banner

به‌سمت مرکز کشور که حرکت کنید به دشت نسبتا مسطحی محصور در میان رشته‌کوه‌های البرز خواهیم رسید که شهرستان لردگان در آن بنا شده است. طبیعت بی‌نظیر این شهرستان بختیاری، مجموعه‌ای از درختان پسته و بلوط و زالزالک است که خبر از دنیایی متفاوت می‌دهد.

لردگان (به گویش محلی لردجان، لوردغان یا لاردلان) مرکز شهرستان لردگان در استان چهارمحال‌وبختیاری است. طبیعت بکر و گونه‌های حیوانی فوق‌العاده لردگان، آن را به یک مقصد کمتر شناخته‌شده؛ اما شدیدا محبوب تبدیل کرده است. بیشتر جاهای دیدنی لردگان را طبیعت زیبای آن مانند دریاچه و رودخانه‌ها، مناطق حفاظت‌شده و جنگل‌های بی‌نظیر تشکیل می‌دهد.

اگر قصد سفر به لردگان را دارید، ما در مجله علی‌بابا یک راهنمای کامل از جاذبه‌های گردشگری لردگان را آماده کرده‌ایم تا سفر هوشمندانه‌تری را تجربه کنید.

آبشار تنگ زندان

اگر خودتان را فردی ماجراجو، اهل ریسک و البته خطرپذیر می‌دانید، همین حالا آبشار تنگ زندان را به لیست سفر بعدی‌تان اضافه کنید. سال‌هاست که آبشار تنگ زندان، مدال صعب‌العبوترین آبشار ایران را به گردن خود آویخته است. این آبشار غول‌پیکر و بی‌همتا با ۱۲۰ متر ارتفاع، بام ایران به شمار می‌آید.

آبشار تنگ زندان: از دیدنی های لردگان

عکس از: سایت Google Maps

مردم محلی لردگان به این آبشار «کِرودی کُن» یا «آبشار دودی» هم می‌گویند. به نظر شما علت این نام اسرارآمیز برای یک آبشار طبیعی چیست؟

همین حالا در ذهنتان جنگلی را تصور کنید که با مه غلیظ پوشیده شده است. در میانه این صحنه اعجاب‌آور، آبشاری خروشان قرار گرفته که با سرازیرشدن از صخره‌ها، دودی سرکش را تداعی می‌کند. این منظره زیبا همان آبشار تنگ زندان است که به‌دلیل فضای وهم‌آلود خود به آبشار دودی معروف شده است.

آبشار تنگ زندان

عکس از: سایت Irandeserts

بام بلند تنگ زندان در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه است که کمی جلوتر با این جواهر زمردی در قلب استان چهارمحال‌وبختیاری آشنا خواهیم شد. تنگ زندان متشکل از هشت تا ده آبشار کوچک و بزرگ (براساس بارش‌های فصلی منطقه) است که درنهایت به هم می‌پیوندند و به رودخانه «کره بس» می‌ریزد.

مسیر صعود تنگ زندان را می‌توان یکی از فنی‌ترین و سخت‌ترین آبشارنوردی‌های کشور دانست؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای بازدید از این جاذبه تکرارنشدنی، حتما در فصل بهار و تابستان به لردگان بروید تا با لغزندگی مسیر بر اثر بارندگی مواجه نشوید.

