن‌ها در آینده ایفا خواهند کرد، توسط بازار مشخص می‌شود.

زمانی که ارزهای دیجیتال برای نخستین بار معرفی شدند، سرمایه‌گذاران هیچ توجهی به آن‌ها نداشتند؛ اما زمانی که مشخص شد خرید بیت کوین، نگهداری از آن و فروش آن با قیمت بالاتر امکان‌پذیر است، سرمایه‌گذاران به این ارز دیجیتال علاقه‌مند شدند؛ البته در آن زمان هیچ یک از سرمایه‌گذاران تجربه‌ای در مورد بازار دارایی‌های دیجیتال نداشتند؛ بنابراین با شکل‌گیری تجربه در این بازار و آغاز گمانه‌زنی‌ها در مورد آن، قیمت‌های ارزهای دیجیتال به‌صورت گسترده‌ای نوسان پیدا کرد.

این موضوع به معنای این است که سرمایه‌گذاران در مورد بازار کریپتو باید با احتیاط عمل کنند. پیش‌بینی وضعیت آینده بازار ارزهای دیجیتال و قیمت‌های آینده آن‌ها دشوار است. ممکن است قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در آینده نیز همانند باز هم مانند قبل وابسته به قیمت‌های بازار سهام باقی بماند یا شاید هم شاهد چنین اتفاقی نباشیم.

اگر به سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتوکارنسی علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم در این زمینه با یک مشاور مالی حرفه‌ای آشنا با این بازار مشورت کنید. این افراد می‌توانند به شما در انتخاب بهترین ارز دیجیتال متناسب با منابع مالی‌تان و اهداف سرمایه‌گذاری‌تان کمک کنند.

جالب است بدانید بین قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نیز نوعی همبستگی وجود دارد؛ به‌عنوان‌مثال قیمت بیت کوین و اتریوم با هم بستگی دارد.

سؤالات متداول در مورد همبستگی بیت کوین

منظور از همبستگی بیت کوین چیست؟

منظور از همبستگی بیت کوین رابطه مستقیم بین قیمت بیت کوین و قیمت‌های بازار بورس و همچنین عوامل تأثیرگذار روی بازار ارزهای دیجیتال ازجمله عرضه و تقاضا، شرایط اقتصادی، سیاست‌های پولی، سیاست‌های ژئوپلیتیک، احساسات و انتظارات سرمایه‌گذاران و تغییرات مرتبط با قانون‌گذاری است

آیا قیمت‌های بازار بورس می‌تواند قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را نیز تحت تأثیر قرار دهند؟

پاسخ مثبت است و به نظر می‌رسد رفتار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در زمینه خریدوفروش ارزهای دیجیتال، درست مانند رفتار آن‌ها با سایر دارایی‌های عرضه‌شده در بازار بورس است.

آیا بین قیمت ارزهای دیجیتال‌های مختلف با یکدیگر نیز همبستگی وجود دارد؟

پاسخ مثبت است؛ به‌عنوان‌مثال به نظر می‌رسد بین قیمت بیت کوین و اتریوم نوعی همبستگی وجود دارد.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + نه =