براساس جدول مالیات عملکرد صاحبان مشاغل خودرویی در سال ۱۴۰۲، مالیات تاکسیها با مدل ۱۴۰۲ صفر اعلام شده است. مالیات خودروهای بعدی نیز یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. این جدول مالیات توسط رییس کل سازمان امور مالیاتی به ادارات کل امور مالیاتی کل کشور ابلاغ شده است. تاکسیهای در نظر گرفته شده برای این معافیت شامل انواع تاکسی سواری، ون، و خودروهای مشابه هستند.
مالیات تاکسیها در واقعیت صفر نیست!
ممکن است در ابتدا تصور کنید که مالیات تاکسیها برای انواع مختلف این خودروها صفر اعلام شده است اما چنین موضوعی صحت ندارد. همانگونه که اندکی قبل اشاره کردیم، مالیات تاکسیها با مدل ۱۴۰۲ صفر اعلام شده است. بنابراین تاکسیهایی که مدل آنها ۱۴۰۱ و قبل از آن است، باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مالیات بدهند. این موضوع بخش جدی مسئله را تشکیل میدهد، چرا که خودروسازان طی سالیان گذشته در بخش تولید تاکسی چندان فعال نبودهاند.
سایپا تا پیش از توقف تولید پراید در سال ۱۳۹۹، انبوهی از مدلهای مختلف تاکسی پراید را روانه بازار کرد. بااینحال تاکسیهای تیبا و ساینا را بسیار کمتر دیدهایم و این خودروها در ناوگان تاکسیهای بیسیم فعال هستند. جدیدترین محصول سایپا برای پاسخگویی به نیاز بازار، ساینا S تاکسی است که هنوز وارد بازار نشده است و آن را در خیابانها نمیبینیم.
ایرانخودرو نیز در سوی دیگر برای سالها سمند و پژو ۴۰۵ را بهعنوان تاکسی تولید میکرد. بااینحال تولید سمند و پژو ۴۰۵ طی سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ متوقف شده است. خودرو جایگزین هر دو مدل، سورن پلاس است که تنها تعداد اندکی از آن در قالب تاکسی روانه بازار شدهاند. بنابراین در عمل تعداد تاکسیها با مدل ۱۴۰۲ در سطح کشور بسیار محدود قلمداد میشود.
وضعیت در بخش خودروهای ون بسیار بدتر است. تاکسیهای ون موجود در سطح کشور، در اواخر دهه ۱۳۸۰ خورشیدی به تولید رسیدهاند و بهصورت کامل فرسوده شدهاند. قیمت خودروهایی همچون ون وانا نیز بیشتر از آن است که مالکان ونهای تاکسی علاقهای به نوسازی اتومبیل خود داشته باشند.
<دیجیاتو / منبع