یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که پیوند فولیکول مو می‌تواند جای زخم را از بین ببرد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که پیوند فولیکول مو می‌تواند جای زخم را از بین ببرد

به گزارش مجله اینترنتی توزلو به نقل ازیگ پزشک

برخلاف پوست معمولی، جای زخم که اصطلاحا به آن بافت ا‌سکار scar می‌گویند حاوی هیچ فولیکول مویی نیست. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وقتی چنین فولیکول‌هایی به بافت اسکار پیوند زده شوند، بافت اسکار تغییر می‌کند و بسیار شبیه به پوست آسیب‌ندیده می‌شود.

مطالعات قبلی نشان داده است که پوست با تعداد زیادی فولیکول مو سریعتر بهبود می‌یابد و زخم کمتری نسبت به پوست بدون مو بر جا می‌ماند. علاوه بر این، مشخص شده که فولیکول‌ها هنگام پیوند به محل‌های نسبتاً تازه زخم، روند بهبودی را تقویت می‌کنند.

پس دانشمندان در امپریال کالج لندن خواستند که بررسی کنند که آیا پیوند فولیکول مو می‌تواند جای زخم‌های موجود را کاهش دهد یا از بین ببرد.

آنها با همکاری دکتر فرانسیسکو جیمنز از دانشگاه اسپانیایی فرناندو پسوآ کاناریاس، فولیکول‌ها را به جای زخم‌ها روی پوست سر سه شخص پیوند زدند. اسکارها نورموتروفیک بودند که شایع ترین نوع آن است.

نمونه‌هایی به ضخامت سه میلی‌متر از بافت اسکار گرفته شد و بلافاصله قبل از پیوند و سپس پس از گذشت دو، چهار و شش ماه مجدداً بررسی شد. مشخص شد که نه‌تنها فولیکول ها به تولید مو ادامه می‌دهند، بلکه تحریک‌کننده تغییرات عمیق ساختاری و ژنتیکی در اسکارها شده‌اند تا پوست سالم و بدون آسیب ایجاد شود.

با این پیوند ژن‌های موجود در بافت اسکار که باعث رشد رگ‌های خونی و سلول‌های طبیعی پوست می‌شوند، بیشتر از قبل بیان شدند، در حالی که ژن‌هایی که باعث تشکیل اسکار می‌شوند کمتر بیان شده بودند. در نتیجه، پس از چهار ماه، تعداد عروق خونی در بافت تقریباً با پوست سالم مطابقت داشت.

علاوه بر این، پس از شش ماه، ضخامت اپیدرم اسکار (که خارجی ترین لایه پوست است) دو برابر شد و تقریباً به ضخامت اپیدرم سخت‌تر پوست آسیب نخورده رسید.

تراکم الیاف کلاژن در بافت اسکار کاهش یافت و آن را نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر کرد. اینها پیشرفت‌های مهمی هستند، زیرا بافت اسکار معمولاً نازک‌تر از پوست معمولی است که آن را بیشتر در معرض آسیب قرار می‌دهد و همچنین انعطاف‌پذیری کمتری دارد و تحرک طبیعی هم ندارد.

البته، رشد موهای جدید ممکن است هنگام درمان جای زخم در نواحی غیر از پوست سر، مطلوب نباشد. با در نظر گرفتن این واقعیت، دانشمندان اکنون در تلاش هستند تا درک بهتری از مکانیسمی مسئول به دست آورند، به این امید که بتوانند اثر کاهش اسکار را بدون نیاز به پیوند واقعی فولیکول مو تکرار کنند.

دکتر کلر هیگینز، دانشمند ارشد، می‌گوید: «پس از ایجاد اسکار، پوست هرگز واقعاً عملکردهای قبل از زخم خود را به دست نمی‌آورد، و تاکنون تمام تلاش‌ها برای بازسازی اسکارها نتایج ضعیفی به همراه داشته است». یافته‌های ما پایه‌ی درمان‌های هیجان‌انگیز جدید را ایجاد می‌کند که می‌توانند اسکارها را جوان کرده و عملکرد پوست سالم را بازیابی کنند.»

منبع : مجله npj Regenerative Medicine و  امپریال کالج لندن

<سایت یک پزشک / منبع

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 12 =