تلاش برای جلوگیری از قطع درختان؛ دانشمندان روی تولید چوب آزمایشگاهی کار می‌کنند

چوب آزمایشگاهی از قطع درختان جلوگیری می‌کند، ساخت وسایل چوبی در آزمایشگاه

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

تیمی از محققان MIT با استفاده از تکنیک جدیدی، موفق به توسعه الوارهای چوبی آزمایشگاهی در هر شکل و اندازه‌ای شده‌اند. بنابراین، در این روش، برای ساخت وسایل چوبی، دیگر نیازی به قطع کردن درختان وجود ندارد و همه چیز در آزمایشگاه ساخته می‌شود.

روش رشد چوب در آزمایشگاه

محققان در آزمایش‌های خود، سلول‌هایی را از برگ‌های یک گیاه گلدار به نام Zinnia elegans جمع‌آوری کرده‌اند و سپس آن‌ها را برای چندین روز، در یک محیط مایع نگهداری کرده‌اند. در مرحله بعد، سلول‌های گیاهی آن‌ها وارد یک محیط مبتنی بر ژل مملو از مواد مغذی و هورمون‌ها شده است.

پس از مدتی، دانشمندان متوجه شدند که سلول‌های گیاهی جدیدی در طول این آزمایش ایجاد شده‌ است. آن‌ها همچنین متوجه شدند که با تغییر غلظت هورمون‌های موجود در محیط ژل، می‌توانند خواص فیزیکی و مکانیکی سلول‌های تازه رشد کرده را کنترل کنند. به عنوان مثال، غلظت بیشتر آن، باعث سفت شدن مواد گیاهی می‌شوند.

«اشلی بکویث»، محقق ارشد، در توضح نقش هورمون‌ها در رشد سلول‌های گیاهی می‌گوید:

«در بدن انسان، هورمون‌هایی وجود دارد که تعیین می‌کنند، سلول‌ها به چه صورتی رشد می‌کنند و ویژگی‌های خاص آن‌ها چگونه پدیدار می‌شود. به همین ترتیب، با تغییر غلظت هورمون محیط، سلول‌های گیاهی نیز واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. فقط با دستکاری این مقادیر کوچک شیمیایی، می‌توانیم تغییرات بسیار چشمگیری از نظر فیزیکی ایجاد کنیم.»

بکویث و تیم او همچنین موفق شدند تا ساختارهای طراحی شده خود را با استفاده از روش‌های سه بعدی، چاپ کنند. سپس این مواد گیاهی آزمایشگاهی، به مدت سه ماه در تاریکی مطلق قرار داده شدند تا دانشمندان متوجه شوند که با سرعتی دو برابر یک درخت معمولی رشد می‌کند.

نکته قابل توجه دیگر اینکه در روش جدید، هیچ زباله‌ای نیز تولید نمی‌شود و می‌توان از آن برای تولید لوازم مختلف با هر شکل و اندازه‌ای استفاده کرد.

چوب

بکویث در ادامه توضیح می‌دهد:

«ایده اصلی این است که با استفاده از این مواد گیاهی، بتوانید لوازم خود را به همان شکلی که نیاز دارید رشد دهید. بنابراین دیگر نیازی به ماشین‌کاری وجود ندارد که این امر باعث کاهش مقدار انرژی مصرفی و ضایعات می‌شود.»

با این وجود، این تکنیک هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد و برای تولید لوازم چوبی با این رویکرد، باید تحقیقات و آزمایش‌های بیشتری انجام شود.

گفته می‌شود که انسان‌ها سالانه حدود ۱۵ میلیارد درخت را قطع می‌کنند و از جنگل زدایی، به عنوان یکی از دلایل اصلی مشکلات ناشی از تغییرات اقلیم یاد می‌شود که جهان ما هم اکنون در حال مواجهه با آن است. اگر آزمایش‌های دانشمندان در آینده موفقیت آمیز باشد، چوب‌های آزمایشگاهی می‌توانند کمک بسیار زیادی به جلوگیری از قطع درختان و جنگل زدایی شوند.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 3 =