جاهای دیدنی لردگان

عکس از: سایت Google Maps

در یک نگاه کلی، آبشار تنگ زندان جزو یکی از سخت‌ترین جاهای دیدنی لردگان به شمار می‌آید؛ بنابراین اگر قصد بازدید از کرودیکن را دارید، نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • شیب سرازیری تا آبشار، حدود ۴۵ درجه است و در برخی نقاط مسیر رول‌کوبی به‌درستی صورت نگرفته است؛ بنابراین طی‌کردن مسیر تا حد زیادی دشوار خواهد بود.
  • بیشتر مسیر سنگ‌ریزه دارد و در روزهای بارانی بسیار لغزنده خواهد بود. این دو نکته احتمال سقوط افراد تازه‌کار را به میزان بسیار زیادی افزایش می‌دهد.
  • برای بازدید از منطقه حتما نیازمند لیدر محلی هستید و اصلا نباید از مسیر پاکوب اصلی خارج شوید.
  • محل کمپ و شب‌مانی در چشمه تنگ زندان زیاد نیست. به همین دلیل بهتر است برنامه یک‌روزه برای بازدید از این جاذبه گردشگری لردگان داشته باشید.
  • صعود از آبشار کردیکن به‌هیچ‌وجه مناسب سالمندان، کودکان، افراد با معلولیت و افراد با قدرت جسمانی کم نیست.

لوکیشن آبشار تنگ زندان روی گوگل مپ

آبشار آتشگاه

دومین پیشنهاد ما در این راهنمای کامل جاهای دیدنی لردگان، آبشار آتشگاه است. آبشارهای مینیاتوری، بهشت گمشده لردگان و طولانی‌ترین آبشار ایران، لقب‌هایی است که در طول زمان به این زیبای خروشان هدیه داده شده است.

آبشار آتشگاه: جاهای دیدنی لردگان

عکس از: سایت Google Maps

آبشار آتشگاه در روستای آتشگاه حدود ۴۰ کیلومتری لردگان قرار گرفته است. این آبشار حامل داستان‌های دور و درازی است؛ خط اول داستان آبشار آتشگاه از ارتفاعات کوه دنا نوشته می‌شود که به‌تدریج رود خراسان را تشکیل داده و در پایان راه پس از همراه‌شدن با چند رود دیگر در چهارمحال‌وبختیاری، به سد کارون ۳ می‌ریزد.

سدی که گفته می‌شود تا چند سال آینده سبب زیرآب‌رفتن این مجموعه آبشار مینیاتوری بی‎نظیر خواهد شد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی لردگان را دارید، هرچه سریع‌تر در ایستگاه آبشار آتشگاه توقفی داشته باشید.

جاذبه های گردشگری لردگان

عکس از: سایت Google Maps

در میان جاهای دیدنی چهارمحال‌وبختیاری بازدید از آبشار آتشگاه یکی از دل‌چسب‌ترین مقاصد خانوادگی به شمار می‌آید. مردم محلی منطقه خون‌گرم و بامحبت‌اند. میزبانی عالی آن‌ها، ثابت‌شده است.

از طرف دیگر طبیعت سرسبز آتشگاه گرد و غبار زندگی شهری را از شانه‌هایتان می‌تکاند و روحیه‌ای شاداب به شما هدیه خواهد داد. برخی از امکانات رفاهی این منطقه به شرح زیر است:

  • اقامتگاه
  • رستوران
  • سرویس بهداشتی
  • مغازه

لوکیشن آبشار آتشگاه روی گوگل‌مپ

آبشار معدن

اگر مایلید در یک سفر نیم‌روزه، حس و حال زندگی عشایر را تجربه کنید، آبشار معدن پیشنهاد ما به شماست. آبشار معدن بهشتی خروشان در نزدیکی روستای معدن است. منبعی ارزشمند از فلز مس و کبالت که از دیرباز تا به امروز، بخش مهمی از درآمد ایلامیان را تأمین می‌کرده است.

محل قرارگیری آبشار معدن، مسیر عبور بسیاری از عشایر بختیاری از زمان گذشته تا به امروز است.

آبشار معدن لردگان

عکس از: سایت Salameno

به‌محض قدم‌گذاشتن در طبیعت سرسبز و بکر روستای معدن، حال و هوای سنتی آن شما را دگرگون خواهد کرد. این آبشار بلند و پرآب در میان صخره‌های پوشیده‌شده از گل‌های وحشی قرار گرفته است.

رسیدن به سرچشمه آن بسیار دشوار است؛ اما رودهای پایین‌دست آبشار معدن، آن را به یک مقصد عالی برای استراحت و یکی‌شدن با طبیعت تبدیل کرده است.

