چقدر خواب از سن میانسالگی به بعد کافی است؟

چقدر خواب از سن میانسالگی به بعد کافی است؟

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

خواب یک عنصر ضروری برای داشتن یک مغز سالم است، اما دانشمندان همچنان به بررسی ماهیت و چگونگی خواب در مراحل مختلف زندگی و تاثیر آن بر آسیب‌پذیری ما در برابر زوال شناختی می‌پردازند.

یک مطالعه گسترده جدید که تقریباً روی نیم میلیون نفر انجام شد، نتایج جالبی ارائه کرده که نشان می‌دهد هفت ساعت خواب در شب برای سلامت مغز در دوران میانسالی و پیری بسیار مناسب است.

عادات خوب خواب آثار مثبت زیادی دارند، از کاهش خطر ابتلا به سرطان و نارسایی قلبی تا حفظ وزن بدن، و به تازگی شاهد بودیم که دانشمندان رابطه آن را با آلزایمر و زوال عقل مشخص کرده بودند. در مقابل، اختلال در مراحل اصلی خواب، مدت زمان کوتاه خواب و چرت زدن زیاد در طول روز باعث افزایش خطر می‌شوند.

به علاوه، دانشمندان ژن‌هایی را در آدم‌های بسیار خواب‌آلوده شناسایی کرده‌ بودند که ممکن است منجر به درمان این نوع بیماری‌های عصبی شود.

اما تحقیق جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه کمبریج و دانشگاه فودان چین انجام شد، شامل تجزیه و تحلیل تقریباً ۵۰۰ هزار بزرگسال بین ۳۸ تا ۷۳ سال بود.  این تحقیق شامل داده‌های نظرسنجی در مورد الگو‌های خواب، سلامت روان و تندرستی، همراه با تست‌های شناختی بود. تصویربرداری از مغز و داده‌های ژنتیکی برای تقریباً ۴۰ هزار نفر در دسترس بود.

پیش از این، بر اساس یافته‌های یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، مشخص شده بود خواب کم و زیاد اثرات منفی دارد و بر توجه دیداری، حافظه، حل مسأله و سرعت پردازش تأثیر می‌گذارد و می‌تواند علائم افسردگی، اضطراب و بدتر شدن رفاه کلی را افزایش داد.

اما مطابق تحقیق جدید، ۷ ساعت خواب، برای سلامت بهینه مغز ، میزان خواب ایده‌آل محسوب می‌شود.

تحقیقات قبلی روی حیوانات و انسان‌ها نشان داده بود که خواب منقطع یا تکه تکه می‌تواند تجمع پروتئین‌های سمی مرتبط با بیماری آلزایمر را افزایش دهد. علاوه بر این، خواب عمیق با موج آهسته مواد زائد و پروتئین‌های سمی را از بین می‌برد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ نشان داده بود که وجود خواب تکه تکه می‌تواند راهی مؤثر برای پیش‌بینی افرادی باشد که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی هستند.

این تحقیق در مجله Nature Aging منتشر شد.


<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − پانزده =