مومیایی

کشف مومیایی ۴۳۰۰ ساله پوشانده‌شده با طلا در مصر + عکس

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل از دیجیاتو

باستان‌شناسان اعلام کردند که یک مومیایی پوشانده‌شده با ورقه طلا را در مصر پیدا کرده‌اند که برای ۴۳۰۰ سال درون یک تابوت مهروموم‌شده، قرار داشته است.

همانطور که بی‌بی‌سی در گزارش خود توضیح می‌دهد، گفته می‌شود که این مومیایی، بقایای مردی به نام هکاشپس (Hekashepes) است که یکی از قدیمی‌ترین و کامل‌ترین اجساد غیرسلطنتی محسوب می‌شود که تاکنون در مصر کشف شده است. باستان‌شناسان مومیایی را در یک چاه ۱۵ متری در جنوب شهر قاهره کشف کردند؛ جایی که سه مقبره دیگر نیز در آن پیدا شده است.

یکی از این مقبره‌ها متعلق به فردی به نام «مری» است که به گفته باستان‌شناسان، «نگهبان مخفی» فرعون بوده است؛ یک عنوان کشیشی که توسط یکی از مقامات ارشد کاخ منصوب می‌شد و قدرت و اختیار برگزاری مراسم‌های مذهبی خاص را به فرد ارائه می‌کرد.

همچنین بزرگ‌ترین مومیایی که در این گورستان باستانی کشف‌شده، به مردی با نام «خنومجدف» تعلق دارد که یک کشیش، بازرس و ناظر اشراف بوده است. گفته می‌شود که در مقبره دیگر یک قاضی و نویسنده به نام «فتک» دفن شده باشد. همچنین در این مقبره، مجموعه‌ای از مجسمه‌ها کشف شده که طبق گزارش‌ها، بزرگ‌ترین مجسمه‌هایی هستند که تاکنون در این منطقه پیدا شده‌اند.

قدمت مومیایی و مقبره‌های کشف‌شده

مصر

«زاهی حواس»، باستان‌شناس و وزیر پیشین آثار باستانی مصر گفته است که تمام اکتشافات مربوط به قرن ۲۵ تا ۲۲ قبل از میلاد هستند. علاوه‌بر مومیایی و مقبره‌ها، گفته می‌شود که چندین اقلام دیگر از جمله سفال نیز در میان قبرهای باستانی یافت شده‌اند.

«علی ابو دیشش»، باستان‌شناس دیگری که در این کاوش مشارکت داشته، درباره اهمیت این کشف می‌گوید:

«این کشف بسیار مهم است؛ زیرا پادشاهان را با مردمی که در اطرافشان زندگی می‌کنند، پیوند می‌دهد.»

سقاره در تاریخ مصر، برای بیش از ۳۰۰۰ سال محل دفن بوده است و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این منطقه باستانی در پایتخت مصر باستان، یعنی ممفیس قرار دارد و بیش از ده هرم از جمله «هرم پلکانی» را در خود جای داده است. همچنین روز گذشته، باستان‌شناسان موفق شده بودند تا یک شهر ۱۸۰۰ ساله رومی را به‌طور کامل در قلب شهر جنوبی اقصر، مصر از زیر خاک بیرون آوردند.

<دیجیاتو / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =