واکسن 20 سویه mRNA آنفلوآنزا

واکسن ۲۰ سویه mRNA آنفلوآنزا: تحولی جدید برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

بر اساس یک مطالعه جدید که در مجله Science منتشر شده است، یک واکسن mRNA برای محافظت در برابر هر ۲۰ زیرگروه ویروس آنفلوانزای A و B در حال طراحی و آزمایش است.

این امیدواری وجود دارد که این واکسن که تاکنون در مدل‌های حیوانی پیش‌بالینی مؤثر بوده، با تقویت ایمنی در برابر گونه‌های آنفلوانزا که هنوز از حیوانات به انسان منتقل نشده‌اند، از همه‌گیری آنفولانزاهای آینده جلوگیری کند.

واکسن‌ها کمک می‌کنند سیستم ایمنی برای شناسایی بخش‌های خاصی از یک عامل بیماری‌زا یا پاتوژن آموزش ببیند، بنابراین وقتی پاتوژن  واقعی به بدن ما می‌رسد، سیستم ایمنی‌مان به سرعت آن تمرین را به خاطر می‌آورد و با آن مقابله می‌کند.

واکسن‌های سالانه آنفولانزای که هر پاییز می‌زنیم معمولاً روی بین دو تا چهار آنتی‌ژن از سویه‌های آنفولانزا که در آن زمان بیشتر در حال انتشار هستند متمرکز می‌شوند.

یکی از نقاط قوت فرضی فناوری واکسن mRNA که مدتی است مخصوصا بعد از همه‌گیری کرونا معمول شده، توانایی آن در ایجاد ایمنی علیه  آنتی ژن های مختلف به طور همزمان است. فناوری قدیمی‌تر واکسن قادر به بسته‌بندی ۱۰ یا ۲۰ آنتی‌ژن مختلف در یک شات نبود، اما فناوری mRNA، حداقل در تئوری، با این محدودیت‌ها مواجه نیست.

در  جدیدترین واکسن بوستر دو ظرفیتی  اومیکرون Omicron mRNA، محققان ترتیبی دادند که بدن در برابر دو  آنتی ژن خاص آموزش ببیند. اما اگر یک واکسن واحد بتواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند که ده‌ها سویه از یک ویروس را تشخیص بدهد، چه پیش می‌آید؟

این همان ایده ای است که محققان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا در مطالعه شاخص خود به بررسی آن پرداختند.

هدف آنتی ژنی کلیدی در واکسن های آنفولانزا، مولکولی به نام پروتئین هماگلوتینین است که روی سطح ویروس است و برای عفونی بودن آن بسیار مهم است. هر سویه آنفولانزا حاوی پروتئین هماگلوتینین شکل منحصر به فرد خود است. واکسن آزمایشی mRNA که در این تحقیق جدید آزمایش شد، ۲۰ هماگلوتینین مختلف آنفولانزا را پوشش می‌دهد: همه ۱۸ زیرگروه شناخته شده آنفولانزای A و دو زیرگروه آنفلوانزای B.

نکته مهم این آزمایش‌ها این است که به نظر می‌رسد حیوانات آنتی بادی  علیه هر ۲۰ سویه آنفولانزا تولید می کنند. این نشان می‌دهد که یک واکسن mRNA واحد می‌تواند به طور موثر محافظت گسترده‌ای در برابر تعداد زیادی از آنتی ژن‌های مختلف ارائه دهد.

هدف این واکسن جدید mRNA 20  ایمنی در برابر بسیاری از انواع آنفولانزا است که در حال حاضر مشکلی در انسان وجود ندارد. فرضیه بزرگ این است که ارائه واکسنی مانند این، به ویژه برای کودکان بسیار خردسال، می تواند به تقویت حافظه ایمنی آنها در برابر همه زیرگروه های آنفولانزا در تمام طول عمر کمک کند.

هنسلی می‌گوید: «ایده  این است که واکسنی داشته باشیم که سطح اولیه حافظه ایمنی را در برابر گونه‌های مختلف آنفولانزا به افراد بدهد، به‌طوری‌که با وقوع همه‌گیری آنفولانزای بعدی، بیماری و مرگ بسیار کمتری وجود داشته باشد».

با این وجود، آزمایش‌های بالینی بیشتر در حال انجام است و فاز ۱ آزمایش‌های انسانی در حال برنامه‌ریزی است.

مطالعه جدید در مجله Science منتشر شده.

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شانزده =