چرا غذا و تنقلات خوردن در ساعاتی قبل از خواب بیشتر باعث چاقی می‌شود؟

چرا غذا و تنقلات خوردن در ساعاتی قبل از خواب بیشتر باعث چاقی می‌شود؟

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

تصور رایج در مورد زمان غذا خوردن و سلامت انسان این است که بهتر است از شام‌های آخر شب و میان وعده‌های نیمه شب خودداری کنیم.

یک مطالعه جدید در این مورد انجام شده .این مطالعه، غذا خوردن در اواخر شب را با یک برنامه غذایی منظم مقایسه کرده و تفاوت‌های مشخصی را از نظر خطر چاقی مشاهده کرده و تأثیرات آن بر اشتها، تشکیل بافت چربی و مصرف انرژی در طول روز مشخص کرده.

این مطالعه جدید که توسط محققان بیمارستان زنان و بریگهام انجام شده، به‌دنبال بررسی جامع برخی از اثرات بدنی غذا خوردن در اواخر شب بود. تا حالا برخی از مطالعات جالب رابطه بین زمان غذا خوردن و سلامت انسان را روشن کرده‌اند، از جمله برخی که پتانسیل ضد پیری غذا خوردن در طول روز. همچنین یک تحقیق جدید دیگر نشان می‌دهد که چگونه یک صبحانه بزرگ می‌تواند به سرکوب اشتها در افراد چاق کمک کند.

نویسندگان مطالعه جدید بر سه عامل کلیدی در وزن بدن متمرکز شدند: کالری دریافتی، کالری سوزانده شده و تغییرات مولکولی در بافت چربی.

تحقیقات قبلی  نشان داده بود که دیر غذا خوردن با افزایش خطر چاقی، افزایش چربی بدن و کاهش موفقیت در کاهش وزن مرتبط است و دانشمندان می‌خواستند بدانند که چرا.

برای یافتن پاسخ، دانشمندان ۱۶ فرد چاق یا دارای اضافه وزن را انتخاب کردند

در تمام طول مدت، از داوطلبان نمونه‌های خونی منظم گرفته شد، میزان گرسنگی و اشتهای آنها ثبت شد و دمای بدن و انرژی مصرفی‌شان را کنترل کردند.

دانشمندان همچنین نمونه‌هایی از بافت چربی را جمع‌آوری کردند تا تاثیر زمان‌های مختلف وعده‌های غذایی بر مسیر‌های مولکولی مرتبط با تشکیل چربی را ردیابی کنند.

غذا خوردن باعث تغییر هورمون تنظیم‌کننده اشتهای گرلین و کاهش سطح هورمون لپتین می‌شود که به مغز سیگنال سیر شدن و سطح گرسنگی را در ساعات بیداری افزایش می‌دهد.

هنگامی که داوطلب‌ها در اواخر روز غذا می‌خوردند، کالری‌ها را آهسته‌تر می‌سوزانند و بیان ژن تغییر یافته را در بافت چربی نشان می‌دهند. این تغییرات به ذخیره لیپید‌ها کمک می‌کند و باعث رشد چربی می‌شود.

خوردن غذا در ساعات آخر شب نفاوت قابل توجهی در میزان گرسنگی ما، نحوه کالری سوزی بعد از غذا خوردن و نحوه ذخیره چربی ایجاد می‌کند.

این تحقیق در مجله Cell Metabolism منتشر شد.

منبع: بریگهام و بیمارستان زنان

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 3 =