چگونه زبان مادری ما، سیم‌کشی مغز ما را تغییر می‌دهد!

چگونه زبان مادری ما، سیم‌کشی مغز ما را تغییر می‌دهد!

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

بر اساس یک مطالعه جدید، زبان مادری ما ممکن است بر نحوه اتصال‌های مغز ما تأثیر بگذارد و به این ترتیب طرز تفکر ما را دستخوش دگرگونی کند. محققان با استفاده از تصویربرداری عصبی برای تجزیه و تحلیل اتصال‌های عصبی در زبان مادری آلمانی و عربی، اتصال قوی‌تری بین نیمکره راست و چپ در عرب‌زبانان و اتصال قوی‌تر در ناحیه زبان در نیمکره چپ در آلمانی‌زبان پیدا کرده‌اند.

دانشمندان مؤسسه ماکس پلانک در بخش علوم شناختی و مغز انسان در لایپزیگ شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد زبانی که ما صحبت می کنیم، سیم‌کشی مغز ما را آنچنان تغییر می‌دهد که ممکن است بر طرز تفکر ما تاثیر بگذارد.

با کمک توموگرافی رزونانس مغناطیسی، آنها به عمق مغز افراد بومی آلمانی و عرب‌زبان نگاه کردند و تفاوت‌هایی را در سیم کشی مناطق زبانی در مغز کشف کردند.

برای این کار اسکن مغز ۹۴ نفر با زبان مادری متفاوت مقایسه شد و مشخص شد که زبانی که ما با آن بزرگ می‌شویم، سیم‌کشی مغز را تعدیل می‌کند. در این تحقیقدو گروه از افراد بومی زبان آلمانی و عربی به ترتیب در دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) اسکن شدند.

تصاویربرداری با وضوح بالا نه تنها آناتومی مغز آنها را نشان می‌دهند، بلکه با استفاده از تکنیکی به نام تصویربرداری با وزن انتشار diffusion-weighted imaging، ارتباط بین نواحی مغز را نیز مشخص می‌شد. داده‌ها نشان داد که اتصالات ماده سفید آکسونی شبکه زبانی با نیازهای پردازشی و مشکلات زبان مادری سازگار می‌شود.

آلفرد انواندر، یکی از نویسنده‌های این تحقیق می‌گوید: «زبان‌های بومی عربی ارتباط قوی‌تری بین نیمکره چپ و راست نسبت به زبان مادری آلمانی ایجاد می‌کنند. این تقویت بین مناطق زبان معنایی نیز مشاهده شد و ممکن است به پردازش معنایی و واج شناختی نسبتاً پیچیده در عربی مربوط باشد.»

از ان سو، زبان مادری آلمانی ارتباط قو‌ تری در شبکه زبانی نیمکره چپ نشان دادند. آنها استدلال می کنند که یافته‌های آنها ممکن است مربوط به پردازش «نحوی» پیچیده آلمانی باشد.

سیم کشی یا ارتباط‌های مغزی توسط یادگیری و محیط در دوران کودکی تعدیل می‌شوند و به نوبه خودِ بر پردازش و استدلال شناختی در مغز بزرگسالان تاثیر می‌گذارد.

انواندر می‌گوید: «مطالعه ما بینش جدیدی ارائه می‌دهد که چگونه مغز با نیازهای شناختی سازگار می‌شود، یعنی اتصال ساختاری زبان توسط زبان مادری شکل می‌گیرد.»

این یکی از اولین مطالعاتی است که تفاوت‌های مغز افرادی را که با زبان‌های مادری مختلف بزرگ شده‌اند را مستند می‌کند و می‌تواند راهی برای درک تفاوت‌های پردازش بین فرهنگی در مغز به محققان بدهد.

در مطالعه بعدی، تیم تحقیقاتی تغییرات ساختاری در مغز بزرگسالان عرب‌زبان را که در طی شش ماه آلمانی یاد می‌گیرند، تجزیه و تحلیل خواهند کرد.

تحقیق کامل در اینجا

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =