«سردار سید تیمور حسینی»، رئیس پلیس راهور فراجا، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، آمار قابلتوجهی از تصادفات رانندگی کشور طی نوروز ۱۴۰۳ منتشر کرد. براساس گفتههای رئیس پلیس راهور، سهم کسانی که کمتر از یک سال از گواهینامه آنها میگذرد در وقوع تصادفات صفر درصد بوده است. همچنین تنها چهار درصد از تصادفات بهخاطر رانندگانی است که بین یک تا دو سال از گواهینامه آنها میگذرد. به عبارتی ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده است که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگیشان میگذرد.
بنابراین افرادی که به آنها رانندگان تازهکار گفته میشود، سهم حداقلی از تصادفات رانندگی کشور را به خود اختصاص میدهند. البته این موضوع یک دلیل بزرگ دارد؛ رانندگان تازهکار بهطور معمول مالک خودرو نیستند یا آنکه اجازه رانندگی در جادههای برونشهری توسط اطرافیان به آنها داده نمیشود. همچنین باید آمار تأثیر زمان صدور گواهینامه بر تعداد تصادفات را در طول سال و با درنظرگرفتن مجموع تصادفات برونشهری و درونشهری کشور محاسبه کنیم تا اطلاعاتی دقیق از تأثیر این دو متغیر بر یکدیگر در اختیار داشته باشیم.
عامل انسانی، بزرگترین مؤلفه تصادفات رانندگی کشور
رییس پلیس راهور فراجا در ادامه گفتگو با خبرگزاری ایسنا، تصادف را موضوعی چند مؤلفهای دانست که سه عامل راه، وسیله نقلیه و انسان در آن دخالت دارند. به گفته سردار حسینی، در طول سال ۱۴۰۲ و تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، ۹۱ الی ۹۲ درصد تصادفات رانندگی بهدلیل عامل انسانی رخ دادهاند. بهعبارتی رانندگانی که مهارت کافی برای هدایت خودرو در اختیار ندارند، بزرگترین عامل وقوع تصادفات رانندگی در کشور هستند.
رییس پلیس راهور در ادامه سخنانش به ایمنی خودروهای تولید داخل اشاره کرد. به گفته سردار حسینی، وسایل نقلیه وظیفه دارند تا خطای انسانی را هنگام وقوع سوانح رانندگی جبران کنند. سامانههای ایمنی خودرو میتوانند از جان راننده و سرنشینان در مواقع اضطرار محافظت کنند.
رییس پلیس راهور در ادامه سخنانش گفت: «در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۴۹ هزار فقره تصادف منجر به جرح و فوت داشتیم. در اثر این تصادفات ۴۳۵ هزار نفر مصدوم شدند یا جان باختند.» سهم رانندگان بومی از تصادفات رانندگی کشور بالاتر از رانندگان غیربومی است، چرا که رانندگان بومی بهدلیل آشنایی با محیط، اعتماد به نفس بالاتری دارند و سهم آنها در حادثهسازی بیشتر است.
<دیجیاتو / منبع