![نگاهی به آمار ترخیص کامیونهای وارداتی دستدوم طی دو سال اخیر](https://toozlu.ir/wp-content/uploads/2024/05/1716837637_نگاهی-به-آمار-ترخیص-کامیونهای-وارداتی-دستدوم-طی-دو-سال.jpg)
براساس اعلام گمرک ایران، طی دو سال اخیر تعداد ۲۶ هزار دستگاه کامیونهای وارداتی دستدوم ترخیص شدهاند. درحالحاضر نیز سه هزار کشنده وارداتی بهصورت اظهارشده و دو هزار کشنده دیگر بهصورت اظهارنشده در گمرکات کشور باقی ماندهاند.
جزئیات بیشتر از ترخیص کامیونهای وارداتی دستدوم در دو سال گذشته
آمار گمرک طی دو سال گذشته، محدوده زمانی فعالیت واردات کامیونهای وارداتی دستدوم در دوره دولت سیزدهم را شامل میشود. براساس این آمار، از سال ۱۴۰۰ تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳، تعداد ۲۶,۶۲۸ دستگاه کشنده وارداتی دستدوم بهصورت قطعی ترخیض شده و به ناوگان حملونقل کشور پیوستهاند. ورود این تعداد کشنده اروپایی به سیستم حملونقل کشور، نقش قابلتوجهی در نوسازی ناوگان حمل بار کشور دارد.
علاوه بر تعداد کامیونهای ترخیصشده، هماکنون ۵۳۵۳ دستگاه کامیون دستدوم وارداتی در گمرکات کشور قرار دارند. از این تعداد کامیون، ۳۰۵۹ دستگاه اظهار شدهاند و درحال سپریکردن تشریفات گمرکی برای ترخیص به سر میبرند. ۲۲۹۴ دستگاه کشنده نیز اظهار نشدهاند. دلایل عدم اظهار این کشندهها به شرح زیر اعلام شده است:
- عدم صدور کد رهگیری بانک
- زمانبر بودن فرآیند ویرایش مجوز ثبت سفارش
- زمانبر بودن فرآیند صدور مجوز سازمان ملی استاندارد
در سوی دیگر گمرک ترکیه نیز اعلام کرده است که حدود هشت هزار دستگاه کامیون وارداتی در این کشور قرار دارند که مقصد نهایی آنها ایران است. از این تعداد کامیون وارداتی، چهار هزار دستگاه آنها در مرز گوربولاغ و بازرگان متوقف هستند. این خودروها بهدلیل نداشتن مجوز ثبتسفارش یا عدم تخصیص ارز در گمرک ترکیه متوقف هستند. این خودروها با توجه به ماده (۵) آییننامه اجرایی بند (ص) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با ممنوعیت ورود به کشور مواجه هستند. گمرک در گزارش خود پیشنهاد داده است برای تعیین تکلیف این کامیونها، وزارتخانهها و دستگاههای ذیربط در اسرع وقت جلسهای برگزار کنند و تصمیمات لازم را برای رفع مشکلات اتخاذ نمایند. بدیهی است که رانندگان ایرانی همواره به کشندههای اروپایی علاقه قابل توجهی داشتهاند.
<دیجیاتو / منبع