آبشار کاهکده

گاهکده یا کاهکده یکی دیگر از جاهای دیدنی لردگان است که به‌علت محبوبیت زیاد خود، ممکن است بارها نام آن را شنیده باشید. فاصله این آبشار تا شهرستان لردگان حدود ۷۰ کیلومتر است و بد نیست بدانید که در نزدیکی آبشار آتشگاه قرار دارد.

آبشار کاهکده: دیدنی های لردگان

عکس از: سایت Google Maps

همین ابتدای کار به شما بگوییم که آبشار کاهکده هم‌معنایی دقیق برای کلمه «بی‌نظیر» است. رودهای طولانی، حوضچه‌های کوچک سبزآبی‌رنگ، درختان وحشی بسیار زیبا، غارهای خزه‌بسته و حیوانات نادری مانند پازن، قوچ، هدهد و دارکوب تنها بخشی از ویژگی‌هایی است که این منطقه را در ذهن هر گردشگری به‌یادماندنی می‌کنند.

برای طی‌کردن مسیر آبشار کاهکده، هفت آبشار پیش‌ روی شماست. در طول مسیر ممکن است مجبور شوید در برخی نقاط از داخل آب گذر کنید. با وجود این تماشای آب زلال رود خراسان و درختان گردو و انجیر، قطعا ارزشش را خواهد داشت.

لوکیشن آبشار کاهکده روی گوگل‌مپ

چشمه برم

یکی دیگر از جاهای دیدنی لردگان که در نزدیکی آبشار آتشگاه و کاهکده قرار دارد، چشمه بَرم است. چشمه برم در مرکز لردگان و در میانه یک پارک جنگلی قرار دارد؛ بنابراین اگر به‌دنبال یکی از جاهای دیدنی چهارمحال‌وبختیاری هستید که امکانات رفاهی مختلفی را در اختیار شما قرار دهد، بدون شک بهترین انتخاب، بازدید از چشمه برم است.

چشمه برم

عکس از: سایت Google Maps

چشمه برم لردگان راوی تاریخ ۲۵۰۰ ساله ایران است. از زمان ایلامیان باستان تا دوره ایلخانان و اتابکیان، این چشمه به‌عنوان مکانی مقدس و روح‌آفرین در میان مردم بومی لردگان جایگاه خاصی دارد. آب زلال این چشمه هزاران سال است که بدون چشم‌داشت، حیات را به طبیعت وحشی و انسان‌های اطراف خود هدیه می‌دهد.

بنابراین دور از ذهن نیست اگر بگوییم با قدم‌گذشتن به پارک جنگلی چشمه برم، تاریخ هزاران سال فرهنگ و تمدن ایرانی شما را به آغوش خواهید کشید.

جاذبه های گردشگری لردگان

عکس از: سایت Google Maps

در سال‌های گذشته توجه نسبتا زیادی برای ایجاد امکانات رفاهی در چشمه برم صورت گرفته است. در حال حاضر سالن غذاخوری، نمازخانه، سرویس بهداشتی، پارکینگ، آلاچیق و محیط بازی برای کودکان در پارک چشمه برم مهیاست؛ همچنین این منطقه کاملا امن است و فضای خوبی را برای گشت‌وگذارهای خانوادگی ایجاد می‌کند.

لوکیشن چشمه برم روی گوگلمپ

چشمه سندگان

به‌احتمال‌زیاد چشمه سندگان همان جایی است که بلافاصله پس از قدم‌گذاشتن در آن، حیرت را با بندبند وجودتان احساس خواهید کرد. چشمه سِنِدِگان در روستای سندگان بخش فلارد از توابع شهرستان لردگان قرار دارد.

چشمه سندگان: جاهای دیدنی لردگان

عکس از: سایت Google Maps

شهرت این چشمه به‌دلیل درختان سیب وحشی اطراف چشمه و غارهای طبیعی داخل مسیر است. آنچه این چشمه را برای ما خاص و دل‌نشین می‌کند، جوشش دائمی آب از زیر کوه‌های سندگان است.

به‌طوری‌که برای ماجراجویان جسور، امکان آب‌نوردی ساده و بازدید از غارهای جلبک‌بسته را فراهم می‌کند. با کمی پیشروی در مسیر رودخانه، متوجه می‌شویم که یک استخر پرورش ماهی در پایین‌دست چشمه وجود دارد که آب رود به آن می‌ریزد.

چشمه سندگان یکی از جاهای دیدنی لردگان مناسب برای تمامی سنین است. اگر قصد دارید از دیدنی‌های لردگان را به همراه اعضای کوچک و بزرگ خانواده بازدید کنید، در انتخاب چشمه سندگان شک نکنید.

در اطراف این چشمه توریستی انواع خدمات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، مغازه، غذاخوری و پارکینگ وجود دارد؛ همچنین بازدید از چشمه نیازمند پیاده‌روی طولانی نیست و به‌سادگی می‌توان از طبیعت زیادی لردگان بهره‌مند شد.

لوکیشن چشمه سندگان روی گوگلمپ

چشمه میلاس

چشمه میلاس لردگان، شاهراه حیات این شهرستان است. این رودخانه عظیم که در روستای دهنو میلاس لردگان واقع شده است، از صدها سال قبل، مهم‌ترین منبع آب زمین‌های کشاورزی آن ناحیه به شمار می‌آمده است.

تا حدی که بسیاری از گردشگران برای خرید برنج میلاس به این منطقه سفر می‌کنند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم شما هم یک تیر پرتاب کنید و چند نشان بزنید! با سفر به چشمه میلاس هم از طبیعت بی‌نظیر لردگان لذت ببرید، هم با خرید مقداری برنج، تکه‌ای از این طبیعت سرسبز و اعجاب‌آور را به سفره‌تان بیاورید.

چشمه میلاس

عکس از: سایت Google Maps

چشمه میلاس را می‌توان یکی دیگر از جاهای دیدنی لردگان به شمار آورد که دل هر طبیعت‌گرد را خواهد برد.

پیشنهاد می‌کنیم سرزدن به چشمه میلاس را به فصل‌های سرسبز سال موکول کنید؛ اما برای شب‌مانی در این منطقه برنامه نریزید؛ چراکه بیشتر باغ‌های اطراف این رودخانه شخصی‌اند و به‌احتمال‌زیاد برای یافتن محل کمپینگ، دچار دردسر خواهید شد.

لوکیشن چشمه میلاس روی گوگلمپ

رودخانه ارمند

رودخانه ارمند هشتمین و احتمالا جزو هیجان‌انگیزترین جاهای دیدنی لردگان است که در این مطلب با آن آشنا خواهیم شد. برخلاف آنچه که تقریبا اکثر افراد فکر می‌کنند، تنها تفریحات موجود طبیعت، لذت‌بردن از سکوت جنگل و نوشیدن چای زغالی نیست.

جاهای دیدنی لردگان: رودخانه ارمند

عکس از: سایت Google Maps

رودخانه ارمند هرساله در فصل بهار و تابستان میزبان بسیاری از گردشگران ماجراجو و ریسک‌پذیر برای ورزش آبی رفتینگ است. رفتینگ یا کلک‌سوار، نوعی از قایق‌سواری در موج‌های خروشان است که به‌وسیله قایق‌های بادی حرفه‌ای و به‌صورت گروهی انجام می‌شود.

جالب است بدانید از شمال تا جنوب، رودخانه‌های مختلفی در کشور میزبان این ورزش هیجان‌انگیز است. با وجود این اگر تابه‌حال تجربه ورزش‌های آبی را نداشته‌اید، ممکن است کمتر نام آن به گوشتان خورده باشد.

باتوجه‌به محبوبیت رودخانه ارمند برای تورهای هرساله رفتینگ، نحوه اقامت و خدمات در این منطقه نسبتا خوب است. شما می‌توانید در روستای دره یاس یا در شهرهای شهرکرد و بروجن اقامتگاه اجاره کنید و با فرهنگ مردمان آن منطقه هم بیشتر آشنا شوید؛ اما اگر طرفدار کمپینگ و طبیعت‌گردی هم باشید، طبیعت زیبای اطراف رودخانه ارمند گزینه خوبی برای چادرزدن خواهد بود.

جاهای دیدنی لردگان

عکس از: سایت Google Maps

رودخانه ارمند در مرکز شهرستان لردگان و در جوار روستای دوپلان قرار دارد. برای رسیدن به این رودخانه زیبا و داشتن یک تجربه منحصربه‌فرد، می‌توانید از آدرسی که در گوگل‌مپ قرار دارد، استفاده کنید یا از پیش از طریق هماهنگی با تورهای برگزارکننده رفتینگ ارمند از هر کجای ایران مسیری ساده در پیش  بگیرید.

لوکیشن رودخانه ارمند روی گوگلمپ

تپه کندر

نوبتی هم که باشد، نوبت آن رسیده که به سراغ یکی از جاهای دیدنی لردگان برویم که با قدمت باستانی خود، شکوه ایران باستان را به ما یادآور می‌شود. تپه کندر یا تل کندر در بخش فلارد شهرستان لردگان و نزدیکی چشمه سندگان قرار دارد.

جاهای دیدنی لردگان: تپه کندر

عکس از: سایت

اگر صدها سال پیش به این منطقه باستانی قدم می‌گذاشتید، احتمالا با برجی باشکوه از خشت خام مواجه می‌شدید که به دستور تیمور لنگ ساخته شده بود. متریال به‌کاررفته در ساخت این کاخ دوامی کمتر از صدسال داشت و به‌تدریج به‌دلیل باران‌های فصلی منطقه لردگان از بین رفت.

در حال حاضر با مراجعه به این تپه تاریخی، باقی‌مانده‌های قلعه تاریخی کندر را مشاهده خواهید کرد که روایتی از ایران باستان دارد.

سد کارون چهار

سد کارون چهار نام یکی دیگر از رویایی‎ترین جاهای دیدنی لردگان است. کارون چهار اولین سد عظیم روی رودخانه بازفت است که سرشاخه اصلی کارون به شمار می‌آید. اگر بخواهیم طبیعت بکر و دست‌نخورده این بخش از رودخانه کارون را توصیف کنیم، بدون شک هیچ تصویری دقیق‌تر از نقاشی‌های رئالیستی نیست.

سد کارون چهار: دیدنی های لردگان

عکس از: سایت Google Maps

این دریاچه رویایی با آب زلال، صخره‌های عظیم و طبیعت همیشه سرسبز خود، زیباترین تصویری است که در طول زندگی خود می‌توانید ببینید. نقاش توانمند این طبیعت بکر، یک رؤیای تمام‌وکمال را تصویر کرده است؛ منظره‌ای که جز از طریق یکی‌شدن با طبیعت لردگان، امکان تصور آن را هم نخواهید داشت.

در نظر داشته باشید که مغازه یا امکانات رفاهی در اطراف منطقه وجود ندارد و بهتر است کاملا مجهز به‌سوی کارون چهار حرکت کنید؛ همچنین اگر کمی شانس با شما یار باشد، امکان خرید ماهی تازه از ماهیگیرهای منطقه را هم خواهید داشت.

برای رسیدن به نقاط کمپینگ سد کارون چهار باید سوار قایق شوید و با قایق‌داران محلی منطقه زمان مشخصی برای بازگشت تعیین کنید.

سد کارون ۴

عکس از: سایت Wikimedia

برای رسیدن به مناظر بکر و دیدنی سد کارون چهار راه‌های مختلفی دارید. دسترسی به این سد از طریق بزرگ‌راه لردگان-ایذه امکان‌پذیر است. ابتدا باید از اردل خارج شوید و پیش از رسیدن به ایذه و سد کارون ۳ وارد جاده‌ منتهی به دوپلان، ناغان و شهرکرد شوید.

پس از آن کافی است چند کیلومتر طی کنید تا به سد کارون چهار و دریاچه آن برسید؛ همچنین امکان دسترسی به این طبیعت زیبا از طریق سرخون و منج نیز فراهم است.

لوکیشن سد کارون چهار روی گوگل‌مپ

منطقه حفاظت‌شده سبزکوه

پیشتر در همین مطلب درباره منطقه حفاظت‌شده سبزکوه و بام بلند تنگ زندان آن کمی صحبت کردیم. حالا زمان آن رسیده که به‌صورت اختصاصی این جاذبه گردشگری ویژه لردگان را بررسی کنیم. منطقه حفاظت‌شده سبزکوه طبیعتی ۵۶ هزار هکتاری از زیباترین گونه‌های گیاهی و جانوری کشور است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

منطقه حفاظت‌شده سبزکوه

عکس از: سایت Google Maps

این بهشت گمشده در منطقه مشایخ بخش ناغان شهرستان کیار استان چهارمحال‌وبختیاری قرار دارد و در جوار منطقه حفاظت‌شده هلن است. عظمت کوه‌های بلند و پاکی رودخانه‌های زلال سبزکوه تمامی آن چیزی است که گردشگران را از سراسر ایران به لردگان می‌کشاند.

چه آماده طبیعت‌گردی و ماجراجویی باشید و چه دلتان برای یک عصر دل‌انگیز در میان انبوه درختان سرسبز لک زده باشد، سبزکوه میزبان شما خواهد بود.

برای دسترسی به منطقه حفاظت‌شده سبزکوه راه‌های مختلفی دارید. باتوجه‌به مسیر بازدید از سایر دیدنی‌های لردگان در طی سفر خود، می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید.

  • جاده آسفالت و خاکی پاسگاه برجوئی
  • جاده خاکی سر پیر
  • جاده آسفالت بروجن به لردگان
  • جاده آسفالت لردگان به معدن و معدن به دورک
  • جاده آسفالت حیدرآباد از طریق شهر ناغان
  • جاده خاکی وستگان از طریق روستای وستگان
  • جاده خاکی تنگ زندان
  • جاده خاکی حیدرآباد به دم آب و تنگ لاغر
  • جاده خاکی روستای چاه‌گاه

لوکیشن منطقه حفاظت‌‌شده سبزکوه روی گوگل‌مپ

منطقه حفاظت‌شده هلن

منطقه حفاظت‌شده هلن یکی دیگر از جاهای دیدنی لردگان است که با وسعت ۴۰ هزار هکتاری و پوشش گیاه سبز خود، منظره‌ای خیره‌کننده در جنوب غربی کشور ایجاد کرده است.

جدا از زیبایی‌های منطقه، بد نیست بدانید نام این طبیعت سرسبز به نشان پاسداشت از خدمات ارزنده هلن جفریز بختیار پرستار دلسوز ایرانی-آمریکایی است که سال‌ها در این منطقه به مداوای مردم بختیاری مشغول بوده است.

دیدنی های لردگان

عکس از: سایت Google Maps

تنگه هلن یا همان منطقه حفاظت‌شده هلن تا حدی زیبا، بکر و شگفت‌انگیز است که به عروس ایران شهرت دارد. سرتاسر این کوهستان سرسبز با درختان بلوط پوشیده شده که زیبایی این عروس بی‌همتا را چند برابر می‌کند.

منطقه حفاظت‌شده هلن در حدود ۲۰کیلومتری جنوب شهر ناغان قرار گرفته و واقع بر سد کارون ۳ است. اگر مسیر رودخانه به‌سمت دشت هلن را طی کنید، مناظر زیبای زیر را نیز در مسیر خود خواهید دید.

  • آبشار گردو
  • آبشار آبگلو
  • تنگه هلن

در سال‌های اخیر دشت هلن به یکی از مقاصد محبوب گردشگران برای کمپینگ و بازی‌های آبی تبدیل شده است. در ادامه ما برخی از تفریحاتی که در تنگه هلن وجود دارد، برای شما لیست کرده‌ایم.

  • زیپ لاین
  • رفتینگ
  • شاتل
  • تشک پرتاب در آب
  • تورهای کمپینگ و طبیعت‌گردی
  • ماهیگیری
جاهای دیدنی لردگان

عکس از: سایت Google Maps

در یک نگاه کلی، منطقه دشت هلن خالی از امکانات رفاهی است. آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و مغازه در دشت هلن وجود ندارد. با وجود این در تعطیلات نوروز و ماه‌های بهاری سال، دست‌فروش‌ها و تورهای متعددی در منطقه حضور پیدا می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد کمپینگ و شب‌مانی در منطقه حفاظت‌شده هلن را دارید، حتما آب‌وهوا را در نظر بگیرید و تجهیزات کافی برای استراحت در هوای کوهستانی دشت هلن را همراه خود داشته باشید.

لوکیشن منطقه حفاظت‌شده هلن روی گوگلمپ

منطقه بارز و شوارز

منطقه بارز و شوارز یکی دیگر از جاهای دیدنی لردگان است که پیش از اتمام سفرتان به چهارمحال‌وبختیاری، حتما باید از آن دیدن کنید. بارز و شوارز درواقع مجموعه‌ای از چند روستاست که مردم آن‌ها را باهم می‌شناسند.

منطقه بارز و شوارز

عکس از: سایت Seeiran

رودخانه خرسان، شالیزارها و گندمزارها، جنگل‌های بلوط، چشمه‌سارهای زلال و کوه غارون برخی از جاذبه‌های گردشگری لردگان در منطقه بارز و شوارز است. بهترین زمان بازدید از مجموعه روستاهای بارز و شوارز فصل بهار است که طبیعت لردگان سبزترین لباس خود را بر تن می‌کند.

برای رسیدن به منطقه بارز و شوارز می‌توانید در نزدیکی امامزاده حسن بارز و شوارز خودرو خود را پارک کنید و به‌سمت رودخانه‌های پرآب منطقه، حرکت را آغاز کنید.

لوکیشن منطقه بارز و شوارز روی گوگلمپ

منطقه جنگلی بازفت

پیشنهاد بعدی مجله علی‌بابا از مجموعه جاهای دیدنی لردگان، منطقه جنگلی بازفت است. جنگل بازفت در بخش بازفت شهرستان کوهرنگ قرار دارد و به‌دلیل ساختار کوهستانی آن، نسبتا بکر و دست‌نخورده باقی مانده است.

جاذبه‌های گردشگری لردگان در جنگل بازفت کم نیست؛ بااین‌حال ما چند نمونه از آن‌ها را برای شما گلچین کرده‌ایم تا انتخاب آسان‌تری برای بازدید از جاهای دیدنی لردگان داشته باشید.

منطقه جنگلی بازفت

عکس از: سایت Yjc

  • آبشار نیم‌ساعته: چشمه‌ای جوشان با سرانجام رودخانه بازفت که بعد از روستای شیخ عالی و قبل از روستای گراب در مسیر جاده شهرکرد-مسجدسلیمان قرار دارد.
  • تنگه هونی: تنگه‌ای واقع در بخش غربی رودخانه بازفت که پوشیده از جنگل‌های تنک نارون است.
  • قلعه دهناش: تنها قلعه به‌جامانده در شهرستان کوهرنگ که یادگار معماری کوه‌نشینان بختیاری محسوب می‌شود.
  • پل خداآفرین: یکی از مهم‌ترین مکان‌های کوچ عشایر بختیار که گمان می‌شود، بر اثر وقوع زمین‌لرزه روی رود بازفت ایجاد شده است.

لوکیشن منطقه جنگلی بازفت روی گوگلمپ

پارک جنگلی پَروَز

یکی دیگر از جاهای دیدنی لردگان با امکانات رفاهی و امنیت زیاد، پارک جنگلی پروز است. پارک جنگلی پروز ۵۰ کیلومتر یا حدود ۱ ساعت از لردگان فاصله دارد. امکانات رفاهی بسیار زیاد، سایه‌های خنک درختان بلوط سربه‌فلک‌کشیده، سکوهای سیمانی برای نشستن و امنیت فراوان پارک جنگلی پروز، آن را به یک تفرجگاه محبوب برای تفریح و استراحت تبدیل کرده است.

پارک جنگلی پَروَز

عکس از: سایت Google Maps

در پایین‌دست این جنگل زیبا، رودخانه ماربر، یکی از پرخروش‌ترین رودهای لردگان قرار دارد که آب‌وهوای منطقه را مطبوع و دوست‌داشتنی‌تر می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم باتوجه‌به آب‌وهوای نسبتا گرم این ناحیه، بازدید از پارک جنگلی پروز را در پاییز یا بهار انجام دهید.

لوکیشن پارک جنگلی پروز روی گوگلمپ

پارک جنگلی چهارطاق

آخرین پیشنهاد ما از جاهای دیدنی چهارمحال‌وبختیاری، پارک جنگلی چهارطاق (چارطاق) در بخش منج از توابع شهرستان لردگان است. وسعت این پارک چیزی حدود هفت هکتار است که باید بگوییم واقعا با یک جنگل تمام‌وکمال تفاوتی ندارد.

بااین‌حال امکانات رفاهی مختلفی مانند سرویس بهداشتی، مغازه، سکوهای سیمانی و پارکینگ در این پارک جنگلی فراهم شده که قطعا در آسایش اقامت شما تاثیرگذار است.

پارک جنگلی چهارطاق

عکس از: سایت Neshanmap

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی چهارطاق فصل بهار و پاییز است که درختان بلوط و زالزالک در زیباترین حالت خود قرار دارند. بازدید از این منطقه بسیار آسان است و نیازمند پیاده‌روی سنگین نیست؛ بنابراین اگر قصد سفر به لردگان با خانواده را دارید، حتما برای صرف غذا و لذت‌بردن از طبیعت بکر منج، توقفی در پارک جنگلی چهارطاق داشته باشید.

لوکیشن پارک جنگلی چهارطاق روی گوگلمپ

توصیه‌هایی برای سفر به‌یادماندنی به لردگان

اگر لردگان بهشت ایران‌زمین نباشد، حداقل می‌توان گفت دست‌کمی هم از یک مقصد بهشتی ندارد. در سال‌های اخیر بسیاری از مردم به جای سفر به شمال کشور، در پی کشف زیبایی‌های پنهان استان‌های جنوبی بوده‌اند.

اگرچه شمال ایران گنجینه‌ای از زیبایی‌های بی‌پایان است؛ اما اگر شما هم مانند ما کنجکاوی بی‌پایانی برای یافتن طبیعت بکر کشور دارید، به هیچ عنوان از یک ماجراجویی تمام‌وکمال در لردگان را از دست ندهید.

در این مطلب از مجله علی‌بابا به سراغ ۱۶ تا از جاهای دیدنی لردگان رفتیم که دیدن آن‌ها قطعا تعریفتان از زیبایی را تغییر خواهد داد. اگرچه جاهای دیدنی لردگان به همین موارد خلاصه نمی‌شود، با وجود این تلاش کردیم تا برای هر سلیقه‌ای حداقل یک مقصد دل‌نشین داشته باشیم.

آیا شما نقاط دیگری از جاهای دیدنی چهارمحال‌وبختیاری می‌شناسید که ما آن را بررسی نکرده‌ایم؟ از شما دعوت می‌کنیم تجربیاتتان از سفر به لردگان، این بهشت بکر و بی‌نظیر را با ما در میان بگذارید.

<علی بابا / منبع

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =