زمانی که اقدام به خرید سرور گزینه های مختلفی پیش رو دارید که یکی از آنها سرور اختصاصی است. در توضیح کلی درباره اینکه سرور اختصاصی چیست می توان گفت یکی از انواع سرور که به صورت اختصاصی برای یک شرکت یا سازمان در نظر گرفته می شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت سرور اختصاصی چیست و در ادامه با تفاوت های آن با سرور مجازی آشنا خواهیم شد.

به چه علت به این نوع سرور، اختصاصی می گویند؟

سرورهای اختصاصی نوعی از سرور است که یک شرکت یا سازمان آن را در اختیار دارد و مدیریت آن نیز با خود آن ها می باشد. در این سرورها کاربر یا همان شرکت می تواند تمامی بخش های سخت افزاری و نرم افزاری را مورد استفاده قرار دهد.

همانطور که میدانید سرور اختصاصی نیز مانند سرور مجازی نوعی از سرورهایی است که کار خدمات دهی به مشتریان را انجام می دهد، با این تفاوت که این سرورها به طور کامل در اختیار مشتری قرار می گیرد. مشتری این سرورها شرکت ها و سازمان هایی هستند که تقاضای داشتن سروری اختصاصی و منحصر به خود می باشند.

از مهمترین ویژگی هایی که می توان برای سرور اختصاصی برشمرد، عبارت است از:

  • اختصاصی بودن این سرور مهمترین ویژگی این سرورها به شمارمی آید
  • گسترش این سرورها به صورت ماژولار بوده و به صورت کامل برای سازمان ها و شرکت های دارنده آن سازگار است
  • محدودیتی در پهنای باند، پردازنده و حافظه در این سرورها وجود ندارد
  • سرورهای اختصاصی قابلیت پیکربندی دارند و می توان به راحتی نرم افزارها و سرویس های اختصاصی را روی آن اجرا کرد
  • سرورهای اختصاصی غالبا برای سایت هایی با ترافیک بالا کاربرد دارد چرا که نیازمند پردازش سریع داده ها می باشد. همچنین می توان از آن برای میزبانی بازی های آنلاین و پروژه های مبتنی بر کنترل کامل سرور استفاده کرد.

در کنار این ویژگی ها، سرورهای اختصاصی برای کاربران که همان شرکت های مصرف کننده هستند، مزیت هایی نیز دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امنیت بالا
  2. عملکرد مناسب
  3. قابلیت ارتقا
  4. انعطاف پذیری زیاد
  5. امکان فراهم سازی هاستینگ کنترل شده
  6. دارای امکانات سفارشی
  7. پشتیبانی قوی
  8. پشتیبانی سفارشی از نرم افزارها

۴ تفاوت سرور اختصاصی با مجازی

در میان سرورهای پرکاربرد و پرطرفدار می توان به دو نوع سرور اختصاصی و وی پی اس اشاره کرد که ممکن است، شرکت ها را برای داشتن هر کدام مردد کند. در ادامه به مهمترین تفاوت های این سرورها اشاره می کنیم. دانستن این تفاوت ها کمک می کند تا بهترین گزینه را انتخاب کنید:

۱- تخصیص منابع

اولین پارامتری که در بیان تفاوت سرور اختصاصی با مجازی می توان مورد توجه قرار داد تخصیص منابع است به این معنا که یک شرکت با داشتن یک سرور اختصاصی محدودیتی برای استفاده از سرور ندارد  و به طور کامل آن را در اختیار دارد. اما سرورهای مجازی می تواند به صورت اشتراکی در میان مشتریان تقسیم شود و محدودیت در پردازنده، حافظه و پهنای باند برای آن ها وجود دارد.

۲- امنیت

مقوله دیگری که برای سازمان ها و شرکت ها در استفاده از سرور اهمیت دارد، امنیت آن است. به طور کلی امنیت سرورهای اختصاصی به مراتب بیشتر و قوی تر از سرورهای مجازی است اما این به معنای ناامن بودن سرورهای مجازی نیست.

بلکه قابلیت های سرورهای اختصاصی به گونه ای است که امنیت سرور به طور کامل به دست شرکت و سازمان است و می توان از برنامه های مختلفی برای ارتقای این امنیت استفاده کرد.

۳- عملکرد

یکی از فاکتورهای مهم در تفاوت میان سرورهای اختصاصی و مجازی تفاوت در عملکرد آنها است. برای بسیاری شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ اهمیت دارد که به دلیل ترافیک بالای مخاطب نیازمند سرعت بالای عملکرد سایت هستند.

هرچه میزان ترافیک سایت بیشتر باشد سرعت سایت نیز به همان میزان باید مناسب باشد، تا مخاطب بدون مشکل از سایت استفاده کند. این نیاز کاربر را سرورهای اختصاصی به خوبی برآورده می کند. این در حالی است که سرورهای مجازی در زمان ترافیک بالای وب سایت های بزرگ نمی توانند عملکرد خوبی داشته باشند.

۴- قیمت

یکی از مهمترین تفاوت هایی که برای بسیاری از مشتریان مهم است می توان به تفاوت قیمت این دو سرور اشاره کرد. به طور کلی می توان گفت سرورهای اختصاصی به دلیل خدمات و قابلیت هایی که در اختیار شرکت ها قرار می دهد طبیعتا از قیمت بالاتری برخوردار است و در صورتی که بخواهید از آن استفاده کنید باید هزینه بیشتری در مقایسه با سرورهای مجازی پرداخت کنید.

داشتن امنیت بیشتر، عملکرد قوی تر و منابع بیشتر از جمله مزیت هایی است که سرورهای اختصاصی در برابر سرورهای مجازی دارند و همین موضوع باعث افزایش قیمت آن نیز می شود. از همین رو عمدتا شرکت ها از سرورهای اختصاصی استفاده می کنند.

نتیجه گیری

زمانی که شرکت ها و کسب و کارها بخواهند برای وب سایت خود از سرور استفاده کنند دو گزینه سرور مجازی و سرور اختصاصی پیش روی آن ها  است که به تناسب نیاز خود یکی از این موارد را انتخاب می کنند. به طور کلی شرکت ها و کسب و کارهایی که دارای وب سایت های پرترافیک هستند سرورهای اختصاصی را به انواع دیگر سرور ترجیح می دهند چرا که نداشتن محدودیت برای پهنای باند، حافظه و پردازنده کمک می کند تا سرعت سایت و پاسخگویی به مخاطبان تضعیف نشود.

علاوه بر اینکه امنیت آن را به طور کامل در اختیار دارند و می توانند به هر شکلی که در نظر دارند آن را تقویت کنند. امروزه شرکت های زیادی در زمینه فروش انواع سرور فعالیت دارند. نکته مهمی که در زمان خرید سرور باید در نظر بگیرید پشتیبانی قوی است که باید شرکت ها از سرورها داشته باشند.

شرکت فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ وب رمز ارائه دهنده انواع سرور مجازی، اختصاصی و اشتراکی در کشور است که با دو دهه سابقه تخصصی در این زمینه پشتیبانی قوی از خدمات خود دارد. در صورتی که قصد خرید سرور اختصاصی از وب رمز دارید، می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =