این روزها قیمت تلویزیون سر به فلک کشیده است. به همین خاطر هم بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا اقدام به خرید تلویزیون کارکرده کنند. برخی دیگر تلویزیون را از فروشگاه‌های غیر معتبری خریداری می‌کنند که در مرز حضور دارند. خب در این مواقع چطور باید از سلامت تلویزیون اطمینان حاصل کرد؟ قیمت تلویزیون آن‌قدر گران است که اصلاً نمی‌توان ریسک کرد. اگر شما هم قصد خرید تلویزیون دارید و می‌خواهید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید، در این مقاله با ما همراه باشید.

بررسی ظاهری تلویزیون

در وهله اول باید ظاهر تلویزیون را موبه‌مو بررسی کنید. به‌تمامی درزها نگاهی بیاندازید. گاهی حتی تلویزیون‌های در حد نو را به‌جای نو بسته‌بندی کرده و می‌فروشند. پس برای جلوگیری از فعالیت این دسته افراد سودجو، باید به‌خوبی درزهای تلویزیون را بررسی کنید. لای درزهای یک تلویزیون نو، خبری از کبره، کثیفی یا گردوخاک نیست. همچنین تمامی بخش‌های درز تلویزیون به‌صورت مساوی هستند. معمولاً وقتی‌که تلویزیون برای تعمیرات باز شود، همانند روز اول کارخانه درزهای آن بسته نمی‌شود. گاهی کم یا زیاد بستن یک پیچ باعث می‌شود تا بعد از تعمیر، درز تلویزیون ناهماهنگ باشد. سپس باید به پیچ‌ها دقت کنید. پیچ‌های تلویزیون نباید جای پیچ‌گوشتی داشته باشند. وقتی‌که تلویزیون نیاز به تعمیر داشته باشد باز می‌شود. همیشه هم اثر پیچ‌گوشتی روی پیچ باقی می‌ماند. پس به‌جای پیچ‌گوشتی هم دقت کنید.

حال نوبت به بررسی قاب و البته مهم‌ترین بخش، یعنی صفحه تلویزیون می‌رسد. چه قصد خرید تلویزیون نو چه کارکرده را داشته باشید، حتماً باید قاب و صفحه آن را بررسی کنید. گاهی حین جابه‌جایی تلویزیون، به آن آسیب وارد می‌شود و حتی فروشنده هم از آن اطلاع ندارد. پس حتی اگر قصد خرید تلویزیون نو هم دارید، باید ظاهر و بدنه آن را به‌خوبی بررسی کنید. در غیر این صورت دچار مشکل خواهید شد. اگر تلویزیون دست دوم است، هر خط و خش روی بدنه و مخصوصاً روی صفحه تلویزیون، باعث افت قیمت می‌شود. بهتر است روی صفحه تلویزیون خبری از خط و خش نباشد. زیرا واقعاً تماشای تلویزیون را آزاردهنده می‌کند.

بررسی پیکسل‌های تصویر

هر صفحه نمایشگر از صدها پیکسل مختلف تشکیل‌شده است که در کنار هم یک تصویر واحد را به شما نشان می‌دهند. گاهی یک یا چند پیکسل داخل صفحه نمایشگر می‌سوزد که به آن Dead Pixel نیز گفته می‌شود. وقتی‌که یک پیکسل بسوزد و از بین برود، قابل تعویض نیست و باید کل صفحه نمایشگر را تعویض کرد که هزینه بسیاری دارد. معمولاً وقتی‌که یک تلویزیون دارای پیکسل سوخته باشد، به‌مرورزمان تعداد پیکسل‌های سوخته آن افزایش پیدا می‌کند و پیکسل‌های مجاور آن نیز از بین می‌رود.

پیکسل سوخته شبیه به یک نقطه که کمرنگ‌تر یا پررنگ‌تر از پیکسل‌های دیگر است خودش را نشان می‌دهد. پیدا کردن این نقاط در تصاویر شلوغ کار بسیار دشواری خواهد بود. به همین خاطر برای یافتن پیکسل‌های سوخته، از عکس‌های تمام سبز، تمام قرمز، تمام آبی و تمام سفید استفاده می‌کنند. شما می‌توانید چند عکس رزولوشن بالا تک‌رنگ روی یک فلش داشته باشید و برای تست به تلویزیون متصل کنید. سپس روی هر عکس، وجب‌به‌وجب صفحه نمایشگر را بررسی کنید. تمامی پیکسل‌ها باید یکرنگ باشند. اگر یک پیکسل روشن‌تر یا تیره‌تر باشد، یعنی مشکل دارد. بهتر است اصلاً اقدام به خرید چنین تلویزیونی نکنید.

بررسی تجهیزات صدا

بر اساس مدل تلویزیون، بلندگوهای آن در قسمت‌های مختلف قرار دارد. با مطالعه دفترچه راهنمای تلویزیون، از تعداد و مکان قرارگیری بلندگوهای تلویزیون مطلع خواهید شد. حتی می‌توانید برای این کار از جستجو در اینترنت استفاده کنید. حال باید یک فایل صوتی را داخل فلش قرار دهید و فلش را به تلویزیون متصل کنید. گوشتان را نزدیک هرکدام از بلندگوها کنید. تمام بلندگوها باید صدای یکنواخت داشته باشند و اصلاً قز قز نکنند. همچنین هرگونه صدای اضافی که به گوش برسد، امکان خرابی بلندگو را بیشتر می‌کند. بهتر است یک موسیقی با بیس بالا اجرا کنید تا به بهترین شکل ممکن تجهیزات صدا را امتحان کنید.

بررسی امکانات

برخی انواع تلویزیون دارای امکانات ویژه هستند. مثلاً برخی فرمان صوتی از روی کنترل دریافت می‌کنند. برخی دیگر دارای حافظه ضبط خودکار هستند. امکانات هر تلویزیون با تلویزیون دیگر متفاوت است. پس باید بر اساس نوع و مدل دستگاه، امکانات آن را پیدا کنید و آن‌ها را بررسی نمایید. امکانات تلویزیون درصورتی‌که به‌خوبی عمل نکنند، معمولاً دلالت بر خرابی برد دارند. پس بهتر است چنین تلویزیونی خریداری نکنید.

کلام آخر

خب دوستان درنهایت بهتر است همیشه برای خرید تلویزیون، به فروشگاه‌های معتبر مراجعه نمایید. همچنین مواردی که به شما نشان دادیم را به‌خوبی بررسی نمایید و اصلاً پشت گوش نیاندازید. در برخی مواقع یک غفلت کوچک باعث بروز خسارت‌های مالی بسیاری می‌شود.

منبع مقاله، سایت قطره:

https://www.ghatreh.com/news/mm37768

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *