انواع بیمه در آلمان به‌خاطر علاقه فراوانی که آلمانی‌ها به بیمه دارند در دنیا بسیار مشهور است. برخی از این بیمه‌ها اجباری هستند و برخی دیگر به‌صورت بیمه اختیاری طراحی شده‌اند. با این توصیفات ممکن است با صدها نوع بیمه روبه‌رو شوید و در انتخاب بیمه دچار سردرگمی شوید. در این مقاله می‌خواهیم برخی از این نوع بیمه‌ها را به‌طور کامل توضیح دهیم تا بیمه‌ای را که متناسب با نیاز شما است انتخاب کنید.

انواع بیمه در آلمان

بیمه یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که در زندگی باید به آن توجه کنید. در آلمان می‌توانید هر چیزی را بیمه کنید. اما انواع بیمه در آلمان آنقدر متنوع است که ممکن است دچار سردرگمی در انتخاب بیمه شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع این بیمه‌ها و کاربرد هر کدام آشنا شویم:

بیمه سلامت

بیمه سلامت یکی از انواع بیمه در آلمان است که از بیمه‌های اجباری محسوب می‌شود. مهم نیست که گردشگر هستید یا مقیم آلمان، در هر صورت باید بیمه سلامت داشته باشید. این بیمه هم به‌صورت خصوصی و هم به‌صورت دولتی ارائه می‌شود. اگر در آلمان مشغول به کار شوید باید در طرح بیمه سلامت قانونی ثبت‌نام کنید. اگر درآمد بالایی داشته باشید می‌توانید بیمه سلامت خصوصی را انتخاب کنید.

بیمه وسائل نقلیه

هر فردی که در آلمان دارای ماشین است متعهد به پرداخت بیمه ماشین است. این بیمه از رانندگان در برابر اتفاقات و تصادفات ناخوشایند و پیش‌بینی نشده محافظت می‌کند. برخی از انواع بیمه در آلمان برای بیمه خودرو الزامی است که باید در مورد نحوه عملکرد این بیمه‌ها آگاهی لازم را داشته باشید. سطح پوشش بیمه وسایل نقلیه در آلمان به نوع بیمه‌ای که خریداری می‌کنید بستگی دارد:

بیمه شخص ثالث

این نوع بیمه همه آسیب‌های وارد شده به افراد، دیگر وسایل نقلیه و یا اموال افراد دیگر توسط ماشین شما را پوشش می‌دهد. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های درمانی برای آسیب‌های وارد شده به شخص ثالث است. با این وجود، در صورتی که در هنگام تصادف خودتان مقصر باشید، آسیب‌هایی که به وسیله نقلیه خودتان وارد می‌شود را پوشش نمی‌دهد.

پوشش نسبی بیمه

این نوع بیمه علاوه بر بیمه شخص ثالث از شما در برابر آسیب در اثر تصادف، آتش‌سوزی، سرقت و بلایای طبیعی محافظت می‌کند.

پوشش جامع بیمه

پوشش جامع بیمه بالاترین سطح از بیمه برای هر نوع وسیله نقلیه است. این بیمه هم شامل پوشش شخص ثالث است و هم حتی در صورتی که خودتان مقصر باشید، آسیب‌هایی که به ماشین‌تان را وارد می‌شود را پوشش می‌دهد. این بیمه هر نوع آسیب در اثر آتش‌سوزی، سرقت، وحشی‌گری و بلایای طبیعی را پوشش می‌دهد.

بیمه بازنشستگی

یکی از انواع بیمه در آلمان که اجباری است بیمه بازنشستگی است. کلیه کارکنان در آلمان باید تحت پوشش بیمه بازنشستگی باشند. سهم این بیمه به‌صورت خودکار از حقوق کارمندان کسر می‌شود. اگر می‌خواهید به مدت طولانی در آلمان اقامت داشته باشید، در نظر گرفتن بیمه خصوصی بازنشستگی یا دیگر گزینه‌ها برای بازنشستگی می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

بیمه بیکاری

اولاً با شنیدن بیمه بیکاری در آلمان نباید نگران شوید، چرا که به دلیل کمبود افراد ماهر در آلمان، فرصت‌های شغلی در آلمان بسیار زیاد است. اما اگر به هر دلیلی شغل‌تان را از دست دادید و نتوانستید فوراً شغل جدیدی را بیابید، دیگر لازم نیست با این بیمه نگران وضعیت مالی‌تان باشید. مقدار بیمه بیکاری به حقوق خالص‌تان که به‌طور متوسط در طی ۱۲ ماه قبل از بیکار شدن‌تان پرداخت شده است بستگی دارد.

بیمه منازل مسکونی

خانه شما محل آرامش، امنیت و پناهگاهی برای حفظ خاطرات و دارایی‌هایتان است. با این وجود، رویدادهای غیر قابل پیش‌بینی می‌توانند این آرامش را بر هم بزنند. بر همین اساس بیمه منازل مسکونی می‌تواند از خانه شما محافظت کند. با این وجود، این بیمه ممکن است برای همه خوب نباشد. قبل از اینکه از این بیمه استفاده کنید، بهتر است در مورد نحوه پوشش این نوع بیمه شناخت کافی را داشته باشید.

این بیمه بر خلاف بسیاری دیگر از انواع بیمه در آلمان، اجباری نیست. با استفاده از این نوع بیمه تمامی اشیای منزل بیمه می‌شوند. هر گونه آسیب در اثر اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی نشده مشمول این بیمه می‌شود. حتی اشیای شخصی مانند جواهرات، الماس تحت پوشش بیمه منزل مسکونی هستند. همچنین باید این نکته را بدانید که آسیب‌های وارد شده به خانه در اثر جنگ و یا انرژی هسته‌ای مشمول این بیمه نمی‌شود.

بیمه سفر

آلمانی‌ها عاشق سفر هستند. با مهاجرت به آلمان شما هم عاشق سفر خواهید شد. این بیمه از انواع بیمه در آلمان است که اختیاری محسوب می‌شود. با بیمه سلامت دولتی تنها می‌توانید به مقاصد داخل اتحادیه اروپا سفر کنید. اگر بیمه سفر داشته باشید میتوانید بدون محدودیت به خارج از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز سفر کنید.

کلام آخر

بعد از اینکه وارد آلمان شدید، باید از خودتان بپرسید که کدام انواع بیمه در آلمان برای شما مورد نیاز است. در آلمان شما ۱۰۰ درصد مسئول خسارت به دیگران هستید. حتی اگر به‌طور تصادفی کسی را هل دهید یا به‌طور ناخواسته و تصادفی به کسی آسیبی وارد کنید، باید همه هزینه‌های وارد شده را پرداخت کنید. برخی از این بیمه‌ها اجباری و برخی دیگر اختیاری هستند. برای بیمه باید از بیمه‌های اجباری شروع کنید. برای بیمه‌های اختیاری مانند بیمه منازل مسکونی بهتر است وضعیت خودتان را بررسی کنید و در صورت نیاز هزینه بیمه را پرداخت کنید.

 

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *