banner

آیا تا‌به‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که به یک سفر آزاد بروید و بتوانید هر جایی که خواستید توقفی داشته باشید و روح خود را به دست طبیعت و داستان‌های جذابش بسپارید؟

سفر کردن با موتور سیکلت دقیقا یعنی همین؛ صدای غرش موتور،‌ خنکای بادی که به صورت برخورد می‌کند،‌ جاده و فرصت‌های نامحدودش، همه و همه حسی وصف‌ناپذیر را با خود به همراه دارد.

حسی که هنگام سفر با موتور سیکلت به شما دست می‌دهد، با هیچ وسیله نقلیه دیگری قابل مقایسه نیست. به همین دلیل است که اکثر کسانی که عاشق ماجراجویی‌ و چالش‌های جدید هستند، ترجیح می‌دهند تا به روشی متفاوت به سفر بروند و چه وسیله‌ای بهتر از موتور سیکلت!

ما در مجله گردشگری علی بابا، ‌راهنمای سفر با موتور سیکلت را برای شما آماده کرده‌ایم و می‌خواهیم در کنار هم به زیبایی‌های سفر با موتور و چالش‌های آن بپردازیم و به سوالات مختلفی در این خصوص پاسخ بدهیم. پس هر موقع هوس یک سفر جذاب را با موتور سیکلت کردید،‌ این راهنما را بخوانید و بعد با خیال راحت راه بیفتید.

چه موتور سیکلتی برای سفر مناسب است؟

موتورهای بنلی مدل TNT25N، باجاج مدل اونجر ۲۲۰ و اس‌وای‌ام مدل NA180 جزو بهترین موتورهای سفری موجود در بازار ایران هستند.

هزینه سفر با موتور سیکلت چقدر است؟

هزینه سفر با موتور سیکلت کاملا بستگی به نوع سفر و تعداد نفراتی دارد که همراهتان هستند. بیشترین هزینه مربوط به تعمیر احتمالی موتور و هزینه بنزین است.

مدارک مورد نیاز برای سفر با موتور سیکلت چیست؟

مدارکی که باید همراه خودتان داشته باشید، شامل این موارد است: مدارک شناسایی (کارت ملی، شناسنامه، پاسپورت)، کارت موتور و گواهینامه، بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه مسافرتی (اختیاری) چه تجهیزاتی در سفر با موتور سیکلت باید داشته باشیم؟ کلاه ایمنی، دستکش، کفش و عینک مناسب از جمله تجهیزاتی هستند که باید همراهتان باشد. البته به همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه و جعبه ابزار هم بسیار مهم است. آب و خوراکی نیز فراموش نشود.

بیمه‌های ضروری برای سفر با موتور سیکلت کدام‌اند؟

مهم‌ترین و واجب‌ترین بیمه‌ای که باید داشته باشید، بیمه شخص ثالث است. سایر بیمه‌ها عبارت‌اند از بیمه بدنه و بیمه مسافرتی که داشتن آن‌ها اجباری نیست.

سفر با موتور سیکلت چگونه است؟

اگر بخواهیم سفر با موتور سیکلت را خیلی کوتاه توصیف کنیم، می‌توانیم بگوییم «ماجراجویی روی دو چرخ». اما چرا این‌قدر روی «ماجراجویی» تمرکز کرده‌ایم؟ علت این موضوع به خود موتور برمی‌گردد.

اکثر مردم دوست دارند با هواپیما، قطار، خودرو شخصی یا حتی کشتی به سفر بروند؛ اما موتور سیکلت تنها وسیله‌ای است که امکان ارتباط عمیق و بی‌واسطه با محیط اطراف را به شما می‌دهد و حس کنجکاوی شما را برمی‌انگیزد.

راهنمای سفر با موتور سیکلت

عکس از: سایت Motolegends

تصور کنید در حال گاز دادن به موتور در یک جاده بی‌انتها هستید و باد ملایمی به صورتتان برخورد می‌کند. از کنار رودخانه‌ای بزرگ می‌گذرید و تکان خوردن برگ‌های درختان را از نزدیک می‌بینید. انگار یک موزیک آرام در پس زمینه به گوش می‌رسد و صحنه اسلوموشن (حرکت آهسته) شده است. جذاب‌تر از این هم داریم؟!

البته درست وسط این حس‌های جذاب، خطراتی نهفته است که خواه‌ناخواه با سوار شدن بر موتور سیکلت در کمین شما خواهد بود. به همین دلیل، باید از قبل خودتان را کاملا آماده کنید تا احتمال بروز این خطرات به حداقل برسد.

انتخاب موتور سیکلت مناسب سفر

در اولین قسمت راهنمای سفر با موتور سیکلت، به موضوع انتخاب موتور مناسب می‌پردازیم. انتخاب موتور مناسب برای سفر مانند انتخاب کفش مناسب برای دویدن است. هنگام انتخاب موتور سیکلت برای داشتن یک سفر امن و جذاب باید در ابتدا قابلیت اطمینان، راحتی و تطبیق‌پذیری موتور را در اولویت قرار دهید.

به دنبال ویژگی‌هایی مانند داشتن فضای کافی، سواری و هندلینگ راحت و مصرف سوخت کارآمد باشید. البته، در نظر گرفتن عواملی مانند مسافت و نوع زمین (خاکی، آسفالت و…) نیز در انتخاب بهترین گزینه تاثیر دارد.

کدام موتور سیکلت برای سفر مناسب است؟

عکس از: سایت Wikimedia

برای سفرهای خارجی، انتخاب موتوری که به‌راحتی قابل تعمیر بوده و حتی‌المقدور دارای نمایندگی‌های پس از فروش در کشور مقصد باشد، مهم است. برای سفرهای داخلی هم این نکته پابرجاست. برندی را انتخاب کنید که در صورت خرابی، کمترین دردسر را برای شما ایجاد کند.

بهترین مدل موتور سیکلت برای سفر

شما می‌توانید موتور خود را از مدل‌ یا به اصطلاح «کلاس»‌های متنوعی انتخاب کنید. اما به‌طورکلی، موتورهای کلاس تورینگ رایج‌ترین و بهترین گزینه‌ها برای سفر، به خصوص سفرهای طولانی‌مدت هستند. در ادامه، چند مدل از بهترین موتورهای این کلاس را به شما معرفی می‌کنیم.

– موتور سیکلت بنلی مدل TNT25N

موتوری در کلاس استریت – کروز که برای مسافت‌های طولانی بسیار مناسب است. با دارا بودن فضای کافی برای دو نفر، می‌توانید به فکر سفرهای دونفره هم باشید. حجم این موتور ۲۴۹ سی‌سی بوده و حداکثر سرعت آن نیز ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است.

ترمزهای این موتور از نوع دیسکی است و به علت مصرف سوخت پایین، گزینه مناسبی برای سفرهای ماجراجویانه شما خواهد بود.

موتور سیکلت بنلی مدل TNT25N

عکس از: سایت Roadtrippers

– موتور سیکلت باجاج مدل اَوِنجِر ۲۲۰

موتور سیکلتی مشهور با حجم موتور ۲۲۰ سی‌سی و حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت که در کلاس استریت – تورینگ تولید می‌شود. این موتور دارای سیستم ترمز ضد قفل (ABS) بوده و برای مسافت‌های کوتاه‌تر مناسب است.

موتور سیکلت باجاج مدل اَوِنجِر ۲۲۰

عکس از: سایت Bajaj Avenger

– موتور سیکلت اس وای ام مدل NA180

موتور سیکلتی زیبا که دارای یک موتور ۱۸۰ سی‌سی با توان تولید ۱۸ اسب بخار، در کنار سیستم تحریک سوپاپ SOHC است. این موتور، سواری نرم و راحتی داشته و باعث می‌شود تا در سفرهای تقریبا طولانی، خسته نشوید و سواری لذت بخشی را تجربه کنید.

موتور سیکلت اس وای ام مدل NA180

عکس از: سایت Esmeilitrading

در کنار این مدل‌ها، به یاد داشته باشید که نیازی نیست حتما از موتور سیکلت‌های گران و خاص برای سفر استفاده کنید. شما می‌توانید یک موتور ساده و ارزا‌ن داشته باشید و همچنان به‌راحتی در جاده‌ها سفر کنید. البته باید قبلا از صحت و سلامت آن مطمئن شده باشید.

ملزومات سفر با موتور سیکلت

در ادامه راهنمای سفر با موتور، به مدارک، ملزومات و تجهیزاتی می‌رسیم که باید از همان ابتدای سفر همراهتان باشد. این مدارک و ملزومات تا حد زیادی شبیه مدارک لازم در سفر با خودروی شخصی است، از جمله: مدارک شناسایی، پاسپورت (برای سفرهای خارجی)، کارت موتور و گواهینامه، بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه (اختیاری).

برای سفر با موتور سیکلت چه چیزی لازم است؟

عکس از: سایت Roadtrippers

در مورد بیمه شخص ثالث باید گفت که داشتن این بیمه اجباری است و در صورت نداشتن آن، ممکن است موتور شما توقیف شود.

در کنار مدارک این چنینی، حتما ملزوماتی مانند جعبه کمک‌های اولیه، کمپرسور هوا، خوراکی، آب و لوازم یدکی پرمصرف موتور سیکلت را به همراه داشته باشید.

تجهیزات مورد نیاز برای سفر با موتور سیکلت

مهم‌ترین چیزی که با شنیدن اسم «موتور» به ذهن خطور می‌کند، «کلاه ایمنی» است. پس قبل از هر چیزی، سفر با موتور سیکلت بدون کلاه ایمنی، ممنوع!

بعد از کلاه ایمنی، تجهیزاتی مانند دستکش و عینک اهمیت پیدا می‌کند که استفاده از آن‌ها تا حد زیادی به نوع سفر و مقصد شما بستگی دارد. در ادامه به تجهیزات مورد نیاز برای سفر با موتور سیکلت اشاره می‌کنیم.

سفر با موتور سیکلت

عکس از: سایت Saigonriders

لباس مناسب سفر با موتور سیکلت

موتورسواری فقط به پوشیدن دستکش و جلیقه چرمی نیست؛ بلکه ایمنی و راحتی شرط اول در سفر با موتور است. برای انتخاب لباس مناسب، به سراغ لباس‌های بادوام و ترجیحا ضدآب بروید که از باد، باران و گِل در امان بمانید. با پوشیدن لا‌یه‌های مختلف لباس، بدنتان را از سرما محافظت کنید.

دستکش مناسب سفر با موتور سیکلت

شما موتور را با دست‌هایتان کنترل می‌کنید و بهتر است آن‌ها را با دستکش‌‌های دارای لایه حرارتی و ضدآب محافظت کنید. البته حواستان باشد که دستکش تنفس‌پذیر باشد تا دستتان عرق نکند و در کنترل موتور دچار مشکل نشوید.

لباس مناسب سفر با موتور سیکلت

عکس از: سایت Motolegends

کفش مناسب سفر با موتور سیکلت

کفش‌های محکم و ترجیحا ساق‌بلند با کفی ضدلغزش می‌تواند انتخابی ایدئال برای سفر با موتور سیکلت باشد.

عینک مناسب سفر با موتور سیکلت

فراموش کردن عینک قبل از سفر با موتور سیکلت می‌تواند خیلی دردناک باشد! بهتر است از عینک‌های آفتابی یا عینک‌های نشکن (طلقی) و مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش استفاده کنید تا از چشمانتان در برابر گردوخاک، باد و نور خورشید محافظت کنند.

اگر کمی بیشتر هزینه کنید، انواعی از عینک‌های جدید در بازار وجود دارد که پوشش‌ ضد مِه دارند، شیشه‌هایشان بخار نمی‌کند و می‌توانید به‌راحتی و در مدت زمان زیاد به چشم بزنید.

