یک زن ۲۰ ساله با یک گوش خارجی جدید که توسط چاپ سه‌بعدی از سلول‌های خودش ساخته شده

یک زن ۲۰ ساله با یک گوش خارجی جدید که توسط چاپ سه‌بعدی از سلول‌های خودش ساخته شده

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

یک زن جوان، اولین فردی در جهان است که یک گوش خارجی پرینت سه‌بعدی ساخته شده از سلول‌های خودش دریافت می‌کند.

این جوان ۲۰ ساله به نام الکسا، مکزیکی است. او با یک نقص مادرزادی نادر به دنیا آمده و قسمت خارجی گوش او کوچک و بدشکل شود. به این مشکل اصطلاحا میکروشیا Microtia گفته می‌شود و درمان جدید شاید انقلابی در درمان این مشکل ایجاد کند.

میکروشیا بیماری مادرزادی نادری است که در آن یک یا هر دو گوش خارجی به طور ناقص تشکیل شده‌اند و بر بر شنوایی تأثیر می‌گذارد.

دکتر آرتورو بونیلا، جراح ترمیمی گوش کودکان در سن آنتونیو، این جراحی را با برداشتن نیم گرم از غضروف قسمت باقیمانده گوش الکسا شروع کرد. سپس این بافت به ۳DBio Therapeutics در شهر لانگ آیلند در کوئینز فرستاده شد.

برای اینکه گوشی که می‌خواست با چاپ سه‌بعدی ساخته شود، طبیعی باشد از گوش سالم او اسکن سه‌بعدی انجام شد.

در شرکت ۳DBio Therapeutics سلول‌های غضروفی بیمار از بافت جدا شدند و با مواد مغذی رشد پیدا کردند تا به میلیاردها سلول تبدیل شوند.

این سلول‌ها با جوهر زیستی دارای  کلاژن مخلوط شدند که پس از قرار دادن در یک چاپگر زیستی سه بعدی تخصصی، به گوش خارجی تبدیل شدند.

سپس این پیوند یا ایمپلنت داخل یک پوسته قابل جذب قرار داده شد.

این گوش پیوند شده در طول زمان بالغ می‌شود و ظاهر و احساس طبیعی، از جمله قابلیت ارتجاعی یک گوش معمولی پیدا می‌کند و دقیقا شبیه گوش سالم بیمار خواهند بود. کل فرآیند چاپ کمتر از ۱۰ دقیقه طول کشید.

دکتر بونیلا به نیویورک تایمز گفته که خیلی هیجان زده شده و به عنوان پزشکی که هزاران کودک مبتلا به میکروشیا را در سراسر آمریکا و همه جهان درمان کرده‌، از کاربرد این فناوری برای بیماران خوشحال است.

در حال حاضر برای جراحی ترمیمی بازسازی گوش خارجی به صورت معمول از پیوند غضروف به دست آمده دنده‌های بیمار یا استفاده از مواد مصنوعی مانند پلی اتیلن متخلخل (PPE)استفاده می‌شد.

میکروشیا در حدود ۱ نفر از هر ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نوزاد رخ می دهد.

عواملی که می توانند خطر را افزایش دهند عبارتند از: دیابتی بودن مادران  و رژیم غذایی دارای کربوهیدرات و اسید فولیک کم مادر. پسران بیشتر از دختران دچار این عارضه می‌شوند.

دانشمندان امیدوارند از ایمپلنت‌های پرینت سه بعدی برای سایر شرایط مربوط به غضروف، از جمله نقص یا جراحات بینی، بازسازی قفسه سینه، منیسک آسیب دیده در زانو یا پارگی روتاتور کاف در شانه‌ها نیز استفاده شود.

فناوری پرینت سه بعدی، اشیاء را با قرار دادن مواد لایه‌های متعدد روی هم می‌سازد. این فناوری اولین بار در دهه ۱۹۸۰ توسط چاک هال، مهندس و فیزیکدان، اختراع شد. پرینت‌های سه بعدی برای تولید همه چیز از اندام مصنوعی گرفته تا ربات‌ها استفاده شده‌اند.

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 18 =