سفر با موتور سیکلت

عکس از: سایت Saigonriders

مدارک ضروری برای سفر با موتور سیکلت

مدارک شناسایی، پاسپورت (برای سفرهای خارجی)، کارت موتور و گواهینامه، بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه (اختیاری) را باید همراه خودتان داشته باشید.

بیمه‌های واجب برای سفر با موتور سیکلت

قبل از سفر، حتما از وضعیت بیمه موتور خود مطمئن شوید. بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث و بیمه مسافرتی، انواع مختلف بیمه‌هایی هستند که می‌توانید برای موتورتان تهیه کنید.

بیمه های لازم برای سفر با موتور

عکس از: سایت Thetravelerhostess

اما مهم‌ترین و واجب‌ترین بیمه برای موتور، بیمه شخص ثالث است که در صورت نداشتن آن، پلیس می‌تواند موتور شما را توقیف کند و برای آزادسازی آن، به دردسر خواهید افتاد و سفرتان خراب خواهد شد. بیمه شخص ثالث، زمانی به کار شما می‌آید که با کسی تصادف کنید و بخواهید خسارت پرداخت کنید.

نوع دیگر بیمه، بیمه بدنه است. بیمه بدنه برای زمانی است که برای موتور شما اتفاقی بیفتد و بخواهید هزینه‌ها را جبران کنید. داشتن این بیمه اجباری نیست، ولی خیال شما را از بابت حوادث تا حد زیادی راحت می‌کند.

سفر رفتن با موتور

عکس از: سایت Cardosystems

بیمه مسافرتی هم یکی دیگر از انواع بیمه است که بسته به نوع سفرتان، می‌توانید تهیه کنید. بیمه مسافرتی خارجی در تمامی کشورها به جز آمریکا و کانادا معتبر است. بیمه مسافرتی داخلی نیز شامل بیمه مسافرتی تورهای داخلی، بیمه حوادث گروهی تورهای مسافرتی، بیمه مسئولیت تورهای مسافرتی و بیمه یک‌روزه گردشگری است.

تعمیر موتور سیکلت هنگام سفر

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، انتخاب موتوری که قابل اطمینان باشد و به زودی خراب نشود، بسیار مهم است. اما به‌هرحال اتفاق پیش ‌می‌آید و ممکن است به علت خرابی موتور در راه بمانید و سفرتان عذاب‌آور شود. شما باید با حداقل‌های نگهداری و تعمیرات موتور آشنا باشید تا بتوانید خودتان سریع به مشکل رسیدگی کنید.

سفر با موتور سیکلت

عکس از: سایت Motomachines

قبل از شروع سفر، حتما یک جعبه ابزار کوچک شامل پیچ گوشتی، چکش، آچار فرانسه، آچارهای آلن و خورشیدی، آچار جغجغه‌ای، سیم باتری و انبردست تهیه کنید و این جعبه ابزار را در سفر همراه خود داشته باشید.

بعد از اینکه جعبه ابزار را آماده کردید، وضعیت ترمزها، زنجیر چرخ، کمک فنر، لاستیک‌ها، چراغ‌ها و سیستم برقی موتور را چک کرده و با خیال راحت حرکت کنید.

چالش‌های سفر با موتور سیکلت

سفر کردن همیشه بدون دردسر و چالش نیست و باید به این فکر کنید که ممکن است مشکلاتی در حین سفر پیش بیاید و شما باید بتوانید از پسشان بربیایید.

  • اول از همه، از نظر ذهنی آماده شوید. آیا واقعا می‌خواهید با موتور سفر کنید؟ پیشنهاد می‌کنیم به‌دقت مسیری را که می‌خواهید بروید، بررسی کنید. بسیاری از مردم در لحظات آخر از سفر منصرف می‌شوند که بیشتر به دلیل مطمئن نبودن از اتفاقات پیش روست. اما ماجراجویی بدون شجاعت و ریسک‌پذیری معنی ندارد، پس شجاع و جسور باشید.
سفر با موتور سیکلت

عکس از: سایت Saint

  • برداشتن وسایل زیاد می‌تواند آزاردهنده باشد و حواس شما را از مسیر و سفر پرت کند. پس فقط لوازم ضروری برای زمان مسافرت را با خود ببرید.
  • سعی کنید با یک دوست یا همراه سفر کنید. درست است که سفر کردن تنهایی بسیار جذاب و لذت‌بخش است، اما در صورت بروز مشکل، حضور شخص دیگری در کنار شما می‌تواند از میزان استرستان بکاهد و کمک کند تا مشکل زودتر حل شود.
  • ممکن است مشکلات مختلفی مانند خرابی موتور، پنچری، رانش زمین، بسته شدن جاده، گم شدن مدارک و هر مسئله دیگری برای شما در طول سفر پیش بیاید؛ اما یادتان باشد که در این لحظات، اگر خودی نشان بدهید و تمام تلاشتان را بکنید، می‌فهمید که بسیار قوی‌تر از آن چیزی هستید که فکر می‌کنید.
    علاوه‌بر‌این، به یاد داشته باشید که یا همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود، یا یک داستان عالی برای گفتن باقی می‌ماند. در هر صورت، شما برنده هستید.
سفر با موتور سیکلت

عکس از: سایت Studds

هزینه سفر با موتور سیکلت

هزینه سفر با موتور سیکلت عدد دقیق و مشخصی ندارد. این موضوع کاملا بستگی به نوع سفر شما و تعداد نفراتی دارد که با هم مسافرت می‌کنید. بیشترین هزینه‌ای که ممکن است بخواهید بکنید مربوط به تعمیر احتمالی موتور و هزینه بنزین است. امیدواریم که نیازی به تعمیر نداشته باشید.

هزینه سفر با موتور سیکلت

عکس از: سایت Ride code

هزینه انتقال موتور به سایر کشورها با کشتی و هواپیما

اگر بخواهید با موتورتان به سفر خارجی بروید، ممکن است لازم شود تا بخشی از مسیر را با کشتی یا هواپیما طی کنید. برای این منظور، ابتدا باید موتور شما کاپوتاژ شود؛ یعنی مجوز عبور و مرور خارج از مرز دریافت کند. بعد از انجام این کار می‌توانید موتورتان را سوار کشتی یا هواپیما کنید و از مرز عبور دهید.

معمولا هزینه جابه‌جایی در سال ۲۰۲۴ با کشتی چیزی بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار است. جا‌به‌جایی دریایی بیشتر از نوع هوایی زمان می‌برد. همچنین معمولا ترانزیت هوایی مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا موتور خود را با هواپیما جا‌به‌جا کنید.

سفر با موتور سیکلت

عکس از: سایت Bennetts

توصیه‌های علی بابا برای تجربه سفری خاطره‌انگیز با موتور سیکلت

در بخش پایانی راهنمای سفر با موتور، می‌خواهیم چند توصیه ساده، اما مهم داشته باشیم که برای سفر با موتور سیکلت باید حتما به آنها توجه کنید:

  • حتما و حتما کلاه ایمنی بگذارید و آب به اندازه کافی همراه داشته باشید.
  • هرگز تمام طول روز و شب را موتورسواری نکنید. حتما در فواصل مناسب بایستید و استراحت کنید. ترجیحا در طول روز رانندگی کنید تا از خطرات رانندگی در شب در امان بمانید.
  • هرگز بیشتر از ۶۰۰ کیلومتر در طول روز رانندگی نکنید.
  • از گوش‌گیر استفاده کنید تا گوشتان در برابر صدای مداوم باد اذیت نشود.
  • ترجیحا از خط سرعت اتوبان‌ها و آزادراه‌ها استفاده نکنید.
  • حتما قبل از حرکت شرایط آب‌و‌هوا را چک کنید.
  • با توجه به مسیر و نوع جاده، لاستیک مناسب سفر را برای موتورتان انتخاب کنید. چک کردن باد لاستیک‌ها فراموش نشود.
  • برای خودتان حد کیلومتر پیمایش مشخصی در طول روز نگذارید؛ بیشتر سعی کنید از مناظر اطراف، جاده و ماجراجویی‌تان لذت ببرید.

<علی بابا / منبع

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =